Světová premiéra nového vozu Škoda Fabia RS Rally2 – byli jsme u toho

V Mladé Boleslavi se slavilo. A byl pro tuto významnou událost pádný důvod. Tím je nová Škoda Fabia RS Rally2. Oddělení Motorsportu prezentovalo nástupce vozu Fabia Rally2 evo. Nový závodní vůz vychází ze čtvrté generace vozu Fabie a jde ve stopách nejúspěšnějšího vozu kategorie Rally2 posledních let. Pro nový vůz byl vyvinut nový motor, dále se vylepšilo ovládání, pohonné ústrojí a elektronika a v neposlední řadě  zvýšila bezpečnost jezdců a spolujezdců. Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo novému rallyovému modelu potřebné vyladění, aby mohl v budoucnu úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.

13_FABIA_RS_Rally2-1920x1280

V novém voze jsou použity komponenty speciálně navržené pro náročné rallyové podmínky. Specifický brzdový systém a pečlivě vyladěný podvozek pomáhají získat v závodě cenné desetiny sekundy. Bezpečnostní rám sestavený z celkem 35,8 metru ocelových trubek a speciálně chráněná palivová nádrž zajišťují maximální bezpečnost. Elektronika a ovládání jsou přizpůsobeny potřebám řidiče a spolujezdce během rally.

Některé technologie používané v závodních speciálech se výrazně liší od srovnatelných komponentů v sériových vozech. Namísto až devíti airbagů a mnoha elektronických asistenčních systémů, jako je tomu u standardního modelu, sází nový vůz v mnoha oblastech na čistou mechaniku a speciální, pro rally specifické komponenty. Z mnoha senzorů instalovaných v sériovém voze se v závodní verzi používají pouze snímače pro řízení motoru a pro zobrazení tlaku v brzdách, polohy volantu a stavu paliva. Tyto senzory slouží výhradně k informování posádky a na rozdíl od sériových modelů nijak nezasahují do řízení. Pouze řídicí jednotka motoru využívá údaje ze snímačů motoru k optimálnímu fungování během provozu ve všech jízdních režimech a za různých povětrnostních podmínek.

11_FABIA_RS_Rally2-1920x1280

Pojďme se podívat pod kapotu nového vozu. Pro vůz byl vyvinut nový motor.  Předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA) vyžadují pro vozy kategorie Rally2 přeplňovanou pohonnou jednotku o objemu 1,6 litru, která vychází ze sériového motoru. Tato jednotka vychází z motoru 2,0 TSI s integrovanými výfukovými svody, který pochází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.

smart

Nově vyvinutý čtyřválec má ve srovnání s předchozím motorem vozu Fabia Rally2 evo mimo jiné vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování ventilů a zcela přepracovanému systému mazání. Kromě toho je k dispozici optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším chladicím výkonem a nový softwarem pro řízení motoru. Technické předpisy kategorie Rally2 vyžadují pro motor restriktor sání o průměru 32 mm.

Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Nový vůz má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má Fabia RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Koncepce pohonu modelu se od standardního vozu výrazně liší a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení.

03_FABIA_RS_Rally2-1920x1357

Jaký je designový jazyk nového vozu? Rallyový model si zachoval dlouhý střešní spoiler s bočními finlety a ploché, ostře řezané přední světlomety sériového vozu, které zasahují až do typické velké šestihranné masky chladiče, která je pro značku  typická. Přední a zadní světlomety s LED technologií podtrhují moderní vzhled. Rallyový speciál se od svého sériového protějšku na první pohled výrazně odlišuje mnohem širšími předními a zadními blatníky a četnými otvory v karoserii pro přívod vzduchu.

Už sériová verze vozu má nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě. Tohoto předpokladu využili v oddělní Motorsportu při vývoji mimořádně účinného aerodynamického kitu pro vůz. Podařilo se hodnotu přítlaku ve srovnání s úspěšnou předchůdkyní téměř zdvojnásobit. Větší přítlak je enormní předností a umožňuje vyšší rychlost v zatáčkách. Air Curtains v předních náraznících sériového vozu, které vedou proud vzduchu štěrbinou na straně nárazníku a usměrňují proudění vzduchu kolem předních kol a boku karoserie, byly použity i v rallyovém voze. Ve spojení s novými bočními prahy, které zabraňují pronikání vzduchu pod vozidlo, zvyšují také hodnotu přítlaku. Použitím předního splitteru umístěného pod celou šířkou přídě je zajištěna optimální aerodynamická účinnost přední části. Splitter také snižuje množství vzduchu proudícího pod vozidlo a zvyšuje jeho rychlost. Výsledkem je nižší tlak pod vozidlem a tím zvýšený přítlak.

61_FABIA_RS_Rally2-1920x1280

Vedle širších předních a zadních blatníků zvyšuje přítlak také nově vyvinuté zadní křídlo. Jeho rozměry a umístění odpovídají předpisům pro vozidla dané šířky a výšky. V zadní části křídla se nachází malý lem, tzv. Gurneyho klapka, který slouží jako odtrhová hrana a rovněž zlepšuje přítlak. Proudění vzduchu nad střechou je optimalizováno centrálně umístěným tzv. scoopem nad čelním sklem, který slouží především jako přívod čistého čerstvého vzduchu do kokpitu. V sériovém vozidle je přívod vzduchu do interiéru umístěn pod čelním sklem, ale při rally se v této oblasti vozu víří množství prachu nebo vody.

Rallyové vozy mají v náročných soutěžních podmínkách zvýšenou potřebu na chlazení motoru a brzd. To zajišťují u vozu  speciální aerodynamické komponenty. Dvěma velkými centrálními přívody vzduchu vpředu je čerstvý vzduch přiváděn do horní části motorového prostoru k vodnímu chladiči a k mezichladiči turbodmychadla umístěnému níže. Horký vzduch je odváděn otvory na stranách kapoty. Dvěma vstupy v předním nárazníku a malými ventilačními kanály je chladicí vzduch přiváděn také přímo k brzdovým třmenům na předních kolech.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru