BMW M4 Competition – Jako břitva – test

Divize vysokovýkonných vozů BMW, kterou každý fanoušek zná pod písmenem „M“, uvedla jako historicky první model M3. Dnes už je původní řada 3 rozdělena, takže číslicí 3 začínají sedany, čtyřka je vyhrazena pro kupé. Model M4 jsme vyzkoušeli v krátkém testu. Co dělí tehdejší a dnešní vůz kromě zmíněných pětatřiceti let?

BMW M4 (4)

Už dřív tento model vyměnil osmiválcový motor za současný třílitrový šestiválec. Novinkou je pohon všech kol M xDrive. V našem testu se ocitl model, který používá označení Competition, což znamená zvýšení výkonu motoru na ohromujících 510 koní. Je to, mimochodem, o 60 koní víc než v předchozí generaci. Zvedl se i točivý moment, a to hned o 100 Nm na výsledných 650.

Ačkoliv se u sportovních vozů zpravidla zajímáme v první řadě o pohonné ústrojí, testovaná „M čtyřka“ byla natolik fascinující svým vzhledem, že jej nemůžeme jen tak pominout. Nejvíce poutají pozornost bezpochyby barevné polepy na bocích, které se týkají konkrétního testovaného kusu. Nová M4 je ale jiná oproti předchůdci v mnoha směrech. Především má nové ledvinky postavené na výšku, které už nějakou dobu vyvolávají vášně u fanoušků značky. Mohutné aerodynamické kapsy na předním nárazníku jsou nejen funkční, ale také velmi působivé. Zádi dominuje velké karbonové křídlo, černý difuzor s chromovanými koncovkami výfuků a za zmínku stojí i fakt, že v základní výbavě je střecha vyrobená z karbonového plastu. Ta totiž citelně odlehčuje hmotnosti vozu, který oproti předchůdci narostl ve všech rozměrech. Na délku měří 4794 mm (o 24 mm více), na šířku přibylo 17 mm a na výšku 5 mm.

BMW M4 (6)

Pohled do kabiny jasně naznačuje, že toto auto není určeno pro pohodové řidiče. Ergonomicky výrazně tvarované sportovní sedačky mají nejen masivní boční vedení, ale také dělicí prvek na sedáku pro pevnou oporu nohou. Kromě toho mají řadu otvorů, které snižují hmotnost skořepin. K tomu přispívá i použití uhlíkových kompozitů v konstrukci. Uspořádání palubní desky jde ruku v ruce se současnými BMW modely, ovšem odlišuje se provedení detailů, například startovací tlačítko je červené a liší se hlavice řadicí páky. Přestože se jedná o vůz pro sportovní nadšence, zákazníci určitě ocení i výborné rozlišení parkovací kamery a zobrazovacího displeje.

V centru pozornosti je řadový šestiválec, s nímž BMW předvádí brilantní řešení přeplňování technologií M TwinPower Turbo. Z třílitrového motoru vymáčkne impozantních 510 koní výkonu, nemluvě o masivním točivém momentu 650 Nm. Není tajemstvím, že tento agregát používá BMW i pro závodní verzi M4 GT3. Zrychlení z nuly na stovku za 3,9 sekundy a na dvoustovku za 12,5 sekundy vyžene adrenalin na maximum. BMW nabízí pro M4 také šestistupňový manuál, to je celkem výjimečné a potěšující pro srdcaře, kteří si bez práce s řadicí pákou neužijí tu pravou zábavu. Model Competition je ale standardně spojen s excelentním osmistupňovým automatem M Steptronic s funkcí Drivelogic. To v reálu znamená, že převody jsou poskládány tak, aby byla změna převodových stupňů extrémně sportovní, zároveň je možné manuální sekvenční řazení i řazení páčkami na volantu. Podle zvoleného jízdního režimu se řazení přizpůsobuje od klidnějšího Komfortu až po okruhový styl jízdy. Za volantem si tak užíváte čirou radost – sešlápnutí plynu znamená okamžitou odezvu, manuální řazení dovolí podmanivé vytáčení motoru až k červeným polím. O kombinované spotřebě 10,1 l/100 km si pak ale můžete nechat jen zdát. Během testu jsme se nicméně dostali od počátečních 16,5 litrů při prvních jízdách až k umírněnějším 13,5 litrům při klidnějším provozu.

BMW M4 (3)

Je nasnadě, že jízda s M4 Competition je silně návyková, zvlášť když se k výkonnému motoru a inteligentní převodovce přidá extrémně tuhá karoserie (navíc s výztuhami v motorovém prostoru a zesílenými předními příčníky). Kromě toho je rozšířený rozchod předních kol a pětiprvková zadní náprava má přepracované náboje kol a příčná ramena. Adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči pak tomuto ostře namíchanému koktejlu dodávají ten pravý říz. Minimum náklonů, přesné vedení v oblouku a přesně dávkované brzdy zajistí tak rychlý průjezd zatáčkou, o jakém se vám ani nesnilo. A navíc kouzelné tlačítko M, které po dlouhém stisknutí aktivuje režim Track, s nímž se deaktivují veškeré asistenční systémy.

BMW M4 Competition Coupé začíná s cenou na 2 380 300 Kč, což je snad jediná vada na kráse tohoto mimořádně sportovního vozu. Testovaný vůz s karbonovými prvky a další výbavou se pak cenou vyšplhal až přes tři miliony.

Testovaný model:

BMW M4 Competition

motor:  zážehový šestiválec 2993 cm3

výkon:  375 kW/510 k při  6250 ot./min.

točivý moment:  650 Nm při 2750 – 5500 ot./min.

rozměry:  délka 4794 mm, šířka 1887 mm, výška 1393 mm

rozvor náprav: 2857 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru