Škoda Rapid objela svět před 80 lety

Dnes uběhlo přesně 80 let od chvíle, kdy Škoda Rapid dokončila dálkovou jízdu kolem světa. Na 97 denní cestě – čistá doba jízdy činila jen 44 dní – ujeli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v průměru 630 kilometrů denně. Dálkové jízdy s vozy Škoda Rapid a Popular, dlouhé až 52 000 kilometrů, tehdy budily pozornost na celém světě.

1935 Skoda Rapid typ 901_CZ

Cesta kolem světa začala 25. dubna 1936 v Praze. Vedoucím na 27 700 kilometrů dlouhé expedici  byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Role navigátora a druhého řidiče se zhostil Jindřich Kubias (1909-1967). Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz Škoda Rapid s páteřovým rámem, poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 23 kW (31 k). Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená, vůz měl hydraulické brzdy. S touto konstrukcí spolehlivě zvládal i terénní pasáže – tehdejší silniční síť často tvořily hlavně šotolinové pisty. Cesta kolem světa trvala celkem 97 dní, z čehož 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit – na jízdu samotnou připadlo 44 dnů.

Procházka a Kubias po startu v Československu pokračovali přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na trase z Moskvy do Baku v Ázerbájdžánu se zastavili i v ruské Kaluze – v tamním závodě dnes sjíždí z linky mimo jiné i aktuální model Škoda Rapid.

Po lodní přepravě přes Kaspické moře následoval přesun Íránem, kde se posádka dokonce dostala i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do Bombaje zvládli nonstop jízdou za tři dny a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska. Poté Škoda Rapid dobyla ,Big Apple‘: 5 300 kilometrů dlouhou jízdu do New Yorku absolvovala za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonala dosud platný rychlostní rekord. Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Nejen na poměry roku 1936 šlo o úctyhodné výkony.

Hlavní údaje o cestě kolem světa v roce 1936
Použitý automobil Škoda Rapid 1.4 SV
Délka trvání cesty…97 dní
… z toho čisté jízdy 44 dny
Počet navštívených zemí 15
Projeté kontinenty Evropa, Asie, Severní Amerika
Vůz ujel 27 700 km
Nejdelší denní etapa asi 1 000 km
Nejkratší denní etapa 50 km
Celková spotřeba paliva 2 820 l
Průměrná spotřeba paliva 10,2 l na 100 km
Celková spotřeba oleje 54 l
Náklady na cestu > 89 600 Kč (ceny roku 1936)

Ve 30. letech byly dálkové jízdy ve velké oblibě. Již v roce 1934 absolvoval vůz Škoda Popular 15 000 kilometrů dlouhou cestu z Prahy do Kalkaty. Legendární byly i jízdy Františka Alexandra Elstnera (1902-1974) a jeho manželky Evy. Od února do května 1936 urazila jejich Škoda Popular s motorem 1,0 l SV o výkonu 16 kW (21 k) více než 25 000 kilometrů, převážně po území USA, Mexika a Španělska. O dva roky později ujeli manželé ve voze Škoda Popular 1100 OHV o výkonu 22 kW (30 k) za pouhých dvanáct dní zhruba 6 000 kilometrů napříč Argentinou až do Buenos Aires.

V červnu 1936 se Stanislav Škulina (1908-1961) a jeho manželka Marie v limuzíně Škoda Rapid vydali na dvouletou cestu po Africe, dlouhou celkem 52 000 kilometrů, které vedla z Dakaru přes rovník až do Johannesburgu v Jižní Africe. Po servisní zastávce u místního zástupce zamířili na Mys Dobré naděje a přes Egypt a Středozemní moře se vrátili zpět do Prahy, kam dorazili 18. května 1938.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru