Co přináší zrušení velkých techničáků? Zjednodušení administrativy?

Velké techničáky jsou již minulostí, od ledna se již v tištěné podobě nevydávají. Starý technický průkaz však hned odevzdávat nemusíte, při prodeji vozu už ale zůstane na úřadě. Kde všude data z technického průkazu najdete?

Kalkulator_velky_TP_specimen-2

Nová pravidla

„U nových vozidel se technické průkazy vůbec nevydávají a plně je nahrazují Osvědčení o registraci vozu (ORV, lidově také malý techničák). Ta kromě několika základních dat o vozidle obsahují i QR kód, který by vás měl přesměrovat na stránky se zbývajícími údaji. U starších vozů se zatím nic nemění, majitelům velký techničák normálně zůstává, žádné plošné zabavování dokumentu na pořadu dne není. Jen už není možné nechat do něj přidat nové informace. A pokud byste s ním vyrazili na úřad – třeba kvůli ověření dat, která se do online databáze nepropsala, nebo prodeji vašeho vozu, už si je tam nechají,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.

Kalkulator_etechnicak-2

Kdy potřebujete data z techničáku?

Technický průkaz obsahuje celou řadu důležitých informací, které se vám mohou hodit. Třeba když se rozhodnete zapřáhnout přívěs nebo kupujete ojetý vůz. Během chvíle si tu ověříte, jestli prodávající nepoužil jiná než zapsaná kola či pneumatiky. Tyto údaje by samozřejmě měly být k dispozici v online databázi, ne všude je ale signál – a jeden pohled do papíru je většinou mnohem jednodušší variantou.

Ne všechno se také do online podoby převedlo. Jednou z informací, která mizí spolu s papírovými techničáky, je historie vozu, tedy údaje o předchozích majitelích. I to může být pro zájemce o koupi ojetého vozu problém, a zvláště u některých, především historických vozidel mají tyto informace – stejně jako samotný technický průkaz – velkou hodnotu.

Kde jsou data dostupná

„Data z technických průkazů jsou dostupná hned na několika místech: v Centrálním registru vozidel, aplikaci eTechničák nebo Portálu občana, kde je pro přístup třeba využít identitu občana nebo datovou schránku. Toto řešení je za mě velmi dobrým směrem pro všechny strany k rychlejší a pohodlnější komunikaci s co nejméně překážkami,“ dodává Martin Thienel.

Foto: Aspen

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru