Suzuki Vitara 1,6 VVT 4×4 – nově a jinak

Model Vitara má Suzuki v portfoliu skoro třicet let. První spatřila světlo světa v roce 1988 a od té doby „prožila“ opravdu velice rozdílná období. Měnila se velikost, a to výrazně. Technika, ta šla samozřejmě vždy kupředu. Teď by ji mohla čekat zajímavá budoucnost. Vyrábí se v Maďarsku a je z ní kompaktní fešanda.

SONY DSC

Ať už bylo malé či velké, vždycky to bylo schopné terénní auto, které se nebálo překážek. Požadavky na stoupavost či brodivost dnes nejsou ty hlavní, které určují zájem zákazníků. Dnes se zajímají především o auto úsporné, praktické a dobře ovladatelné. Vitaře slouží ke cti, že na tyto požadavky odpovídá zcela moderním designem, dobrým motorem, a přitom si dokázala uchovat řadu svých schopností pro jízdu mimo silnici.

Vypadá robustně, ale na délku měří jen 4,175 metru. Není to přitom žádné kupé na zvýšeném podvozku. Má pěkné souměrné proporce a dokáže se tvářit jako městská slečinka s paketem Urban, nebo jako terénní drsňačka s výbavou Outdoor. Může mít dvoubarevnou karoserii stejně jako náš testovaný model v kombinaci slonovinově bílého těla s černě lakovanou střechou. Outdoorový paket zahrnoval kromě široké plastové lišty na boku také ochranný kryt na předním i zadním nárazníku a výrazné lemování předních mlhovek. Design je vždycky věcí vkusu a osobního názoru, za nás ale dostává Vitara jasnou jedničku.

Interiér je přívětivý, i když možná až příliš jednoduchý, ale prostorný. Vzhledem k celkové délce je k tomu rozvor 2,5 metru dobrým předpokladem. Dostatečně velká kaplička přístrojů skrývá ciferníky s dobře čitelnými údaji, informativní displej mezi nimi je už dnes téměř zlatým (a hlavně pro řidiče příjemným) standardem. Ovladačů na středovém panelu je minimum, takže při zacházení s nimi na vás nečekají žádná zvláštní úskalí. Zajímavá je možnost umístění analogových hodin uprostřed středového panelu mezi výdechy klimatizace. Druhá nejvyšší výbava Elegance, v níž byl konfigurován testovaný vůz, nabídne sedadla v kombinaci kůže a semiše, takže výsledek je vcelku působivý. Cestující mají dostatek místa i na zadních sedadlech, zavazadla tu pak najdou prostor objemu 375 litrů, který lze sklopením zvětšit od 710 až k maximálním 1120 litrům.

Velmi příjemným překvapením byla spotřeba benzínového motoru 1,6 během redakčního testu. Nelišila se výrazně od katalogových údajů, kdy kombinovaná hodnota je uváděna 5,6 l/100 km, my jsme dosáhli 6,4 l bez výrazné snahy o ekologickou jízdu. Motor s výkonem 120 koní sice není žádný závodník, na Vitaru, která váží 1,2 tuny (ve verzi s pohonem 4×4), ale stačí. Je však řazen pouze pětistupňovým manuálem, šestistupňovou manuální převodovku nabízí jen dieselový motor stejného objemu jako testovaný benzín. Řízení je trochu volnější, jinak je ale ovládání auta pohodové a bezproblémové, což také nejlépe vyhovuje požadavkům trhu.

Pohon všech kol se u Suzuki nazývá Allgrip a premiéru měl v modelu S-Cross. Jedná se o systém, který na základě vyhodnocování parametrů jízdy připojuje zadní nápravu v případě, že hrozí ztráta trakce. Tento systém disponuje čtyřmi režimy – Auto (preferuje pohon předních kol a zadní připojuje jen v případě prokluzu), Sport (upravuje odezvu na pedál plynu, mění křivku točivého momentu a stabilizační systém respektuje sportovní styl jízdy), Snow (optimálně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu pro jistou a bezpečnou jízdu na nezpevněném a kluzkém povrchu), poslední je režim Lock (ten se používá pro vyprošťování a funguje do rychlosti 60 km/h). Novinkou je u tohoto systému možnost použití asistenta pro sjíždění prudkých svahů, všechny modely mají rovněž v základní výbavě asistent pro rozjezd do kopce. Terénní schopnosti jsme v rámci novinářských jízd měli možnost vyzkoušet i na těžší trati, nemusíte se tedy bát, že by současná Vitara byla jen módním crossoverem, který se drží asfaltové silnice jako klíště. Musíte ale samozřejmě vzít v úvahu světlou výšku 185 mm a přední nájezdový úhel 18,2 stupňů, dobrý je zadní úhel 28,2 stupňů.

Vitara je auto vyvinuté pro prodej po celém světě, vznikla a vyrábí se v Evropě. Kromě ekonomického provozu je proto dalším důležitým bodem jejího vývoje bezpečnost. Má radarový brzdový asistent RBS (od druhého stupně výbavy), který monitoruje prostor před autem a kromě upozornění na kolizi dokáže přejít až k samočinnému brzdění. S tím souvisí i adaptivní tempomat, ten dokáže udržet vzdálenost od vozidla před vámi ve třech úrovních odstupu a funguje od rychlosti 40 km/h. Má také sedm airbagů již v základní výbavě a pro rodinné cestování úchyty ISOFIX s úchytkami TopTether rovněž ve standardu.

Cena Suzuki Vitara začíná na 386 700 Kč, a to s pohonem 4×2, s pohonem 4×4 je to 440 450 korun. Testovaný vůz ve výbavě Elegance přijde na 503 250 Kč.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1586 cm3

výkon:  88 kW/120 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  156 Nm při 4400 ot./min.

rozměry:  délka 4175 mm, šířka 1775 mm, výška 1610 mm

rozvor náprav: 2500 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru