Toyota Yaris – první jízda s tříválcovým hybridem

Novou generaci malého městského vozu už Toyota ukázala na konci loňského roku, k českým zákazníkům se ale poprvé dostala až na konci dubna. Kromě nové podvozkové platformy má také nově v nabídce tříválcový motor 1,5 litru, který je zapojen v hybridním pohonném systému. Nyní jsme dostali první možnost se tímto vozem svézt.

Yaris_DPL_2020_Dynamics_021

Nároky na městský vůz jsou trochu jiné než na auta pro rodinné nebo dálkové cestování. Takové auto musí být především dostatečně kompaktní a dobře ovladatelné, protože provoz v ulicích města je zpravidla přehuštěný a manévrování v koloně nebo úzkých uličkách a garážích je denním chlebem řidičů. Nový Yaris je o 5 milimetrů kratší než předchůdce, zároveň má ale o pět centimetrů prodloužený rozvor, což znamená, že se konstruktéři zaměřili na lepší stabilitu a větší vnitřní prostor.

Exteriér je velmi expresivní, a to hlavně při pohledu odpředu, kdy obrovská přední maska zabírá v podstatě celou příď. Úzké světlomety vybíhají do stran, záhyby v předním nárazníku připomínají skládané origami. Uvnitř se design podřídil současnému trendu, kdy méně je více, a nenajdete tu skoro žádná tlačítka. Na vrcholku středového panelu poměrně dost do výšky vyčnívá displej infotainmentu, ovladače pro nastavení klimatizace ovšem zůstávají mechanické. V přístrojovém štítu se zobrazují virtuální ukazatele a k dispozici je i head-up displej, který na čelní sklo promítá údaje o jízdě.

Yaris_DPL_2020_Dynamics_039

Zajímavá je inovace v oblasti pohonných jednotek, kde Toyota stále víc sází na hybridy. V této sféře je ostatně po léta lídrem trhu, takže není divu, že hybridní pohon dostává stále více modelů i motorizací. U Yarisu se představuje systém 1.5 Hybrid Dynamic Force, který je odvozen od konstrukcí s většími (2 a 2,5litrovými) jednotkami, a poskytuje výkon 116 koní. Benzínový tříválec s Atkinsonovým cyklem spolupracuje s elektromotorem, který napájí odlehčená lithium-iontová baterie. Samozřejmě budou k dispozici i konvenční typy pohonu, a to benzínové tříválce 1,5 a 1,0 litru.

Výrobci se dnes u nižších kategorií vozů předhánějí v množství nabízených asistenčních systémů, které se dřív používaly jen u automobilů vyšších tříd. Toyota v tom nečiní výjimku a zařazuje rovněž vyspělé systémy inteligentního řízení, jako adaptivní tempomat nebo asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu. Novinkou v oblasti bezpečnosti je také centrální airbag zabraňující kontaktu řidiče a spolujezdce při kolizi.

Yaris_DPL_2020_Details_032

Toyota Yaris se již začala vyrábět ve francouzském výrobním závodě Valenciennes, zároveň se ale počítá i se zahájením výroby v České republice, a to od příštího roku v kolínském závodu TPCA, společném projektu Toyoty s koncernem PSA. Pro start na trhu dostal Yaris základní cenovku 335 000 Kč, hybridní verze pak začíná o 110 tisíc výš.

Vůz, se kterým jsme absolvovali první delší jízdu na trase Praha – Kolín – Pec p. Sněžkou – Praha, byl hybrid s automatem. Na dálnici překvapivě svižný, nad dálničním limitem již hlučnější, ale stopu držel sebejistě. Pro mnohé okolojedoucí vozy byl nečekaně rychlý. Dosažená spotřeba po městě 3,8 litru, na dálnici za hezkého počasí 5 – 5,3 litru.

Yaris_DPL_2020_Dynamics_067



Facebook

Nejčtenější

Nahoru