Audi Q7 3.0 TDI quattro – štíhlejší tvary

Model Q7 je v nabídce Audi od roku 2005, kdy odstartoval zcela novou rodinu vozů typu SUV. Později přišla ještě Q5 a Q3, přičemž Q7 je z nich největší a mezi konkurenty působila rovněž nejrobustnějším dojmem. S příchodem nové generace, na kterou si zákazníci počkali celých deset let, je Q7 sice stále rozměrná, ale nejen vypadá štíhleji, nýbrž také zhubla o celých 325 kilo.

SONY DSC

Právě hmotnost je jedním z bodů, na které se inženýři zaměřili. Q7 měla vždycky tak trochu pověst otesánka, i když velkou zásluhu na tom měly také tvary karoserie. Po odtučňovací kúře, která zasáhla především karoserii a podvozek, se povedlo stáhnout hmotnost vozu bez řidiče pod dvě tuny. Na karoserii z lehkých materiálů se ušetřilo 71 kilo, celkově pak šlo dolů až 325 kg. Také obliny vzaly za své. Výsledný dojem je sice stále robustní, ale jinak zvítězily štíhlejší linie – na délku ubylo 37 mm a na šířku 15, přední maska se rozšířila a snížila, světlomety jsou úzké a protažené. Světlomety Matrix u testovaného vozu dávají přední části vozu dynamičtější charakter, tvar dvojitého šípu příď pěkně zaostří.

Také z profilu je patrná snaha o zeštíhlení linií – stoupající linie prahů směrem k zádi, klesající střecha a dlouhý pás bočních oken vytvářejí protaženější a odlehčený dojem. Záď je rozkročená doširoka, ale dlouhé a úzké světlomety spolu se světelnými lištami na zadním nárazníku opticky snižují výšku pátých dveří. Působivé jsou hranaté koncovky výfuku po obou stranách, které jsou zasazené v decentním ochranném štítu. Testovaný vůz přijel ve výbavě S-line, takže outdoorové prvky ustoupily elegantnějšímu řešení detailů a doplňků.

Interiér Q7 zaslouží hned na první pohled výhradně superlativy. Pokud snad k předchozí generaci byly nějaké výhrady ohledně prostoru uvnitř, tady nebudou mít žádnou šanci. Sedadla řidiče i spolujezdce nabízejí pohodlí špičkových obývákových křesel, přitom mají dobré boční vedení a jsou nastavitelná do zcela ideální polohy v 18 směrech. Druhá řada sedadel je dobře přístupná širokým dveřním otvorem, tři dospělí zde sedí naprosto bez omezení a opět nastavují sedačky dle vlastního pohodlí. Ve třetí řadě jsou dvě plnohodnotná sedadla, která se sklápějí stisknutím tlačítka a lze na ně upevnit dětské autosedačky pomocí Isofixů. Rovněž v druhé řadě jsou úchyty až pro tři autosedačky. Cestování pro až sedmičlennou rodinu je perfektně zajištěno. Přispívá k tomu i čtyřzónová automatická klimatizace, která byla v testovaném vozu k dispozici.

Ve všech ohledech je zpracování interiéru prémiové – použité materiály, kvalita, bezchybné fungování, perfektní slícování, subjektivní pocity cestujících, tady lze těžko hledat nějaké nedostatky. Displej systému MMI se hladce zasouvá do palubní desky, osvětlení je nevtíravé a navíc nastavitelné v 32 odstínech. Svou roli tu hraje také zvolený jízdní režim, který některá nastavení barev ovlivňuje. Široká středová konzola obsahuje touchpad pro zadávání údajů do rozhraní infotainmentu, dva držáky nápojů a dominantní je páka automatické převodovky, která má charakteristický široký a zároveň plochý tvar, a dodává rovněž punc exkluzivity.

Zavazadlový prostor pojme v pětimístném uspořádání nadstandardních 890 litrů, při použití třetí řady sedadel se zmenší na 295 litrů. Sklopíte-li druhou a třetí řadu sedadle, získáte pro přepravu 2075 l prostoru. Pro snazší nakládání je práh zavazadelníku snížen skoro o pět centimetrů. Víko kufru se otevírá a zavírá elektricky, případně i pohybem nohy pod nárazníkem.

Řidič pracuje s již dobře známým virtuálním kokpitem, který jako první dostal model Audi TT. Věnovali jsme se mu již velmi podrobně, takže jen stručně shrneme, že se jedná o kompletně virtuální přístrojový štít, který zobrazuje ukazatele v mnoha kombinacích nastavení, můžete mít před sebou velkou mapu navigace s malými kruhovými ukazateli po straně, klasické zobrazení s velkými ciferníky, množství údajů, které můžete mít přímo před očima, je skutečně bezkonkurenční.

Při cestách po dálnici se rozhodně vyplatí nastavit velký ukazatel rychlosti jízdy, protože sametový třílitrový dieselový šestiválec rozpohybuje Q7 velmi snadno a nehlučně, rychle se ocitáte na dálničním limitu a podvozek je natolik komfortní, že vás až pohled na tachometr upozorní, že jedete příliš rychle. Výkon 272 koní a točivý moment 600 Nm vám dají rychle zapomenout na rozměry a hmotnost auta, necítíte žádné omezení ani při nutnosti akcelerace při předjíždění nebo v táhlém kopci. Spolupráce s osmistupňovou automatickou převodovkou je hladká, i když v souladu s velikostí a hmotností vozu někdy trochu rozvážnější, nicméně pro komfortní a zároveň hodně rychlé přesuny na velké vzdálenosti nabídne málokteré auto tak dokonalé nastavení pohonného ústrojí. Výborné vlastnosti potěší i v zatáčkách, tady se nemusíte bát ani energičtější jízdy, protože auto vyjíždí oblouky zcela přesně, pohon všech kol quattro pomůže na výjezdu, náklony karoserie jsou minimální. Během redakčního testu jsme zaznamenali spotřebu 9,3 l/100 km, uváděná kombinovaná spotřeba je 5,7 l/100 km.

Nabídka nejvyspělejších asistenčních systémů, které má značka k dispozici, zahrnuje mimo jiné adaptivní tempomat s funkcí pro jízdu v koloně, systémy pro sledování okolních vozů, které využijte při předjíždění i couvání a mnoho dalších.

Audi Q7 přijíždí na český trh s dvěma motory na výběr – s dieselovou a benzínovou jednotkou, v obou případech se jedná o třílitrový šestiválec. Testovaný dieselový model začíná na 1 699 900 Kč, s příplatkovou výbavou byla cena tohoto vozu 2 553 600 korun.

Testovaný model:

motor:  vznětový šestiválec 2967 cm3

výkon:  200 kW/272 k při 3250 – 4250 ot./min.

točivý moment:  600 Nm při 1500 – 3000 ot./min.

rozměry:  délka 5052 mm, šířka 2212 mm, výška 1741 mm

rozvor náprav: 2994 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru