BMW i4 – Elektromobil ve sportovním duchu

Sportovní geny bavorské automobilky jsou do jejích modelů historicky vepsány velmi důkladně. Uvedení čistě elektrického vozu i4 tudíž okamžitě vyvolává otázky, zda bude schopné dostát pověsti, kterou si vozy BMW vydobyly v automobilovém světě. Vyzkoušeli jsme to na polygonu v Mostu.

P90452483_highRes_bmw-i4-set-of-local-

Číslice 4 je v modelové řadě BMW vyhrazena pro kupé a elektromobil i4 není výjimkou. Jeho design je téměř shodný s GranCoupé, odlišnosti ale přesto poznáte na první pohled. Uzavřená přední mřížka i otvory pro nasávání vzduchu ale jasně mluví o tom, že vůz nepohání konvenční spalovací motor. Na délku měří i4 4785 mm, je postaven na rozvoru 2856 mm. Zadní rozvor 1630 mm je o 30 mm širší než přední, tedy jeden z charakteristických znaků sportovních vozů. Ledvinky jsou obrovské a zcela v duchu aktuálních modelů. Velmi štíhlé přední i zadní světlomety reflektují původní charakteristické světelné kroužky, i když v moderní podobě už dostaly hranaté obrysy. Modré linky uvnitř naznačují, že se jedná o vysoce výkonná laserová světla. Profil je typický pro kupé – nízká okna, svažitá střecha a samozřejmě od BMW neodmyslitelný Hofmeisterův oblouk. Model se vyrábí v továrně v Mnichově.

P90452467_highRes_bmw-i4-set-of-local-

V nabídce jsou hned dvě verze – eDrive40 a M50. Poprvé se tak ve vysoce výkonné „M“ řadě představí plně elektrický model. Novinářské jízdy mají za cíl zjistit hlavně to, jak se bude elektrický vůz chovat nejen na běžných silnicích, ale také na mokré testovací trati. Proto se přesouváme do Mostu, naše redakce pro tuto cestu volí uhlazenější eDrive40, ovšem i tento „beránek“ má sílu 340 koní. Co teprve M50, s nímž získáváte fascinujících 544 koní výkonu. Než se pustíme do dojmů z jízdy, hodí se vysvětlit si, jak se od sebe liší technická řešení pohonu u obou modelů. Verze eDrive40 má poháněná zadní kola, a to elektromotorem o výkonu 250 kW, zatímco M50 má poháněné obě nápravy – na předních kolech účinkuje elektromotor o výkonu 190 kW a na zadní nápravě elektromotor s výkonem 230 kW. Systémový výkon 400 kW slibuje skutečně výživnou jízdu, stejně tak zrychlení z nuly na stovku za 3,9 sekundy. Jen pro pořádek, u eDrive40 je to 5,7 sekundy.

P90452446_highRes_bmw-i4-set-of-local-

Vypnutí stabilizačního systému je na polygonu povoleno, jedna zatáčka je pořádně mokrá, abychom vyzkoušeli i jízdu na extrémním povrchu. Vzhledem k tomu, že prodleva na sešlápnutí plynu je nulová, je potřeba pracovat s výkonem hodně citlivě. Verze M50 ale díky pohonu obou náprav projíždí oblouky hodně jistě. Svůj podíl na tom má sportovní podvozek, „emko“ má také adaptivní tlumiče a zesílené výztuhy. Vyzkoušeli jsme taky eDrive40. Dynamika je také působivá, se čtyřkolkou ale oblouk projedete přesněji a agilněji. Testovat dojezd a spotřebu při této příležitosti by bylo dost mimo realitu, to si necháme do redakčního testu. My jsme se bezprostředně po jízdách přesunuli do Lovosic, kde jsme vybité baterie doplnili skutečně za chvíli extrémně rychlou nabíječkou s výkonem až 350 kW. Následná cesta do Prahy po dálnici samozřejmě kvůli rychlostním limitům nedovolila vyzkoušet maximálku, která je 190 a u M5 225 km/h, zato ale předvedla, že M50, s nímž jsme ji absolvovali, se dokáže chovat také uhlazeně a komfortně.

Ceník začíná na 1 453 400 Kč za BMW i4 eDrive40 a 1 797 900 Kč za M50.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru