Lexus RX – Odhalujeme pátou generaci kultovního SUV – první jízda

Jako jedna z mála redakcí jsme dostali příležitost si užít prvních jízd s novým vozem po středočeských silnicích. Lexus RX se v posledních dvou desetiletích stal nejlépe prodávaným modelem značky. Prodalo se ho více než 3,5 milionu kusů po celém světě od uvedení na trh v roce 1998, včetně více než 300 tisíc vozů v Evropě. Oblíbený je i v České republice, kde je nejprodávanějším modelem značky s více než 1500 prodanými vozy.
IMG_20230310_103702_resized_20230311_104632966
Nový designový jazyk zahrnuje novou vřetenovitou karoserii, která vznikla začleněním koncepce vřetene do celé přední partie vozidla. Vůz má být okamžitě rozpoznatelný coby RX, ale s dynamičtějším, elegantnějším a sebejistějším charakterem. Řidičsky zaměřený kokpit dle koncepce „Tazuna“ zprostředkuje ovládání vozidla podle zásady „ruce na volantu, oči na silnici“. Rovněž přispívá k požitku z jízdy díky intuitivnímu a čistému uspořádání, k němuž napomáhá i nový 14″ dotykový displej.

Pro nové RX je v Evropě připravena nabídka tří různých elektrifikovaných pohonů. Základem nabídky značky pro trhy západní Evropy je RX 450h+ s plug-in hybridní technologií. Prostřednictvím hybridního provedení RX 350h pak Lexus nabízí hospodárnou alternativu k naftovým a benzínovým ústrojím o nižším zdvihovém objemu. A pro ty řidiče, kteří hledají opojnější jízdní schopnosti, má Lexus připraven historicky první hybrid s přeplňovaným ústrojím, RX 500h s revolučním pohonem všech kol DIRECT4.

IMG_20230310_103654_resized_20230311_104619648

Prvním vozem k jízdě nám byl nabídnut model RX 450h+ v nové měděné barvě, který používá čtyřválcový hybridní pohon 2,5 litru v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu umožňovat akceleraci z místa na 100 km/h v čase kolem 7 sekund. Celkově nabízí přibližně stejný výkon jako odcházející RX 450h, avšak s vyšším točivým momentem a rychlejší akcelerací. S ohledem na vyšší hnací moment od elektromotorů působí vůz za jízdy suverénně a současně velmi kultivovaně. Provedení se dále chlubí výrazně nižší spotřebou paliva a emisemi. Vysoce konkurenceschopné by měly být i odhadované cílové emise CO2 (v kombinovaném cyklu podle WLTP) pod 26 g/km a spotřeba paliva nižší než 1,2 l/100 km.

Elektrický dojezd by měl být přibližně 65 km a možnost cestovat v čistě elektrickém režimu rychlostí až 135 km/h. Klíčový je také fakt, že po vyčerpání energie z baterie vůz přepíná na vyspělý hybridní systém 4. generace s autonomním dobíjením.

IMG_20230310_132257_resized_20230311_104904106
Druhým modelem k vyzkoušení byl nový hybrid RX 500h, který má být vůbec prvním přeplňovaným hybridním modelem Lexus, vyvinutým pro zákazníky volající pro exkluzivních elektrifikovaných výkonech.

Provedení využívá přeplňovanou jednotku 2,4 litru v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou; dosahuje nejvyššího výkonu 371 k a opojné akcelerace a špičkové dynamiky díky pohonu DIRECT4. Přední elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou; díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly.
Vzadu se používá náprava e-Axle o výkonu 80 kW: kompaktní modulární paket sestává z elektromotoru, převodů a řídicí jednotky (ECU) v prostoru mezi zadními koly.

Nad rozdělováním hnací síly bdí DIRECT4, nová technologie pohonu, nedávno představená společně s modelem RZ 450e. Tento inteligentní systém neustále a za všech jízdních situací vyvažuje výkon a točivý moment mezi oběma nápravami, kdy automaticky, hladce a mnohem přesněji přerozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy – rychleji než jakýkoli mechanický systém. Pohon DIRECT4 zprostředkuje lepší zpětnou vazbu od vozovky a současně zvyšuje stabilitu při ovládání vozidla, jakož i jízdní dynamiku za vysokých rychlostí. Pohon zvyšuje jízdní pohodlí díky okamžitě dostupnému točivému momentu, jenž pomáhá regulovat náklony karoserie.

Pro vysoce výkonné hybridní provedení zvolil Lexus protilehlé třmeny na předních brzdách s ohledem na vysoký brzdný účinek; dále je použita technologie dynamického řízení kol zadní nápravy (DRS) pro optimální úhel natočení zadních kol.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru