McLaren 570S Coupé – Nový vyzyvatel pro Porsche 911?

Mezi supersporty se čas od času najde model, který představuje hozenou rukavici do ringu pro ostatní konkurenty. Tentokrát je vyzyvatelem McLaren, který se rozhodl uvést novou sportovní sérii vozů, jež si dávají do charakteristiky samá „nej“. Právě přelom roku 2015/2016 si automobilka zvolila k představení vozu 570S Coupé, který je jedním z nich.

McLaren 570S Coupe Launch 2015 Portimao

Jedná se o první a současně nejvýkonnější model z řady Sports Series, kterou McLaren považuje za hlavní pro svou budoucí produkci. Zadáním pro konstruktéry bylo stvoření vozu s nekompromisně sportovními parametry a přitom vhodné pro každodenní použití. Prostě takové běžné přibližovadlo na cestu do zaměstnání, s nímž si o víkendu odskočíte na závodní okruh a nebude vám líto dát za ně pět nebo šest milionů nebo tak nějak. Cesty do supermarketu asi opravdu nebudou tím hlavním cílem pro McLaren 570S Coupé, takže se můžeme směle vrhnout na jeho sportovní geny.

Bude rychlé, to určitě ano. Ve Wokingu mají docela chvályhodný zvyk pojmenovávat své modely tak, abyste nebyli na pochybách o jejich mohutném výkonu. Vezměme si tedy výkon 570 koní, které budou pohánět vůz hmotnosti pouhých 1 313 kg. Přepočteno na tunový výkon dostanete působivý údaj – 434 koní na tunu. Odlehčení hmotnosti až o 150 kg proti konkurenci je jedním z trumfů, kterými hodlá McLaren zvítězit. Pomáhá mu k tomu především karbonové šasi MonoCell II a nově vyvinutý motor V8 3,8 l s třiceti procenty nových komponentů.

S výsledkem je spokojen i Chris Goodwin, šéf jezdců testovacího týmu McLarenu, který o 570S říká: „Sport Series má nabídnout skutečná sportovní auta, která budou agilní, obratná, lehká a musí přesně reagovat na pokyny řidiče. Kromě toho vás musí umět vtáhnout do děje, a to v každé rychlosti.“

Aerodynamické parametry jsou při konstrukci sportovního vozu určující a tady nedělá McLaren žádné kompromisy. Design je tomu maximálně podřízen, vůz působí skoro takový dojmem, jako by ho někdo zabalil do smrštitelné fólie. Nápadné jsou hluboké šachty ve dveřích, které usměrňují proud vzduchu, mohutné oblouky zvyšují přítlak a zlepšují chlazení. I ostatní tvary karoserie jsou podřízeny snížení odporu vzduchu. Základní je fluidní povrch celého vozu, který zlepšuje obtékání vzduchem. Tvar předního nárazníku se zašpičatělým středem a dělením do čtyř sekcí rovněž rozděluje příval vzduchu vhodnými směry. Zadní blatníky usměrňují tok vzduchu k zádi, kde je pomocí pevného integrovaného spoileru využíván ke zlepšení přítlaku. Řízení proudu vzduchu je podřízena i konstrukce zadního difuzoru, jehož účinnost označuje McLaren jako nejlepší ve své třídě. Typické trojúhelníkovité světlomety jsou standardně osazeny LED diodami, ty jsou rovněž v zadních světlometech. Rozsvěcení je zcela automatické a funguje tu i zpoždění zhasínání po vypnutí motoru.

Chloubou McLarenu je snížení hmotnosti, kdy hmotnost vozu dostali na 1313 kg, což znamená výkon 434 koní na tunu. Už jsme zmínili, že jádrem je karbonové šasi, které ale bylo upraveno, aby vůz umožnil i běžnou jízdu po silnici, dalším důvodem bylo i zlepšení nástupu a výstupu. Monokok s karbonovými vlákny je o 25 procent tužší než srovnatelné hliníkové šasi a má lepší vlastnosti než ocelové. Další výhodou uhlíkových vláken je i vysoká odolnost a spolehlivost, protože není nutno spojovat jednotlivé díly. Většina dílů karoserie je z lehkého hliníku tvarovaného za tepla. Coupé 570S dostalo i zcela nově navržená kola se 14 paprsky, a to 19 palcová vpředu a 20 palcová vzadu. Obouvá, jak jinak, špičkové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa.

S nejvýkonnějšími modely Porsche 911 může 570S Coupé soutěžit především ve výkonových parametrech. Za prvé je tu výkon 570 koní (Porsche 911 Turbo a Turbo S mají 540, resp. 580 koní), ale také akcelerace z nuly na stovku za 3,2 sekundy, přičemž obě Porsche zrychlí za 3,0 a 2,9 s. McLaren je nejméně o metrák lehčí než konkurenti a maximální rychlost dosahuje 328 km/h, tedy opět těsně mezi oběma Turby od Porsche. Nově vyvinutý systém zavěšení využívá adaptivní tlumiče a zkrutné stabilizátory, řízení má elektrohydraulický posilovač, který má řidiči poskytnout výrazně lepší odezvu než elektrický. Pro běžnou jízdu do rychlosti 60 km/h je možné pomocí elektrohydrauliky zvednout podvozek o 40 mm pro komfortnější pocit.

Pohonnou jednotkou je zážehový vidlicový osmiválec 3,8 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly, jehož výkon 570 koní vrcholí při neskutečných 7400 otáčkách. Točivý moment 600 Nm je k dispozici ve vysokých otáčkách v rozmezí 5000 – 6500 za minutu. Vůz má tradičně pohon zadních kol, motor je uložen uprostřed a přenos hnací síly se uskutečňuje přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku SSG. Účinkuje tu dokonce i stop-start systém, který má dopomoci ke kombinované spotřebě 10,7 l/100 km.

Výkonný motor se rýmuje jedině s odpovídajícími brzdami a McLaren používá brzdy s karbon keramickými kotouči průměru 394 mm vpředu a 380 mm vzadu. Kontrolu stability zajišťuje ESC systém Bosch s nově nastaveným režimem Dynamic, který umožní jízdu s minimalizovanými zásahy elektroniky a kontrolou trakce na hranici „driftovatelnosti“. Systém ESC je možno i zcela vypnout. Nový prvek u vozů z řady Sport Series je Performance Traction Control, režim, který umožní ještě přesnější a rychlejší jízdu v extrémních situacích na samé hranici ovladatelnosti auta.

Supersportovní vůz musí mít i odpovídající interiér. Kromě toho mluví McLaren i o běžném používání, takže tu kromě vysokého luxusu musí být i patřičný komfort. Vzhledem k velikosti vozu bylo potřeba hodně zapracovat na pocitu vzdušnosti. K tomu byla použita plovoucí středová konzola s volně umístěným dotykovým displejem postaveným na výšku. Tlačítka jsou absolutně redukována na minimum. Čalounění sedadel a interiéru můžete volit z nejjemnější kůže Nappa nebo z Alcantary.

Kolik tohle ultimativní kupé bude stát? Prozatím je podle oficiálních údajů automobilky stanovena cena 143 250 liber, tedy v přepočtu asi 5,4 milionů korun.

 

Podle zvoleného režimu jízdy Normal – Sport – Track se na virtuálním přístrojovém štítu mění zobrazení ukazatelů. V režimu Sport je největší údaj o rychlosti jízdy, barvy jsou velmi intenzivní. V okruhovém režimu Track jsou upřednostněny údaje otáčkoměru a zobrazuje se i okno s mezičasy a tlak v pneumatikách.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru