Fabia už jen s tříválcem

Menší objem, vyšší výkon. Tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec nahrazuje dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru. Nový motor nabízí vyšší výkon i točivý moment. Výkon základní varianty vzrostl z 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnější verze má i nadále výkon 81 kW (110 k), nabízí ale vyšší točivý moment 200 Nm (dosud 175 Nm).

170301-SKODA-FABIA-MONTE-CARLO

Downsizing přináší i další výhodu: Spotřeba nových motorů klesla až o šest procent. To je mimo jiné dáno tříválcovým uspořádáním s malými volnými setrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlem.
Díky zvýšení vstřikovacího tlaku až na 250 barů nabízí nový motor o objemu 1,0 litru v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry než dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru a zároveň až o 6 procent nižší spotřebu.

Tříválcový motor 1,0 TSI, nově dodávaný do modelu Škoda Fabia, je díky své kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o deset kilogramů lehčí než dosud používaný motor o objemu 1,2 litru. Nový motor s nízkou úrovní vnitřního tření běží tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. S ohledem na inovativní řešení vyvážení pohyblivých komponent motoru nebylo nutné použití vyvažovací hřídele. Toto řešení šetří hmotnost i vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.

Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 baru (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí. Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce mnohem rychleji než například u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.

DB2014AU00828

Vůz s motorem 1,0 TSI (70 kW) je dodáván s manuální pětistupňovou převodovkou. Ve srovnání s předchozím provedením vozu s motorem 1,2 TSI (66 kW) zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na hodnotě 160 Nm, ale dynamické vlastnosti se i přesto zlepšily. Maximální rychlost vzrostla o 3 km/h na 185 km/h a hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila o 0,3 s na 10,6 s. Hodnoty pružného zrychlení z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h jsou identické s hodnotami předchozího modelu. Spotřeba a emise škodlivin hatchbacku i kombi naproti tomu výrazně klesly, ze 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Silnější litrový motor dodávaný se šestistupňovou manuální převodovkou má – stejně jako předchůdce o objemu 1,2 litru – výkon 81 kW (110 k), jeho točivý moment ale vzrostl ze 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychluje Fabia s tímto motorem za 9,5 s, maximální rychlost činí 196 km/h. Zvýšení točivého momentu se projevuje zejména při akceleraci na dálnicích a v mimoměstském provozu. Nejvýrazněji se lepší pružnost projevuje ve spojení s volitelně dodávanou sedmistupňovou převodovkou DSG. Pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h na nejvyšší převodový stupeň zvládá tato motorizace o 2,6 s rychleji, zrychlení z 80 na 120 km/h dokonce o 4,1 s svižněji. Spotřeba a emise škodlivin tříválcového motoru o výkonu 81 kW/110 k klesly u obou verzí s manuální převodovkou o 0,3 litru na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). U verzí s převodovkou DSG se spotřeba snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).



Facebook

Nejčtenější

Nahoru