První jízda s novým Jeepem Compass

Jeep Compass – nové kompaktní SUV přináší schopnosti systému 4×4, design typický pro značku Jeep, uživatelsky přívětivé technologie a nabídku aktivních jízdních asistentů. 

 170606_Jeep-Compass_09

Nový model představuje klíčovou novinku v portfoliu značky Jeep, neboť výrobce terénních automobilů tímto vozem vyráží do velmi důležitého segmentu kompaktních SUV, mimořádně oblíbeného a rychle rostoucího po celém světě, u něhož se do roku 2020 očekává další nárůst o téměř 20 procent na celkových 7,5 milionu vozů. Jen v Evropě se ročně prodá přes 1,6 milionu takových automobilů a v roce 2020 by měla být překonána hranice 2 milionů kompaktních SUV.

Compass má na výběr benzinové i naftové verze se šesti kombinacemi hnacího ústrojí. Výbavy jsou celkem čtyři: Sport, Longitude, Limited – což je vrcholná verze z hlediska pohodlí a technologií – a Trailhawk, která nabízí ve své třídě vrcholné vlastnosti systému 4×4 díky řadě standardních prvků navržených pro potřeby jízdy v terénu.

Uvedením nové generace modelu Compass je nabídka značky Jeep z hlediska zastoupení v každém ze segmentů SUV kompletní.

Nejnovější kompaktní SUV je na první pohled jasným členem modelové řady Jeep díky tradičním elementům, jako je mohutná maska chladiče se sedmi otvory nebo hranaté blatníky ve tvaru lichoběžníku. Každý ze vstupů vzduchu má chromovaný rámeček a všechny se nacházejí v leskle černém panelu. Světelný podpis LED světel je zvýrazněn černou výplní světlometů.

Linie střechy umocňuje dojem rychlosti a svalnaté blatníky vytvářejí skutečně působivý boční profil. Zcela ojedinělým prvkem modelu Compass jsou zadní svítilny s technologií LED. Vytváří elegantně tenkou linku hranatého tvaru a jejich vnitřní část zasahuje do výklopných dveří, což je řešení luxusních a prémiových vozů, ale současně to přispívá k snadnému rozpoznání modelu.

Novinka se může pochlubit celkem sedmi různými vzory kol. Vybírat lze ze 16palcových (standard pro verzi Sport), 17palcových (standardně pro Longitude a Trailhawk), 18palcových (standardně pro Limited) nebo 19palcových průměrů (na přání pro Limited).

Compass bude v prodeji s 12 barevnými odstíny: červenou Redline, oranžovou Spitfire, světle modrou Laser, tmavě modrou Jazz, zelenou Olive, černou Diamond, stříbrnou metalízou Billet, granitovou metalízou Granite Crystal, třívrstvou perleťově bílou Pearl a klasickou bílou Bright, šedou Rhino nebo černou Solid.

Rozvržení palubní desky nese charakteristické prvky a sportovní nádech jednotlivých elementů. Prostřední části dominuje dotykový displej systému UConnect, podle výbavy a volby o průměru 5,0, 7,0 nebo 8,4 palce. Pod ním se v přehledných skupinách nacházejí ovládací prvky klimatizace a audia a snadno přístupná rozhraní pro připojení a nabíjení různých médií a zařízení, ovladač kontroly trakce s možností volby režimu jízdy Selec-Terrain, elektronická parkovací brzda, tlačítko systému Stop&Start (ESS) a řadicí páka.

Přístrojový panel má rozdělení ukazatelů a kontrolek a uprostřed nabízí LED displej o průměru 3,5 nebo 7 palců. Barevný 7palcový TFT displej je standardem u verzí Limited a Trailhawk a umožňuje řidiči osobní konfiguraci pro snazší vyvolání často zobrazovaných informací během jízdy.

170607_Jeep_Compass-Trailhawk_33

Compass vychází z platformy koncernu FCA „small wide“, používá zcela nezávislé zavěšení předních a zadních kol spolu s v této třídě unikátním systémem tlumení FSD (Frequency Selective Damping) a přesným řízením s elektrickým posilovačem.

Karoserie tvoří s rámem jeden celek, což zajišťuje nezbytnou tuhost a současně efektivní využití materiálu, z velké části tvořeného vysokopevnostní ocelí a speciálními lepidly. Více než 65 procent vysokopevnostní oceli je použito ke zlepšení dynamiky jízdy a odolnosti při nárazu při současné optimalizaci hmotnosti vozu.

Nejlepší jízdní vlastnosti v terénu zajišťují dva pokročilé systémy stálého pohonu 4×4 s inteligentním řízením, nesoucí označení Jeep Active Drive a Jeep Active Drive Low, druhý s redukčním převodem 20:1. Oba pohony všech kol jsou schopny poslat 100 procent dostupného točivého momentu na jakékoli kolo a v obou případech obsahují systém kontroly trakce Jeep Selec-Terrain, nabízející pět jízdních režimů Auto, Snow, Sand, Mud a u verze Trailhawk ještě exkluzivně Rock (Auto, Sníh, Písek, Bláto a Kameny).

Compass je vybaven systémem odpojování pohonu kol zadní nápravy (PTU), který zajišťuje vozům s pohonem 4×4 nižší spotřebu paliva. Oba systémy 4×4, Active Drive i Active Drive Low, však okamžitě zapojí pohon všech kol, pokud je potřeba. Všechna provedení modelu s pohonem 4×4 také obsahují funkci 4WD „Lock“, která „uzamkne“ pohon všech kol, a ten je tak k dispozici permanentně. Řidič může zvolit stálý pohon 4×4 pomocí samostatného tlačítka na přístrojové desce.

Verze Trailhawk má zvýšenou světlou výšku o téměř 2,5 cm a je vybavena ochrannými kryty podvozku a červeným zadním tažným okem. Unikátní jsou také offroadové nárazníky s lepšími nájezdovými úhly (30° přední, 24,4° přechodový a 33,6° zadní), 17palcová offroadová kola s pneumatikami s hrubším vzorkem a světlá výška dosahující až 215 mm.

Pro další zvýšení jistoty na těžkých pasážích v terénu je systém Selec-Terrain ve verzi Trailhawk vybaven systémy Selec-Speed Control a Hill-Descent Control pro zdolávání prudkých svahů.

Na českém trhu bude k dispozici jeden zážehový a dva vznětové motory v několika výkonových provedeních a k tomu dva typy převodovek, devítistupňová automatická a manuální šestistupňová.

Benzinový čtyřválec 1.4 MultiAir2 Turbo vybavený systémem Stop&Start vyvine výkon 140 koní při 5000 otáčkách za minutu a točivý moment 230 Nm při 1750 otáčkách a dodává se spolu s šestistupňovou převodovkou a pohonem 4×2. Výkonnější verze 1.4 MutliAir2 Turbo nabízí 170 k při 5500 ot./min, vyšší je i točivý moment vrcholící 250 Nm při 2500 ot./min. V tomto případě jsou poháněna všechna kol přes devítistupňovou automatickou převodovku.

Nabídka dieselů obsahuje čtyřválec MultiJet II o objemu 1,6 l a se systémem Stop&Start, jehož maximum 120 k leží v 3750 otáčkách za minutu a točivý moment dosahuje 320 Nm při 1750 otáčkách. Přes šestistupňovou převodovku jsou poháněna přední kola. Silnější provedení na naftu pohání dvoulitrový čtyřválec MultiJet II se systémem Stop&Start, jehož 140 k vrcholí při 4000 ot./min, pokud se na kola přenáší prostřednictvím devítistupňové automatické převodovky. U provedení s manuální šestistupňovou převodovkou je maximum posunuto na hranici 3750 ot./min. Oba dvoulitry však poskytují shodných 350 Nm točivého momentu již při 1750 ot./min a v obou případech je k dispozici pohon 4×4.

Vrcholem nabídky je výkonný čtyřválec MultiJet II 2.0 se systémem Stop&Start se 170 k v kombinaci s devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem 4×4 (včetně specifického redukčního převodu verze Trailhawk).

Vůz se vyrábí v továrně FCA ve městě Kokomo v americkém státě Indiana. Ceny na českém trhu začínají na necelých 600 tisících Kč. Vrcholný model pořídíte za cenu 982 990 Kč.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru