Čtyři chyby automechaniků, které mohou ničit spojku

Správně namontovaná spojková lamela může fungovat více než 200 tisíc km, ale někdy může i menší chyba v dílně způsobit, že se zákazník již po několika týdnech vrátí s reklamací. Podívejme se, jak se těmto nepříjemnostem vyhnout.

valeo
Povolání automechanika je často přirovnáváno k profesi lékaře, protože oba musí být vždy v obraze, co se týče změn ve svých oborech, aby jejich schopnosti držely krok s nejnovějším vývojem – ať už jde o medicínu nebo automobilové technologie. Zdá se však, že tím podobnost mezi těmito disciplínami nekončí – oba totiž musí při práci dbát o čistotu.

Záludná kapka

Jenom pár kapek ropné látky v brzdové kapalině může způsobit porušení těsnění axiálního ložiska a ve výsledku vést k jeho zadření. Jak se může brzdová kapalina takto znečistit? Stačí, když mechanik použije špinavou stříkačku nebo trychtýř, které použil např. na doplnění oleje. Taková nepatrná chyba však znamená nejenom nutnost vyměnit axiální ložisko, ale i nezbytnost propláchnout celý systém, protože se nečistoty mohou držet v čerpadle spojky. V horším případě mohou také nabobtnat elastické brzdové hadice, které bude nutné rovněž vyměnit. Problém však není pouhé znečištění kapaliny. Zásadní je také, zda byla použita správná kapalina doporučovaná dle specifikace výrobcem vozidla.

Starý zvyk je zlozvyk

Hydraulický systém je nezbytné odvzdušnit. Když se to provádí obdobným způsobem jako u brzdového systému („opakovaně sešlapávej pedál a drž“), vytváří to v hydraulickém systému spojky příliš vysoký tlak, což vyžaduje velký rozsah pohybu vypínacího ložiska. Je nutné pomalu sešlápnout pedál spojky a pustit. Odšroubovat ventil, počkat 15 vteřin a provést ještě jeden cyklus sešlápnutí a uvolnění pedálu, radí odborník firmy Valeo.

Pokus o usnadnění práce vede k ztrátě zákazníků

Hlavním nástrojem používaným při výměně spojky je zvedák, na němž je uložena převodovka po odpojení od motoru. Když si to budete chtít usnadnit tím, že budete držet převodovku v rukou a provádět násilnou montáž dotahováním připojovacích šroubů, povede to k poškození spojkové lamely – brzy se objeví vibrace a škubání. V případě sady K4P, tedy lamely spojky s tlumiči torzních vibrací a tuhým setrvačníkem, vede poškození spojkové lamely k tomu, že nedochází k tlumení vibrací způsobených motorem. Zdánlivá časová úspora díky vynechání zvedáku se vymstí, když se klient vrátí zpět s reklamací. Chcete-li se tomuto problému vyhnout, některé spojkové sady Valeo jsou vybaveny speciálními středicími nástroji, které se vyplatí použít.

Věnujte pozornost nápisu

A na závěr ta nejjednodušší možná chyba. Lamela spojky musí být namontován tak, aby správnou stranou přiléhal k setrvačníku motoru. Ta je označena nápisem v angličtině, němčině a italštině. Stává se, že si toho automechanik nevšimne, namontuje jej obráceně, a když se rozzlobený klient vrátí do dílny, autoservis lamelu  reklamuje v rámci záruky. Ta však bohužel u většiny výrobců nepokrývá nesprávně namontované díly na vozidle.


Facebook

Nejčtenější

Nahoru