Nové Audi SQ5 3.0 TFSI – vrcholná verze řady

Audi představuje na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 v Detroitu nové Audi SQ5. Nejsportovnější verze modelové řady Q5 ztělesňuje emocionální koncept praktického SUV s nejnovější technikou pro každodenní provoz. Její motor 3.0 TFSI, přeplňovaný turbodmychadlem, nabízí výkon v kombinaci s vyšší hospodárností.

 Audi SQ5 3.0 TFSI

Audi SQ5 má pod kapotou motor V6 TFSI se zdvihovým objemem 2995 cm3 a nejvyšším výkonem 260 kW (354 k). Již při 1370 otáčkách za minutu poskytuje turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec s celohliníkovou konstrukcí maximální točivý moment 500 N.m. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4500 otáček za minutu. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 5,4 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, čemuž odpovídají emise CO2 189 gramů na kilometr. V porovnání s předchůdcem to znamená snížení o 13 gramů na kilometr.

Jednotka 3.0 TFSI má být hospodárná díky novému procesu spalování. Nové řešení vychází z procesu spalování, které u značky Audi nese interní označení „B-Cyklus“, a je doplněno vysokotlakými vstřikovači, umístěnými centrálně ve spalovacích prostorech. „B-Cyklus“ umožňuje svou záměrně zkrácenou fází komprese výrazně vyšší základní kompresní poměr. V kombinaci s normální, ale v poměru k fázi komprese delší expanzní fází tak lze dosáhnout vyšší účinnosti, a tím i hospodárnosti motoru.

Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.

Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu.

Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.

Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kilogramů, což je o 14 kilogramů méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.

Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.

Přenos hnací síly zajišťuje v novém modelu Audi SQ5 rychle řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru