Je čas na výměnu pneumatik

Výrazné ochlazení připomnělo, že zima se blíží a tradiční hlášení o silničářích, kteří zaspali, může zaznít už brzy. Řidiči by proto s výměnou zimních pneumatik neměli dlouho váhat.

pov_zima_auto_mensi

Zákon ukládá povinnost přezout automobily do zimního obutí, pokud kalendář ukáže období mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně díky povětrnostním podmínkám lze podobný vývoj předpokládat. Otálet se nevyplácí, řidiči, kteří nestihnou pneumatiky vyměnit včas, mohou v lepším případě očekávat dlouhé čekací lhůty v pneuservisech, v horším těžkosti na nesjízdných silnicích, pokuty od všímavých policistů nebo snížené plnění od pojišťoven, pokud dojde k nehodě. Před každou zimou se vyplatí prověřit také povinnou a doporučenou výbavu automobilu. Ta může chvíle strávené v nepojízdných vozech během zimních kalamit podstatně zkrátit či zpříjemnit.

Podle Policie ČR je zimní pneumatika na bočnici označena jako M+S (M-S, M/S, M&S, MS). Někteří výrobci pneumatik zavedli i alternativní označení, kterým je symbol horského štítu a sněhové vločky na bočnici pneumatiky. Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg). Podle průzkumů bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou vzorku nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) ztrácí na sněhové pokrývce své optimální vlastnosti, tzv. samočistící efekt. Řidiči mohou použít také protektorované pneumatiky, označené výše uvedeným symbolem, případně terénní pneumatiky.

Značku, která je relativně nová a upozorňuje na úseky vyžadující zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu do 30. dubna – bez ohledu na stav vozovky, někteří řidiči stále přehlížejí. Přesto se vyplatí věnovat jí v rizikových úsecích dostatečnou pozornost a uvědomit si, že bez odpovídajícího vybavení není možné označené úseky projet.

pov_zima_znacka_mensi

Řidiči by měli brát na zřetel, že jezdit v zimně na letních pneumatikách se nevyplácí také kvůli možným škodám. Dojde-li k nehodě, pojišťovna řidiči uhradí vzniklou škodu v rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění. Nicméně, nevhodné pneumatiky jsou důvodem nezpůsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích a pojišťovna pak může plnění krátit nebo odmítnout.

Důkladná kontrola vozu by měla být pravidlem a podzim je pro ni ideálním obdobím. Vyplatí se prověřit osvětlení vozidla hlavními světlomety – denní svícení, směrovky, mlhovky. Vizuálně zkontrolovat motor, abychom se přesvědčili, že kabely a hadičky nejsou poničeny. Důležitá je také kontrola hladiny oleje a nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Pozornost si zaslouží i povinná výbava, která zahrnuje reflexní vestu, lékárničku, hever, rezervní kolo případně soupravu na opravu defektu, výstražný trojúhelník, klíč na matice kol, žárovky, pojistky.

Pokud s autem uvíznete v létě uprostřed lesů, může se nakonec jednat o zajímavé zpestření vaší cesty a nastalá situace vás pravděpodobně nijak neohrozí, nepočítáme-li časové zpoždění. Jinak tomu ale může být, když ve vánici nebo vichřici zůstanete bez pomoci trčet několik hodin uvězněni v mrazivém počasí ve vašem nepojízdném automobilu. I na takové situace by se zodpovědní motoristé měli připravit. Zejména pokud míří na delší cestu, vyplatí se přihodit do kufru i zavazadlo pro případ nouze. To by mělo obsahovat například startovací kabely, baterku, deku, pracovní rukavice, škrabku na led, láhev s pitnou vodou, sněžné řetězy, případně pár energetických tyčinek a dobrou knihu.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru