Toyota Land Cruiser – schopný v terénu, sametový na asfaltu – test

Po roce jsme se opět setkali s ikonou všech opravdových off-roadů. Obliba robustního terénního automobilu, který Toyota vyrábí sedm desetiletí, totiž není překvapivá. Odolný vůz, který se dostane z každé nesnáze, se obvykle ocitá na místech, kde je potřeba pořádné síly a schopností pro těžkou práci. Kromě toho doprovází výpravy do extrémních oblastí, nebojí se bláta, písku ani sněhu. A také dokáže jet komfortně po silnici. Přesvědčili jsme se v redakčním testu.

Toyota Landcruiser (2)

Zdá se být skoro neuvěřitelné, že v padesátých letech se jich vyvezlo do světa jen necelých sto kusů ročně. Současné roční globální prodeje dosahují čtyřset tisíc kusů, přičemž se prodává ve 170 zemích světa. I na českém trhu patří k vozům, které potkáte pod barvami lesníků, záchranářů, ale také vyšperkované chromem pro ty, kterým jde hodně o stylovost. U nás bohužel zůstal kvůli emisním limitům v nabídce jen s čtyřválcovým motorem, a tak zbývá jen nostalgická vzpomínka na skvělý V8, s nímž jsme Land Cruiser testovali před několika lety. I tak ale rozhodně stojí za svezení.

Už u předchozí generace Toyota hodně zapracovala na jízdních vlastnostech. Je skvělé mít schopný terénní vůz, s nímž můžete šplhat po kamení a vyhrabat se z písku, ale když s ním bez natlučených zad neujedete pár set kilometrů po silnici, jeho atraktivita tím značně klesne. Proto už minulý Land Cruiser prošel úpravami, aby dokázal přepravit cestující na dlouhé vzdálenosti velmi komfortně. Teď se přidaly moderní technologie a samozřejmě i úpravy vzhledu.

Toyota Landcruiser (4)

Vůz ještě o trochu narostl do délky, a tak jeho muskulaturní karoserii opravdu nepřehlédnete. Auto je vysoké, do kabiny se ale dostanete celkem snadno díky nášlapným prahům, které jsou dobře tvarované i umístěné, takže si nešpiníte nohavice, ani neotloukáte kotníky. Změnila se přední maska, která je teď výraznější, světlomety jsou zapracovány tak, aby lépe odolávaly průjezdu terénem. V kapotě jsou mohutné prolisy, které mimo jiné zlepšují přehled o okraji auta. Přední nárazník je robustní a nízko položené mlhovky jsou v něm bezpečně hluboko zapuštěné. Malé úpravy se dotkly také zádi a přibyly dvě barvy karoserie do výběru.

V kabině se pozornost soustředila na komfort, který zajišťují masivní sedadla s měkkou výplní, nadbytek prostoru je na místě řidiče i spolujezdce, ale také v druhé řadě sedadel. Zavazadelník má rovnou podlahu a jedinou jeho méně praktickou stránkou je otevírání dveří do boku. Potíže to může způsobit hlavně při zaparkování do řady, což je ve městech dost běžné.

Toyota Landcruiser (6)

Palubní deska je efektně dekorovaná stříbřitým obložením, příliš mnoho ze současných trendů sem ale neproniklo. Dotykový displej infotainmentu není moc velký, středový panel sází na spoustu tlačítek a ovladačů. Zůstávají i digitální číslice zobrazující zvolené parametry klimatizace, ty už u moderních vozů často neuvidíte. Při pohledu do přístrojového štítu se zaradují tradicionalisté – dva velké kruhové ciferníky s ručičkami, ukazatele paliva v menších kroužcích po bocích a uprostřed digitální infodisplej, to je uspořádání, v němž intuitivně okamžitě najdete potřebné údaje.

S benzínovými motory jsme se už na našem trhu rozloučili, zbývá tedy jediná možnost – dieselový čtyřválec, který v letošním modelovém roce poskytuje výkon 150 kW. Jeho spotřeba s testovanou šestistupňovou automatickou převodovkou  byla během redakčního testu 9,5 litru a dojezd s plnou nádrží něco přes 700 km.  I na tak těžké auto motor stačí, musíte ale počítat s rozvážnějšími rozjezdy. Na dálnici ovšem jede vytrvale a bez problémů, na palubě se cítíte příjemně až do rychlosti 150 km/h, pak už je aerodynamický hluk citelný. Land Cruiser ale není závodník, jeho úkol je zvládnout každý terén, a v tom je mistrem.

Má kromě pohonu všech kol s centrálním diferenciálem s omezenou svorností také několik sofistikovaných systémů, které vám pomohou zdolat okolní nástrahy. Multi-Terrain Select přizpůsobuje jízdní vlastnosti zvolenému typu povrchu (rock – loose rock – mogul – mud/sand), kamerový systém zaručuje panoramatický přehled o okolí vozu, při jízdě v terénu se zobrazuje natočení kol, k dispozici máte i aktivní kontrolu trakce s přibržďováním jednotlivých kol, systém udržující stálou rychlost v těžkém terénu a také možnost přizpůsobit každé kolo reliéfu terénu, jímž projíždíte. K tomu má také stoupavost 42 stupňů, možnost bočního náklonu do 42 stupňů, přední a zadní přechodové úhly 31 a 25 stupňů, brodivost 700 milimetrů a světlou výšku 215 milimetrů. Není tedy divu, že Land Cruiser potkáte nejen na silnicích, ale i mnohem častěji i mimo ně.

Cena Land Cruiseru začíná na 1 575 000 korun.

Testovaný model:

Toyota Land Cruiser

motor:  vznětový čtyřválec 2755 cm3

výkon: 150 kW při 3000 ot./min.

točivý moment: 500 Nm při 1600 – 2400 ot./min.

rozměry:  délka 4840 mm, šířka 1885 mm, výška 1890 mm

rozvor náprav: 2790 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru