Ford Ranger Raptor a Ford F-150 Lightning – první jízda

Je polovina ledna, české hory, okolí Janských Lázní, jízdy s ikonickým off-roadem. Ta představa člověka nadchne. Ale Krkonoše jsou letos právě v této době totálně bez sněhu. Ale přesto se taková nabídka neodmítá. Nový model v nejvyšší verzi Raptor už na nás čeká. A jedno překvapení k tomu. Další ikona F-150 Lightning jako americký prototyp dovezený z Velké Británie (proto ta britská SPZ) jen na chvíli pro naše potěšení. Lehce poprchává a my vyjíždíme…

IMG_20230112_142611_resized_20230116_040732922

Pro fanoušky Rangeru je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm. Motor má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon. Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor. Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů.

IMG_20230112_133542_resized_20230116_041154036

Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu. Tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.

 

IMG_20230112_134811_resized_20230116_041044838

Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál. Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu.

Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu. Více detailů přineseme po týdenním testu, který máme do českého zastoupení Fordu přislíbený na jaro tohoto roku.

IMG_20230112_140231_resized_20230116_041000834

Po první jízdě přesedáme do ještě většího modelu, který se oficiálně v Evropě neprodává, a to v jeho elektrické verzi. Lightning měří na délku 5910 mm. Na šířku má vůz 2032 mm, na výšku 1988 mm a rozvor má hodnotu 3696 mm. Předek má uzavřenou černě lakovanou masku s výrazným rámečkem denního svícení. Podobně vypadá i zadní část. Korba má na délku 170 cm, na šířku mezi podběhy 128 cm a na výšku 54 cm. Elektrický pick-up má mít nosnost okolo tuny, na tažném zařízení odtáhne až 3,9 tuny.

Vzhůru do kabiny se dostanete pomocí nášlapů a madel. Interiér je vskutku americky obrovský a komfortní, rozměrné křeslo řidiče vás téměř pohltí. Volant je velký, tlačítka jsou rozmístěna ergonomicky dobře, vše se ovládá elektricky. Infotainment je na první pohled převzatý z Mustanga Mach-E. Všude je spousta odkládacích prostor a držáků na nápoje.

IMG_20230112_141423_resized_20230116_040817535

Pohon Fordu F-150 Lightning obstarávají dva elektromotory, každý pohání jednu nápravu. Kombinovaný výkon činí 433 kW a 1050 Nm točivého momentu. Napájení zajišťuje baterie s kapacitou 131 kW. A dojezd s plně nabitou baterií? Při usednutí do vozu ukazoval displej dojezd 182 km při necelých 50% nabití, což by znamenalo v reálu celkových cca 400 km.

Nakonec přece jen trochu teoretická cena vozu, který se do Evropy pravděpodobně nebude vozit, a to vrcholné výbavy Platinum, činí 2 a čtvrt milionu Kč.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru