Lexus NX ve druhé generaci má nový design, pohonné ústrojí a technologie

Původní NX, uvedené v roce 2014, se stalo nejprodávanějším modelem Lexus v tomto regionu s více než 175 tisíci prodanými vozy, z nichž většinu si pořídili zákazníci přicházející od jiných značek. NX v současnosti stojí přibližně za třetinou evropských prodejů značky. Lexus NX je klíčovým modelem i v celosvětovém měřítku s úhrnnými prodeji přes jeden milion vozů.
03_LXS CHATEAU MCELY LQ-41
Záměrem návrhářů bylo zachovat avantgardní charakter vozu, který zájemce o první generaci tohoto modelu zaujal, avšak s uplatněním rafinovanějšího, vyzrálejšího a dynamičtějšího designového jazyka. Výsledkem těchto snah je tzv. „funkční krása“, spojující design s jízdními schopnostmi ve prospěch vylepšené aerodynamiky, menší hlučnosti a nižší spotřeby paliva.

Karoserie představuje kontrast zaoblených povrchů s ostrými hranami při použití dynamických proporcí vyjadřujících agilitu a postoj vozu zdánlivě přilepeného k vozovce. K optimálnímu obestavění prostoru přispěla podvozková platforma GA-K značky, která se odrazila v prostornější kabině a místa v zavazadelníku. Oproti předchozí generaci NX je vůz nyní o 20 mm delší, rozvor se prodloužil o 30 mm, šířka narostla o 20 mm, resp. výška o 5 mm. Podvozková platforma GA-K dovoluje použít širší rozchod předních i zadních kol (+35 mm, resp. +55 mm) s důrazem na dynamický postoj vozidla, k němuž přispívají i větší kola a pneumatiky (ráfky 18 až 20″, pneumatiky o průměru 720-740 mm).

03_LXS CHATEAU MCELY LQ-42
Všechny hlavní zdroje informací – multi-informační displej, obrazovka multimédií, kruhové a další ukazatele a (na přání dodávaný) head-up displej – jsou přehledně seskupeny tak, aby je řidič mohl sledovat letmým pohledem. Informační ukazatele u vyšších výbavových linií disponují jemnou grafikou s možností upravovat vzhled prostřednictvím tří různých uspořádání; varianta F SPORT přitom používá exkluzivní vzhled informačních ukazatelů s otáčkoměrem, displejem hybridního systému a rychloměrem. Obsah multi-informačního displeje lze aktualizovat nebo měnit pomocí spínačů systému Touch Tracer na volantu bez nutnosti odklánět zrak od vozovky.

Volant má nový design, jenž se postupně uplatní i u dalších modelů Lexus nové generace. Optimální průřez a rozmístění i tvar opěrek pro palce pomohli definovat zkušení mistři výroby Takumi, aby byl zajištěn co nejpříjemnější úchop pro pocit kontroly a propojení s vozidlem. Volič převodovky – tvarovaný podobně jako ve vlajkových modelech Lexus LC a LS – byl navržen co nejmenší, ale aby příjemně padl v ideálním úhlu do ruky.
2021_NX_DPL_NX350_Detail_003_2
Počet fyzických spínačů na palubě nového NX se snížil na 45 (z původních 78) a nyní jsou tyto seskupeny v zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka pro rychlé ovládání. Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.
03_LXS CHATEAU MCELY LQ-25

Vůz dostal nové elektrifikované a benzínové pohonné jednotky. Provedení NX 450h+, první plug-in hybridní Lexus nabízí 309 koní výkonu, kombinovaný dojezd na elektřinu až 76 km, ve městě až 89-98 km a kombinované emise CO2 v rozmezí 20-26 g/km. Vůz akceleruje z místa na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosahuje spotřeby paliva 0,9 -1,1 l/100 km . NX 350h s hybridním systémem Lexus čtvrté generace a maximem výkonu 244 koní přináší 24% nárůst výkonu a 10% snížení emisí CO2 v porovnání s předchůdcem

Ke vzniku modelu NX 450h+, prvního modelu značky s plug-in hybridním pohonem (PHEV), zužitkoval Lexus přes 15 let zkušeností s hybridními technologiemi. Vůz používá hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru na bázi Atkinsonova cyklu, přední elektromotor o výkonu 134 kW, zadní 40kW elektromotor, hybridní převodovku a lithium-iontovou baterii o kapacitě 18,1 kWh. K vysokému výkonu a nízké spotřebě paliva spalovacího motoru přispívá dlouhý zdvih (103,4 mm) a vysoký kompresní poměr 14,0:1; kromě toho používá technologii inteligentního elektronického řízení ventilů Dual VVT-i, jakož i technologii D-4S pro přímé vstřikování do válců a nepřímé vstřikování do sacího kanálu s využitím vstřikovačů s více otvory.

Ceník začíná na 1 340 000 Kč u verze 350h, NX 450h+ je k dostání od 1 850 000 Kč.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru