Kia Sportage – superstar v novém – test

Sportage má mezi modely Kia zajímavé prvenství – předznamenala výrobu vozů s pohonem všech kol. Kromě toho je ale také dlouhodobě nejprodávanějším modelem značky na českém trhu. Čtvrtá generace se oproti té předchozí hodně změnila.

SONY DSC

Zvolili jsme nejvýkonnější dieselovou variantu a elegantní černou metalízu, v níž nová Sportage působí velmi elegantně, narozdíl od jasné červené, v níž se představila na novinářských jízdách. Kia tímto způsobem jasně cílí na různé zákaznické skupiny. Zatímco výrazný červený model upoutá mladší řidiče, kteří vyznávají aktivní životní styl, střízlivá černá uspokojí ty, kteří hledají praktický městský crossover, ale nechtějí dráždit výrazným designem.

Ten se totiž ve srovnání s minulou generací posunul hodně kupředu směrem ke stylovějšímu a uvolněnému vzhledu. Předchozí generace z roku 2010 byla svým vzhledem pro zákazníky hodně přitažlivá, mezitím ale přišly konkurenční crossovery, které místo robustního vzhledu a svalů lákaly zákazníka spíš kompaktním stylem a zjednodušeně řečeno – auta začala hubnout. Současný model sice pořád při pohledu odpředu staví na odiv výraznou muskulaturu, profil je ale štíhlejší a záď členitější.

Na přídi jsou patrné jiné změny – do tygřího nosu již nezasahují světlomety, jsou místo toho posazeny o dost výš a designéři je protáhli až do boků. Kapota působí mohutněji, i když na šířku měří auto stále stejných 1855 mm. Přibyly chromované rámečky kolem oken a nový střešní spoiler víc zvýrazňuje záď auta, která se svažuje ladněji dolů. Auto je celkově delší o 40 mm (4480 mm) a rozvor se protáhl o 30 mm (2670 mm). Nově jsou u zadních světlometů použity LED diody.

SONY DSC

Interiér jako by s předchozím modelem neměl nic společného, alespoň takový je první dojem. U testovaného vozu má na tom velkou zásluhu působivé dvoubarevné provedení, které dělá docela luxusní dojem. Šedo béžová je nejen horizontálně členěná palubní deska, ale také kožené čalounění sedadel, která jsou nejen vyhřívaná, ale také odvětrávaná. Tlačítka pro jejich nastavení najdete na středové konzole pěkně v řadě spolu s vyhříváním volantu. Je to logické uspořádání a spolu s dvěma řadami tlačítek pro nastavení proudění vzduchu v kabině tvoří intuitivní prostředí i pro řidiče, který tu sedí poprvé v životě. Současný trend zbavování se všech tlačítek se na středové konzole příliš neprojevil, na druhou stranu nemusíte složitě přemýšlet, jak vše nastavit přes dotykový displej, tedy způsob, jaký se dnes razí u mnoha evropských značek.

Prodloužený rozvor obvykle znamená více místa pro cestující. Sportage má nejen větší zavazadelník, který pojme 503 litrů nákladu, ale také prostornější interiér – přibylo místo nad hlavou i pro nohy a ve druhé řadě je možno nastavit sklon sedadel. Sezení je pohodlné vpředu i vzadu, z fotografií je patrné, že tady nebudete bojovat o místo ani na šířku.

Během prvních jízd se zdál z dieselových motorů přijatelnější přeplňovaný 1,7 CRDi, který také automobilka považuje za favorita pro české zákazníky, proto jsme nyní v redakčním testu pro změnu prověřili druhou naftovou variantu – dvoulitrový motor ve výkonnější verzi se 185 koňmi. S tím se budou lépe cítit řidiči, kteří mají rádi nějakou tu rezervu při předjíždění i na dálnici. Je poměrně živý, zrychluje ochotně a neztrácí dech, dobře funguje spojení s automatickou převodovkou. Dalo by se říct, že pro běžné každodenní jízdy je to ideální volba stejně jako pro dálniční cestování. Výkonu je tak akorát, abyste o motoru v podstatě vůbec nevěděli, protože poslušně reaguje na plyn, rozjezdy jsou hladké, jízda konstantní dálniční rychlostí bezproblémová.

Podobné je to s podvozkem, který je komfortní do té míry, že vyžehlí maximum nerovností (nemluvíme pochopitelně o pražské dlažbě, tu až na výjimky neodfiltrují žádné tlumiče). Když toužíte po dynamičtější jízdě, zkuste režim „sport“, v něm motor znatelně ožívá, a tak si můžete střihnout i drsnější průjezd zatáčkou. Výsledkem našeho redakčního testu byla spotřeba 7,7 l/100 km.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1995 cm3

výkon:  136 kW/185 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1750 – 2750 ot./min.

rozměry:  délka 4480 mm, šířka 1855 mm, výška 1635 mm

rozvor náprav: 2670 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru