Tři miliony Yarisů jsou na světě

Rozdíl mezi první Toyotou Yaris, vyrobenou 31. ledna 2001, a vozem s pořadovým číslem tři miliony, který nedávno sjel z výrobní linky závodu TMMF ve Valenciennes na severu Francie, je patrný na první pohled. Když se podíváme důkladněji, uvědomíme si mnohem více změn, které nejsou na první pohled vidět.

yaris3000000ext

V průběhu let došlo k výraznému zlepšení ekologických parametrů. Porovnáme-li první Toyotu Yaris s vozem číslo tři miliony (Yaris Hybrid), zjistíme, že emise CO2 i spotřeba paliva poklesla bezmála o polovinu, přestože mezitím došlo k nárůstu hmotnosti vozu i jeho výkonu. Součinitel aerodynamického odporu poklesl z 0,30 na 0,286.

Ekologické přínosy vozu nesouvisejí pouze se samotnou jízdou. Důležité je i to, jak se vůz vyrábí. Závod TMMF byl od počátku koncipován tak, aby zanechával co nejmenší ekologickou stopu. Pracoviště a skladovací prostory jsou v některých případech až 10x menší, než je standardem automobilových závodů se srovnatelnou výrobní kapacitou. Již samotná budova závodu je nízká a podařilo se ji nenápadně začlenit do okolního prostředí. V roce 2007 byl závod TMMF zařazen mezi pětici trvale udržitelných závodů Toyoty po celém světě, čímž se francouzský provoz z pohledu ekologických dopadů stal odvětvovým srovnávacím měřítkem pro všechny ostatní závody skupiny Toyota.

Toto ocenění si TMMF vydobyla svými výsledky v postupném snižování spotřeby vody a energií společně s nižší produkcí odpadů. Ve srovnání s rokem 2002 (tj. prvním kompletním rokem výroby) snížil závod TMMF spotřebu užitkové vody o 90 % a nyní dokáže vyrábět dokonce s nulovým odběrem vody ze sítě – s využitím dešťové a recyklované vody. Ze šedesáti procent je zde zastoupena dešťová voda, která se shromažďuje ve dvou lokálních zásobnících o celkovém objemu 16 tis. m³ a následně putuje do systému úpravy vody přímo v závodu, aby splňovala požadované standardy před použitím přímo ve výrobě. Zbývajících 40 % vody se recykluje z odpadních vod závodu po předběžné úpravě v témže systému úpravy vody. Jelikož se voda čistí před použitím ve výrobě i na výstupu z výroby, její kvalita dokonce přesahuje ekologické normy, a přebytečná voda se tak může bezpečně vypouštět do nedaleké řeky Scheldt.

Závod TMMF nikdy neprodukoval odpad určený na skládku, nicméně od roku 2007 úspěšně zpracovává 100 % svého odpadu. Již od roku 2001 se veškerý odpad znovu použije, recykluje nebo přepracuje do použitelné podoby. Průmyslové oleje a ředidla používaná při lakování se shromažďují k opětnému využití nebo regeneraci. Ocel a hliník slouží jako nová vstupní surovina. Dřevěné, kartonové a plastové obaly se recyklují a zbývající drobný odpad se využívá jako alternativní palivo.

Přestože se spotřeba energií díky kompaktnímu stavebnímu návrhu od počátku držela na velmi nízké úrovni, TMMF se podařilo v porovnání s rokem 2002 snížit spotřebu energií o 57 %. Přispělo k tomu mj. detailní monitorování, inteligentní využití izolací a úspornější osvětlení. Společnost TMMF kromě toho investovala do zkušebních projektů v oblasti obnovitelných zdrojů. Ročně se tak zamezí produkci dvou a půl tuny CO2 díky fotovoltaickým panelům na střeše závodu. Další roční úsporu 18,4 tuny CO2 zajistí tzv. sluneční stěna, která ohřívá venkovní vzduch před vstupem do některých úseků závodu. Dříve používaný plynový kotel byl nedávno vyměněn za kotel na biomasu, což přispělo k další úspoře CO2 o objemu 1285 tun ročně.

Vozem s pořadovým číslem 3 miliony je černobílý Yaris Hybrid v provedení Selection, který poputuje k zákazníkovi z Francie. Plných 87 % výroby se exportuje do 42 destinací (evropský kontinent plus USA, Kanada a Portoriko). Do závodu, v němž se postupně vyráběly tři generace modelu Yaris (včetně dalších tří verzí po faceliftu), hybridní verze (od r. 2012) a varianta určená na vývoz do Severní Ameriky (od r. 2013), se za posledních 15 let investovalo přes 1 mld. eur.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru