Zimní pneumatiky v létě na vůz nepatří

Ani v polovině května nebývají ještě na českých silnicích žádnou výjimkou vozidla se zimními pneumatikami. Někteří řidiči nezvládli zajet včas do servisu na přezutí, jiní si je nechávají na voze z neznalosti.

Bezpečné letní pneumatiky - Eagle F1 Asymmetric 6

Je však alarmující, že se stále ještě najdou tací, kteří se domnívají, že zimní pneumatiky jsou zárukou vyšší bezpečnosti v zimě i v létě. To je samozřejmě obrovský omyl,“ upozorňuje Milan Marušák, Marketing Leader CZ/SK společnosti Goodyear Czech. „Zimní pneumatiky zkonstruované na zcela jiné podmínky jsou totiž při vyšších teplotách nejen nepohodlné a neekonomické, ale hlavně nebezpečné.“ 

Zimní pneumatiky jsou v Česku za určitých podmínek povinné do konce března. Ideální doba na jejich výměnu pak nastává, když průměrné denní teploty překonají hodnotu 7 ° C. Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají totiž v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. „Co je však nejdůležitější: při vyšších teplotách se zimní pneumatiky přehřívají, což zapříčiňuje znatelné prodloužení brzdné dráhy a negativně tak ovlivňuje bezpečnost jízdy,“ doplňuje Milan Marušák.

Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají nejen zcela jiné složení směsi, ale i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při letních podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry. Pokračující výzkum a vývoj nových technologií a postupů přitom rozdíly mezi pneumatikami pro konkrétní určení za specifických povětrnostních a teplotních podmínek různých období roku dále zvětšují.

Výsledkem jízdy na zimních pneumatikách v létě je tedy stále markantnější bezpečnostní riziko, bezdůvodně vysoká spotřeba a citelně horší ovladatelnost. Jízda po rozpálených komunikacích samozřejmě dobře neslouží ani samotným zimním pneumatikám, jejichž dezén se rychleji opotřebovává a pneumatiky se tak ničí.

Dbát na dostatečnou hloubku dezénu…

Velmi důležitá je před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.

…i na skutečné stáří pneumatik

Užitné vlastností pneumatik ovlivňuje nejen zbývající hloubka dezénu, ale i jejich stáří. Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici. Při dodržení správných podmínek skladování si nová pneumatika zachovává své původní vlastnosti několik let, ale v praktickém provozu se již její maximální životnosti pohybuje kolem pěti let. A užitná životnost je stejně důležitým argumentem pro pořízení nových pneumatik jako opotřebení jejich dezénu. I v tomto případě by měli mít řidiči na paměti, že prioritou je bezpečnost – jejich vlastní, jejich blízkých i ostatních účastníků silničního provozu.

Zdroj a foto: Goodyear



Facebook

Nejčtenější

Nahoru