Novou generaci malého městského vozu už Toyota ukázala na konci loňského roku, k českým zákazníkům se ale poprvé dostala až na konci dubna. Kromě nové podvozkové platformy má také nově v nabídce tříválcový motor 1,5 litru, který je zapojen v hybridním pohonném systému. Nyní jsme dostali první možnost se tímto vozem svézt.
Nároky na městský vůz jsou trochu jiné než na auta pro rodinné nebo dálkové cestování. Takové auto musí být především dostatečně kompaktní a dobře ovladatelné, protože provoz v ulicích města je zpravidla přehuštěný a manévrování v koloně nebo úzkých uličkách a garážích je denním chlebem řidičů. Nový Yaris je o 5 milimetrů kratší než předchůdce, zároveň má ale o pět centimetrů prodloužený rozvor, což znamená, že se konstruktéři zaměřili na lepší stabilitu a větší vnitřní prostor.
Exteriér je velmi expresivní, a to hlavně při pohledu odpředu, kdy obrovská přední maska zabírá v podstatě celou příď. Úzké světlomety vybíhají do stran, záhyby v předním nárazníku připomínají skládané origami. Uvnitř se design podřídil současnému trendu, kdy méně je více, a nenajdete tu skoro žádná tlačítka. Na vrcholku středového panelu poměrně dost do výšky vyčnívá displej infotainmentu, ovladače pro nastavení klimatizace ovšem zůstávají mechanické. V přístrojovém štítu se zobrazují virtuální ukazatele a k dispozici je i head-up displej, který na čelní sklo promítá údaje o jízdě.
Zajímavá je inovace v oblasti pohonných jednotek, kde Toyota stále víc sází na hybridy. V této sféře je ostatně po léta lídrem trhu, takže není divu, že hybridní pohon dostává stále více modelů i motorizací. U Yarisu se představuje systém 1.5 Hybrid Dynamic Force, který je odvozen od konstrukcí s většími (2 a 2,5litrovými) jednotkami, a poskytuje výkon 116 koní. Benzínový tříválec s Atkinsonovým cyklem spolupracuje s elektromotorem, který napájí odlehčená lithium-iontová baterie. Samozřejmě budou k dispozici i konvenční typy pohonu, a to benzínové tříválce 1,5 a 1,0 litru.
Výrobci se dnes u nižších kategorií vozů předhánějí v množství nabízených asistenčních systémů, které se dřív používaly jen u automobilů vyšších tříd. Toyota v tom nečiní výjimku a zařazuje rovněž vyspělé systémy inteligentního řízení, jako adaptivní tempomat nebo asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu. Novinkou v oblasti bezpečnosti je také centrální airbag zabraňující kontaktu řidiče a spolujezdce při kolizi.
Toyota Yaris se již začala vyrábět ve francouzském výrobním závodě Valenciennes, zároveň se ale počítá i se zahájením výroby v České republice, a to od příštího roku v kolínském závodu TPCA, společném projektu Toyoty s koncernem PSA. Pro start na trhu dostal Yaris základní cenovku 335 000 Kč, hybridní verze pak začíná o 110 tisíc výš.
Vůz, se kterým jsme absolvovali první delší jízdu na trase Praha – Kolín – Pec p. Sněžkou – Praha, byl hybrid s automatem. Na dálnici překvapivě svižný, nad dálničním limitem již hlučnější, ale stopu držel sebejistě. Pro mnohé okolojedoucí vozy byl nečekaně rychlý. Dosažená spotřeba po městě 3,8 litru, na dálnici za hezkého počasí 5 – 5,3 litru.