Dacia Duster – Evoluce designu i technologií – test

Na startovní čáru se Duster postavil v roce 2010, kdy bylo hlavní prioritou nabídnout vůz typu SUV za bezkonkurenčně nízkou cenu, která přivábí zákazníky, jež na podobné modely jiných značek financemi nedosáhnou. Vstup na trh se mimořádně povedl a vůz si získal přes dva miliony příznivců. Aktuální generace chce ale nabídnout ještě víc.

Dacia Duster (2) velká

Vylepšení vzhledu se odehrálo především na přídi a zádi, jinak si Duster zachoval svou mohutnou karoserii i robustní siluetu. Hodně patrné jsou změny na přední masce, která dostala členitější mřížku s výraznými prvky, denní světlomety mají nově LED diody. Na zádi upoutají pozornost nové světlomety, které jsou složeny ze čtyř čtverců a odkazují se k aktuálním modelům Dacia. Ačkoliv se vzhled nezměnil převratně, přece jen je patrný posun v komplikovanějších a detailněji vypracovaných tvarech. I nadále je Duster postaven na dost vysokém podvozku – světlá výška činí 210 mm, což jej předurčuje i k využití v náročnějším terénu. Ostatně k dispozici zůstává také volba pohonu všech kol, s nímž jsme auto otestovali.

Před vyzkoušením jízdních vlastností se ale ještě pojďme podívat na interiér, který se rovněž modernizoval, i když základní pojetí palubní desky je nezměněné. Masivní středový panel dostal nový barevný displej, byl vyměněn volant, který teď nastavíte ve dvou směrech, a byly částečně obměněny i použité materiály. Ovládání vozu se z velké části přesunulo na displej infotainmentu, zůstaly jen tři velké kruhové voliče klimatizace a nad nimi klávesová lišta pro nastavení parkovacích asistentů a některých základních funkcí. Přibylo pomocníků pro komfortní užívání auta, například automatické zamykání, které se pojilo s námi testovanou nejvyšší výbavou. Když opustíte vůz, zámky se uzavřou, což doprovází hlasitý zvuk (není to pípnutí, ale trochu důraznější vyštěknutí, které ovšem můžete vypnout).

Dacia Duster (8)

Co se týče vnitřního prostoru, jsou vylepšená sedadla s měkčím a silnějším polstrováním a lehce naznačeným bočním vedením, na zadních sedadlech se sedí stejně pohodlně jako vpředu. Zavazadelník v případě verze 4×4 nabídne 445 litrů prostoru. Vzhledem k vyššímu podvozku je nástup pohodlný hlavně pro cestující vyšší postavy, Duster má ale poměrně široké prahové lišty, které lze při nastupování bez obav využít jako oporu (jsou totiž také oplastované).

K testu jsme si vybrali motorizaci, která se nachází cenově zhruba někde uprostřed a slibuje dobrý poměr ceny a výkonu. Dieselový motor 1,5 dCi s výkonem 110 koní je ovšem k dispozici i v nižším výkonovém provedení, a to s 90 koňmi. Ten ale není k dispozici s pohonem všech kol 4×4. Osvědčený agregát, na který natrefíte rovněž v modelech Renault či Nissan, potěší především svým ekonomickým provozem, kdy v kombinovaném cyklu slibuje spotřebu 4,7 l/100 km, nám se pak během testu ukazovala hodnota 6,8 l. Řazení šestistupňovým manuálem je bezproblémové, a stejně jako u první generace je první rychlostní stupeň velmi krátký a koncipovaný pro pomalou jízdu těžkým terénem. V reálné situaci to znamená, že při běžné jízdě na asfaltu je hladší a svižnější rozjezd rovnou na dvojku. Zkusili jsme i rychlou jízdu po dálnici, kdy je ideální udržovat cestovní rychlost kolem limitu 130 km/h, nad stočtyřicítkou už je motor hladovější a zadýchaný.

V terénu víceméně zdoláte většinu překážek, což osvědčila nejen testovací jízda na off-roadové trati, ale potvrzují to i parametry vozu. O světlé výšce jsme již mluvili, nájezdové úhly jsou vpředu 30 a vzadu 33 stupňů. Pomůže také asistent pro sjíždění prudkých svahů a pro rozjezd do kopce, na monitoru se může zobrazovat úhel náklonu a kompas. Pohon všech kol zajišťuje řešení sdílené v rámci aliance Renault-Nissan, kdy můžete volit pohon pouze předních kol nebo nechat rozdělování točivého momentu na řídící jednotce, případně uzamknout poměr 50 na 50 pro průjezd těžkých terénem do rychlosti 80 km/h. Přepínač pohonu kol najdete na středové konzole a má známý kruhový tvar s polohami Auto, 2WD a Lock.

Manévrování je velmi dobré, ostatně na délku měří vůz 4,3 metru a je z něj výborný rozhled. Přesto můžete využít parkovací senzory a zadní kameru, které jsou součástí nejvyšší výbavy. Nový Duster se vylepšil i v oblasti bezpečnostních asistentů, kdy zmíněné sjíždění a vyjíždění kopců je ve standardu všech verzí s pohonem 4×4, můžete si připlatit za hlídání mrtvého úhlu a součástí vyšších stupňů výbavy je i tempomat s omezovačem rychlosti.

Testovaný model:

Dacia Duster 1,5 dCi Prestige

motor:  zážehový čtyřválec 1461 cm3

výkon: 80 kW/110 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  250 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4341 mm, šířka 1804 mm, výška 1682 mm

rozvor náprav: 2676 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru