Opel Grandland X – Na pohodu – test

Modely s písmenem „X“ v názvu se začaly v nabídce značky Opel objevovat při modernizaci Mokky. Ačkoliv se dnes díky tomu řadí Mokka, Crossland a Grandland do jedné „X“ rodiny, nespojuje je pohon všech kol, nýbrž zvýšený podvozek a rysy SUV. Crossland X a Grandland X totiž přišly na svět teprve nedávno a jsou prvními počiny ze spolupráce značek Opel a Peugeot.

Opel Grandland X (7)

Grandland X staví své přednosti na velkém vnitřním prostoru a pohodlném ovládání. Přes mohutné oplastování, které dodává exteriéru na přitažlivosti, je protáhlý profil signálem, že tady jde hlavně o to, aby se celá rodina či parta kamarádů do auta pohodlně vešla a mohla tu příjemně vegetovat. Svědčí o tom i zavazadelník, který pojme 514 litrů nákladu. Příchylnost k vozům typu MPV jasně vidíme z boku, pohled na příď i záď ale naznačuje, že Grandland X se chce vizuálně řadit mezi SUV. Velká a široká maska chladiče je robustní stejně jako záď s vysokou ochrannou lištou. Plasty kolem blatníků a na přídi jsou ovšem spíš decentní. Celkově pak působí testované auto ve zlatavé metalíze spíš elegantním než terénním dojmem.

Velikost vozu umožňuje dobré manévrování, interiér je pohodlný, ostatně to se dá očekávat u rozvoru 2675 mm a zvýšené karoserie. Pohodlí v kabině byla věnována dostatečná pozornost – sedadla jsou dobře tvarovaná, nechybí jim decentní boční vedení, v druhé řadě je dost místa pro kolena i nad hlavou. Uživatelsky příjemné pracoviště řidiče zahrnuje přehledný přístrojový štít s klasickými ručičkovými ukazateli, které uprostřed doplňuje obdélníkový infodisplej. Kromě údajů o jízdě se do něj vejde i upozornění na rychlostní omezení nebo aktivované bezpečnostní asistenty. Pochvalu si zaslouží volant, a to nejen díky tvaru a síle jeho věnce, ale také rozsahu nastavení a dobrému výhledu skrz něj na přístroje.

Opel Grandland X (2)

Materiály použité na čalounění, obložení i palubní desku odpovídají rodinnému založení vozu, jsou příjemné na pohled, na dotek i praktické na údržbu. Ovládání infotainmentu není tak úplně intuitivní, řadu věcí, jako například rozložení písmen na klávesnici, si ale můžete přizpůsobit podle vlastních zvyklostí. Lehko se sžijete s ergonomicky řešenými tlačítky na středovém panelu, kde zůstaly prakticky jen knoflíky pro nastavení klimatizace.

Zpočátku přišel Grandland X na trh se dvěma motory – zážehovým 1,2 l s výkonem 130 koní a vznětovým 1,6 l, který poskytuje výkon 120 koní. Druhý jmenovaný jsme si vybrali k testu, protože i přes částečný návrat obliby benzínových jednotek se asi správci rodinných financí budou ještě nějaký čas ohlížet po úsporné „naftové“ jízdě. V tomto bodu motor nezklamal – během redakčního testu se spotřebou pohyboval lehce nad šesti litry, podle tabulkových údajů pak v kombinovaném provozu spotřebuje 4,3 l/100 km. Projevil se kultivovaně a nehlučně, snad jen s výjimkou rychlostí nad dálničním limitem, kde sice neztrácí dech, dává ale o sobě hodně vědět. Tento motor si můžete pořídit jak s testovanou šestistupňovou manuální převodovkou, tak s automatem, který je za příplatek. Testovaný manuál je orientován především na klidnou jízdu, páka se pohybuje v dlouhých drahách a na nějaké rychlejší řazení není převodovka zrovna stavěná. Podobné je to s jízdním stylem, kdy ostřeji projetá zatáčka znamená menší jistotu podvozku. Velmi dobře se ale v tomto případě projevila karoserie, která se příliš nenaklání, a to i přes svou vyšší stavbu.

Platforma i motor sdílené s mateřskou francouzskou značkou s sebou přinášejí i další změnu pohonného ústrojí – Grandland X je předokolka a pohon 4×4 není v nabídce. Nahrazuje jej systém IntelliGrip, totiž elektronická regulace jízdního stylu podle zvoleného režimu. Základem je Normal pro jízdu po silnici. Pak nastupují další režimy, které pracují s točivým momentem a rychlostí otáčení na předních kolech. Pro zhoršenou adhezi jsou tu systémy Snow, kdy se pomocí kontroly trakce předních kol a přibrzďováním prokluzujícího kola zlepšuje přilnavost na sněhu, potom je tu režim Mud pro blátivé podmínky a Sand na prokluzující sypký povrch. K dispozici je i volba vypnutí ESP, ovšem jen do rychlosti 50 km/h.

Testovaný model:

Opel Grandland X 1.6 CDTi

motor:  vznětový čtyřválec 1560 cm3

výkon: 88 kW/120 k při 3500 ot./min.

točivý moment:  300 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4477 mm, šířka 1856 mm, výška 1609 mm

rozvor náprav: 2675 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru