Odhalen superúsporný kamion se spotřebou 1,46 l paliva

Společnosti Shell a AirFlow Truck Company představily prototyp superúsporného nákladního automobilu. Kamion nazvaný Starship dokázal, že významně snižovat spotřebu je možné i v oblasti nákladní dopravy, když dosáhl 2,5krát vyšší efektivity přepravy nákladu, než je severoamerický průměr.

Shell_predstavuje_Starship_01

Tato iniciativa společnosti Shell navazuje na koncept úsporného osobního automobilu Shell Concept Car s průměrnou spotřebou 2,2 l/100 km z roku 2016. Prototyp nákladního automobilu budoucnosti dosáhl
v prvním reálném testu ve Spojených státech 2,5násobně vyšší efektivity přepravy nákladu: až 68,9 tunokilometrů na
litr paliva v porovnání s 27,8 tunokilometry představujícími severoamerický průměr. Při svém prvním testu směřoval
superúsporný kamion napříč Spojenými státy z východoamerického San Diega do západoamerického
Jacksonville po trase dlouhé 3 700 kilometrů. Vůz s nákladem o hmotnosti 18 tun dokázal tuto vzdálenost urazit s průměrnou spotřebou 26,3 l/100 km, přičemž nejlepším výsledkem v průběhu celé trasy bylo 23,8 l/100 km. Jinak řečeno, kamion potřeboval k přepravě 1 tuny nákladu na 100 kilometrů pouhých 1,46 litru paliva. Pokud by takto efektivního provozu dosahovaly všechny kamiony ve Spojených státech, kde jich jsou 2 miliony, každý rok by
nákladní doprava vyprodukovala o 229 milionů tun CO2 méně.

Prototyp Starship vděčí za nízkou spotřebu paliva nejen svému aerodynamickému tvaru a karoserii z karbonových vláken, ale také úspornému šestiválcovému motoru s výkonem 400 koní či převodovce uzpůsobené pro jízdu při nízkých otáčkách. Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5000 W, které dobíjejí 48 voltovou baterii sloužící k napájení světel, stěračů, ventilátorů, klimatizace či WIFI. Do budoucna bude tahač také vybaven hybridním systémem s elektromotorem na standardně nepoháněné zadní nápravě. Ten bude poskytovat přídavný výkon při jízdě do kopce, kdy je spotřeba paliva nejvyšší. Při cestě z kopce pak vozidlo dokáže získávat energii zpět a ukládat do baterie, aby ji bylo možné následně použít pro brzdění či akceleraci.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru