Honda CR-V – V šesté generaci s hybridem nebo plug-in hybridem – první jízda

Slunné portugalské město Porto hostilo novinářské delegace z mnoha evropských zemí při premiéře celosvětově nejprodávanějšího modelu společnosti Honda. Byli jsme u toho a hned na úvod jsme byli ujištěni, že tento rodinný vůz dostal odvážnější, sebevědomější vzhled a má nabízet výjimečnou praktičnost, bezpečnost, konektivitu a pohodlí. 

IMG_20230927_093242_resized_20231002_104920954

Zákazníci si budou moci vybrat buď plně hybridní (e:HEV) hnací jednotku, nebo, poprvé u evropského modelu Honda, plug-in hybridní hnací jednotku (e:PHEV). U nového modelu byla známá hnací jednotka e:HEV přepracována a aktualizována. Tvoří ji nyní zmenšená baterie s vyšší energetickou hustotou a účinnější motor, zatímco zcela nová jednotka e:PHEV s větším akumulátorem zajistí plně elektrický dojezd až 82 km. Při naší první krátké testovací jízdě se ukázal na displeji dojezd 60 km na elektřinu při plně nabité baterii.

Nejvyšší úrovně aktivní bezpečnosti v daném segmentu bylo dosaženo díky prvnímu použití systému Honda SENSING 360 v Evropě. Jedná se o komplexní všesměrový bezpečnostní a asistenční systém společnosti Honda, který kontroluje mrtvé úhly kolem vozidla a dále přispívá k předcházení kolizím.

Modelu zůstala známá silueta, kterou však doplňuje moderní design. Už přední část získala agresivnější styl s velkým otvorem a stylizovanou mřížkou, přičemž varianty e:HEV a e:PHEV mají každá vlastní design. Na zádi je kombinace vertikálního brzdového světla a směrových světel vylepšením známého designu zadních světel modelu.

Díky delšímu rozvoru a širšímu postoji nyní model nabízí prostornost srovnatelnou s většími vozy SUV. Větší proporce modelu zajišťují cestujícím na zadních sedadlech více prostoru pro nohy a také větší zavazadlový prostor.

IMG_20230927_092844_resized_20231002_105057510

Základem obou variant je 2,0litrový čtyřválcový zážehový motor s Atkinsonovým cyklem a s přímým vstřikováním, který byl přepracován. Mezi vylepšení patří vysokotlaký, vícestupňový palivový systém s přímým vstřikováním, zatímco nízkoteplotní, výkonný aktivní katalyzátor zdokonaluje ekologické vlastnosti. Také byla rozšířena celková plocha výfukových svodů s cílem zvýšit výkon, zatímco celouretanový kryt motoru, izolace hluku a vibrací a zvýšená pevnost klikového hřídele pomáhají kultivovat interiér.

Model e:HEV je vybaven nejpokročilejší verzí plně hybridní hnací jednotky společnosti. Tato verze již nemá hnací elektromotor a generátor ve stejné ose, což umožnilo zvýšit přenášený točivý moment o 6,5 % na 335 Nm bez nutnosti ubrat prostor. Také byly zvýšeny maximální otáčky hnacího elektromotoru o 1 500 ot./min. na 14 500 ot./min. Výsledkem je o 7 % vyšší maximální rychlost.

IMG_20230927_092951_resized_20231002_105021185

Úpravy převodovky zahrnují přidání druhého převodového poměru, když je motor přímo připojen ke kolům. Ke stávajícímu vysokému převodovému poměru se připojuje nový nízký převodový poměr – oba byly optimalizovány pro co nejširší rozsah jízdních módů. Tak se zvýšila hnací síla a frekvence při nízkých rychlostech a také v jednotlivých v jízdních režimech. Úpravy hybridní hnací jednotky završuje využití kompaktnější řídící jednotky pohonu (PCU) a inteligentní napájecí jednotky (IPU). Obě byly zmenšeny a přepracovány tak, aby si zachovaly podobnou energetickou hustotu a účinnost při omezení celkové hmotnosti a rozměrů.

Vyšší výkon ve srovnání s předchozím modelem CR-V se odráží v jistějším pocitu při zrychlení a lepší odezvě. Vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za devět sekund u modelů s pohonem 2WD a za 9,4 sekundy u variant s pohonem obou náprav. Maximální rychlost pak činí 194 km/h u modelů 2WD a 187 km/h u modelů s pohonem obou náprav. Kromě nárůstu výkonu nabízí systém e:HEV také vyšší účinnost a nižší emise, u modelů 2WD mají kombinované emise CO2 hodnotu 134 g/km a spotřeba  5,9 l/100 km, u modelů s pohonem obou náprav hodnoty činí 151 g/km a 6,7 l/100 km.

IMG_20230927_093210_resized_20231002_104944136
Plug-in hnací jednotka e:PHEV vychází z hnací jednotky e:HEV. Je vybavena baterií s větší kapacitou 17,7 kWh a lehkou,  výkonnou palubní nabíječkou. Tato zvýšená elektrická podpora znamená, že otáčky spalovacího motoru mohou být udržovány na mnohem nižší úrovni než dříve, což dále omezuje hladinu hluku a snižuje spotřebu paliva při různých rychlostech.

Uspořádání elektrických komponent a umístění baterie pod podlahou dovolilo vytvořit zavazadlový prostor o objemu 586 litrů. U e:PHEV umožňuje nabíjení rychlé zahřátí baterie, aby se lépe vypořádala s chladnějším prostředím. Při teplotě baterie 25 stupňů dosáhne model CR-V 100% stavu nabití za pouhé 2,5 hodiny, a to díky výkonu 6,8kW nabíječky.

IMG_20230927_092923_resized_20231002_105042305

Model CR-V je prvním evropským vozem, který je vybaven nejnovější sadou technologií pokročilého asistenčního systému (ADAS) – Honda SENSING 360. Odolná, pevná a tuhá platforma poskytuje základ pro výjimečné bezpečnostní vlastnosti. Tvoří ji nové konstrukční prvky pro lepší ochranu při čelní, zadní a boční kolizi. Varianta e:PHEV je vybavena přídavným podlahovým příčníkem, který zajišťuje lepší ochranu jednotky IPU a cestujících v případě bočního nárazu.

Model je vybaven jedenácti airbagy, včetně nového předního středového airbagu, který zabraňuje srážce mezi řidičem a spolujezdcem, a nového kolenního airbagu pro řidiče i spolujezdce.

Systém Honda SENSING 360 využívá 100° dopředu směřující kameru, radar s milimetrovými vlnami a čtyři rohové radary, které sledují okolí vozidla v plných 360°. Díky rozpoznávání objektů podle obrazu z modernizované přední kamery a detekci objektů radarem je vozidlo schopné identifikovat čáry na silnici, krajnice, motocykly, cyklisty a další vozidla.

Jako v prvním modelu značky Honda je zahrnuta funkce varování před vozidly vjíždějícími do křižovatky, která snižuje riziko čelní srážky na křižovatkách se špatnou viditelností. Systém informuje řidiče o vozidlech vlevo i vpravo při rozjezdu po zastavení a při nízké rychlosti.

IMG_20230927_093110_resized_20231002_105005838

Modely jsou již aktuálně u nás k objednání, na podzim plánujeme otestovat obě verze na českých silnicích a přineseme dojmy a zážitky z jízd. Český importér plánuje letos prodat cca 500 vozů, z toho asi 10% bude tvořit plug-in hybridní verze. Ceník začíná na 1.119.900 korunách.

Foto: autor

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru