Čím jet na dovolenou? Obytňákem nebo mini SUV? Zkusili jsme Mercedes-Benz Marco Polo, Fiat Panda Cross, Renault Arkana, Jeep Renegade

Obliba obytných vozů roste raketovou rychlostí, půjčovny hlásí „vyprodáno“ a nové vozy jdou doslova na dračku. Pro rodinu s batolaty už se dá tento způsob cestování rovněž na kratší dobu využít, s odrostlejšími dětmi to bude perfektní dobrodružství.

Mercedes Marco Polo (1)

Mercedes-Benz Marco Polo – Penzion na kolech

Ačkoliv cestování s dětmi způsobuje rodičům nejednu vrásku na čele, mrňousové to zpravidla snášejí docela dobře. Dospělí jsou náročnější, i jim však dokáže Marco Polo dopřát dostatek pohodlí.

V redakci jsme vyzkoušeli Marco Polo Activity, vůz, na který bohatě stačí klasický řidičák, dobře se s ním manévruje a přitom se sem pohodlně vejdete, včetně možného přespání. Vůz má tři řady sedadel, záleží ovšem na vás, kolik a jak jich chcete využít. Přední sedačky jsou otočné a uprostřed druhé řady je konzole, po jejímž rozložení získáte komfortní jídelní kout pro čtyři osoby. Třetí řada sedadel slouží po složení jako dvou až třílůžko, s prckem se sem rodiče vejdou úplně klidně. Kdo chce mít při spaní soukromí, může využít střešní stan, který se zvedá dost vysoko na to, aby tu neměl problémy s přespáním ani dospělý. Praktickou vychytávkou jsou větrací okénka se sítí proti hmyzu a noční lampičky. Intimitu zaručují záclonky, které umožňují skrýt celý interiér auta před zvědavci.

Jak se Marco Polo řídí? Vlastně skoro stejně jako běžné auto, jen počítejte s trochu širšími nájezdy do zatáček. Jízda je komfortní – podvozek žehlí s přehledem nerovnosti a testovaný dvoulitr s výkonem 240 koní vám dovolí předjíždět téměř kdykoliv to potřebujete. Devítistupňová automatická převodovka řadí hladce, a tak si jen musíte dát trochu víc pozor při parkování v garážích. Tam vám ale pomůže parkovací kamera a hodně velké zadní okno. Chcete-li více svobody a nezávislosti, poskytne vám Marco Polo dostatečné útočiště i s celou rodinou.

Renault Arkana (7)

Renault Arkana – Pro rodiče milující styl

Úplná novinka z nabídky Renaultu přijela na český trh letos na jaře a je jasné, že se bude líbit. Velký podíl na tom má záď vozu pojatá ve stylu kupé, ačkoliv základ je kompaktní SUV. Díky tomu auto vypadá dynamičtěji a sportovněji.

Působí robustně, ale na délku měří jen něco málo přes 4,5 metru. Zároveň ale stojí na dlouhém rozvoru – 2,7 metru je parametr slibující skutečně velkorysý vnitřní prostor. Místa je dost vpředu i vzadu a také zavazadelník pojme velmi slušných 513 litrů. Dost na vše, co pro rodinu  potřebujete. Možná se vejde i nějaké to sportovní náčiní pro rodiče. Palubní deska je přehledná a uprostřed nese na výšku postavený displej infotainmentu. To je specialita současných Renaultů a dá se na ni docela dobře zvyknout. Řada ovladačů zůstává manuálních, například klimatizaci snadno nastavíte kruhovými voliči uprostřed středového panelu, což je při jízdě docela praktické. Můžete totiž na knoflíky sáhnout jen po paměti, protože oči potřebujete na několika dalších místech současně.

V nabídce motorizací jsou pouze benzínové varianty, buď s mild-hybridním systémem nebo jako full-hybrid, což znamená, že nabíjení ze zásuvky se tohoto modelu netýká. V redakci jsme vyzkoušeli verzi s motorem 1,3 litru, který poskytuje výkon 140 koní. To je na takové auto úplně postačující, a když budete jezdit „na pohodu“, není výjimkou ani spotřeba lehce nad čtyřmi litry. U testované sportovnější výbavy jsou použita 18palcová kola, s nimiž je jízda trochu méně komfortní, jinak je ale ovládání snadné, řízení poslušné a automatická převodovka řadí hladce a bez cukání. Světlá výška je dvacet centimetrů, a tak se můžete vydat i mimo asfalt. Počítejte ale s tím, že všechny verze mají pohon předních kol, takže úplný teréňák to není.

Fiat Panda (2)

Fiat Panda Cross – Do přírody stylově

Svého času se tento model řadil k nejmenším terénním vozům na světě, protože i přes svou „mini“ velikost disponoval pohonem všech kol. Panda je stále úspěšná, v nabídce nového modelu je už ale několik variant, kdy můžete volit verzi městskou, outdoorovou či terénní. Otestovali jsme Pandu Cross s výkonnějším motorem, který se nabízí jako „čtyřkolka“.

Žluté provedení s kontrastními detaily učinilo naši testovanou Pandu vyloženě nepřehlédnutelnou. Autíčko, které měří na délku necelých 3,7 metru, je sympatické a působí roztomile i na ostatní řidiče. Kupodivu jsme zaznamenali více ohleduplnosti než s mnohem většími testovanými automobily. Uvnitř sice nelze čekat prostorové zázraky, ale dvojice dětí se vzadu v autosedačkách usadí zcela pohodlně a bez obtíží. Kapacita zavazadelníku je 204 litrů, takže na velké stěhování to úplně není a kočárek tu taky nepřevezete, ale jestli hledáte auto třeba pro babičku a dědu, kteří občas vezmou potomky na prázdniny, je to volba přesně pro ně.

Zajímalo nás, jak se bude chovat dvouválcový benzínový motor o objemu 875 cm3, který poskytuje výkon 85 koní. To je opravdu dost, Panda s ním jezdí svižně a energicky. Samozřejmě počítejte s tím, že bez vyšších otáček to nepůjde, a tak razantnější jízda přinese i trochu větší spotřebu. Dvouválec zní trochu jako motorka a také je v kabině slyšet, hlavně při jízdě po dálnici. Podvozek je ale schopný zvládnout zatáčky i ve vyšší rychlosti a nerovnosti vyžehlí překvapivě dobře. A pohon všech kol? Klidně se pusťte do terénu, Panda Cross ho zvládne hravě.

Jeep Renegade (1)

Jeep Renegade – Nejmenší verze ikony

Jste dobrodružná rodina, milující americké filmy? Pak vám nebude cizí značka Jeep, která ke svým nejznámějším velkým modelům Wrangler a Grand Cherokee přidala před několika lety i malý model Renegade. Máte tu ikonu v provedení, s nímž nebude problém v garážích.

Na délku měří 4,2 metru, takže zase takový drobek to není. Ve srovnání s běžnými městskými crossovery solidně obstojí. Vyšší stavba karoserie zaručuje příjemný vnitřní prostor, přední dvojice sedadel je velice komfortní a vzadu je dost místa i pro děti již odrostlejšího věku. Zavazadelník pojme 350 litrů nákladu (u hybridní verze 330), to je dost i pro větší výpravu, i když samozřejmě své limity má. Přístrojový štít nabídne spoustu informací zobrazených virtuálními ukazateli, vlastně si můžete svůj vlastní kokpit nakonfigurovat přesně podle svého přání.

Když vám Renegade padne do oka, máte na výběr benzínové i naftové motorizace, dokonce je v nabídce i plug-in hybrid. Kromě toho máte k dispozici pohon všech kol, takže jízda mimo silnici je úplně bez problémů. Ovšem příjemná je i dálniční jízda, kdy navzdory vyšší stavbě karoserie nezaznamenáte žádné poskakování, auto dobře drží směr a kabina netrpí nadměrnou hlučností. Líbilo se nám tu úplně všechno, a tak jakmile dítka odrostou kočárku, můžete vyrazit vstříc zážitkům v americkém stylu.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru