Ford Focus – Luxus jménem Vignale – test

Focus u nás slaví úspěchy pokaždé, když přijde na trh nová generace. Poprvé to bylo v roce 1999, kdy debutoval jako vítěz ankety Auto roku v ČR. To samé se mu podařilo i v letech 2006, 2012 a nejnověji minulý rok. Vyzkoušeli jsme ho v kombi verzi a nejvyšší výbavě Vignale.

Ford Focus (4)

Zařazení této atraktivní výbavy také u Focusu předcházely úspěchy například u modelu Mondeo. Úpravy vzhledu posouvají auto o úroveň výš, součástí jsou ovšem kromě designových vylepšení také sofistikované bezpečnostní systémy. Rozdíl v ceně mezi základním modelem a luxusní verzí je ale značný, proto jsme se na ně v testu podívali podrobněji.

Kombi verze je skoro o třicet centimetrů delší než hatchback a z boku tak víc vyniknou chromované lišty kolem oken. Do výbavy Vignale patří i další blýskavé ozdoby, takže chrom je také kolem přední masky, na předním nárazníku a na prazích. V testované tmavé barvě to působilo velmi elegantně a luxusní vzhled dodala také speciální 17 palcová kola ve speciálním designu. Nový model má zvětšenou přední masku a světlomety posunuté do boků, linie jsou výrazněji vyrýsované na bocích a zadní světlomety jsou nově dvoudílné. Záď dostala dravější vzhled díky dvěma koncovkám výfuku, které jsou charakteristické pro testovanou nejvyšší výbavu.

Oproti předchůdci je nový Focus větší ve všech parametrech a nejmarkantnější je to u rozvoru, který se protáhl o pět centimetrů. Podle očekávání to znamená více místa v kabině, která je díky výbavě Vignale skutečně luxusně pojatá. Její součástí jsou kožené sedačky, které jsou pro řidiče a spolujezdce vyhřívané. Ozdobné prošívání působí prémiově, stejné je to i s palubní deskou, která je rovněž obšitá a v horní části obložená dekorem dřeva. Zadní lavice sice není příliš ergonomicky tvarovaná, zato je tu ale skutečně dost místa i pro pasažéry vyššího vzrůstu. Zavazadelník je dimenzován pro rodinné cestování a pojme 608 litrů nákladu, po sklopení zadních sedadel se sem vejde až 1653 litrů.

Ford Focus (7)

Pracoviště řidiče nabídne zcela nové pojetí. V kapličce se zobrazují plně virtuální přístroje, které simulují klasické rozmístění – dva kruhové ukazatele po stranách a informace o jízdě v obdélníkové ploše mezi nimi. Focus ovšem jako úplnou novinku získal také head-up displej, na který se promítají nejdůležitější informace. Ford u nové generace Focusu zdokonalil parkovací asistent, takže nyní dokáže zaparkovat zcela sám do řady i příčně. Ve spojení s automatickou převodovkou vám pak stačí jen zařadit neutrál a držet příslušné tlačítko. Vylepšený je také přednárazový systém, ten dokáže detekovat chodce i cyklisty, a to i když se blíží ze strany. Focus může mít také systémy pro hlídání mrtvého úhlu, vyhýbací asistent pro objetí překážky, automatické zabrzdění po nárazu a další.

Nabídka motorizací je bohatá, zahrnuje benzínové i dieselové agregáty ve výkonovém spektru od 100 do 182 koní. Nejvyšší výbavu Vignale jsme testovali s dvoulitrovým turbodieselem, který poskytuje výkon 150 koní. Zní kultivovaně, na dálniční limit se dostane rychle a bez odmlouvání, z nuly na stovku zrychlí pod deset sekund, takže předjíždění není problém. Přitom si i v chladnějším počasí za plného využití vyhřívání interiéru i sedadel vystačil s průměrnou spotřebou 6,1 l/100 km. Uváděná kombinovaná spotřeba je podle tabulek 4,7 l/100 km. Řazení automatické převodovky, jejíž ovladač má netradiční kruhový tvar, můžete ovlivnit pomocí pádel pod volantem.

Ford Focus (3)

Nová generace Focusu však dostala také nový podvozek, který je vyladěn pro pohodovou rodinnou jízdu i sportovnější agilitu. Poprvé získal možnost volby jízdních režimů Normal, Sport a Eco, kdy pro každý je jinak nastavena odezva na plynový pedál, styl řazení osmistupňového automatu, posilovač a charakteristika tlumičů. Focus má podle zvolené motorizace odlišně řešenou zadní nápravu, kdy pro motory 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBlu využívá vlečená ramena s torzní příčkou, zatímco výkonnější agregáty spojuje s řešením pomocí dvojice příčných ramen s nově nastavenými tlumiči. Kombi provedení má navíc odlišné uložení tlumičů, aby se zlepšil jízdní komfort při větším naložení. Ani v této disciplíně není vozu co vytknout. Jízda byla jistá na dálnici i na okresce, průjezd zatáčkami bezchybný.

Testovaný model:

Ford Focus kombi Vignale

motor:  vznětový čtyřválec 1996 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 3500 ot./min.

točivý moment: 370 Nm při 2000 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4668 mm, šířka 1825 mm, výška 1469 mm

rozvor náprav: 2700 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru