Testování za polárním kruhem

Pneumatiky významně ovlivňují jízdní projev auta, a přesto se k nim někdy chováme naprosto macešsky. Nejen že dokážou razantně snížit spotřebu nebo zvýšit komfort cestování menší hlučností, někdy nám mohou doslova zachránit život, to když zabrání smyku na zledovatělé silnici nebo aquaplanningu za deště. Testování pneumatik tedy musí probíhat nejen v laboratoři nebo zkušebně, ale také v reálných extrémních podmínkách. Takové dokáže poskytnout „Bílé peklo“, testovací areál za polárním kruhem. Vyzkoušel ho Josef Žídek.

velká ilustrační

Foto: autor, Nokian Tyres, Visit Finland

White Hell, neboli Bílé peklo, tak nazývá společnost Nokian Tyres svůj areál Ivalo Testing Center. Rozprostírá se na ploše více než 700 hektarů ve finské oblasti Laponska, městečku Ivalo, které leží za polárním kruhem. Tady si můžete na více než dvaceti testovacích tratích celkové délky přes 100 km vyzkoušet, jak se pneumatiky chovají na sněhu, ledu či mokru, ve dne i v noci. Denní rozdíly teplot tu mohou být až 40 stupňů Celsia, testovací tratě zahrnují i ledovou halu, která je dlouhá 700 metrů. Každou sezónu tu otestují více než dvacet tisíc zimních pneumatik a najezdí se přes čtyřicet tisíc kilometrů.

Naše testování bylo dvoudenní a zaměřilo se především na novou zimní pneumatiku WR D4 a celoroční obutí Weatherproof All-Weather. Čekala nás flotila ostrých Audi RS4, RS5 a SQ5 v nejvyšších výkonových verzích. Nejdřív si ale prohlédneme ledovou halu, v níž se kloužeme s nejvyšší opatrností, protože plocha je hladká jako sklo. Jsem docela rád, že se tady provádějí jen opravdu extrémní zkoušky a naše testovací jízdy se odehrají na sněhových stopách nebo na zamrzlém jezeře. Už brzy si sami vyzkoušíme, zda vlastnosti pneumatik Nokian dostojí všemu, co jsme se o nich dozvěděli dopoledne ve školicím středisku.

Nokian_Tyres_Test_Center_in_Ivalo_003

Nejnovější pneumatika WR D4 má chování vpravdě chameleonské. Nokian Tyres tak reaguje na evropské počasí, které je v posledních letech opravdu nevyzpytatelné. Zvládne se přizpůsobit jak jízdě na sněhu, tak na mokru. Právě tady v Ivalu ji otestovali na rozbředlém sněhu, který patří k nejhorším nástrahám evropské zimy. Používá novou pryžovou směs Twin Trac Silica a drážkový profil Block Optimized Siping. Díky tomuto profilu dokáže dobře přilnout i na mokrý povrch. Na vymrzlé silnici se o přilnavost postará středová lamela – každý sudý zářez je napojen na levé a každý lichý na pravé straně, což zlepšuje ovladatelnost. Pro odvádění rozbředlého sněhu, který je podle výzkumů nebezpečnější než aquaplanning, se používá nový systém vyleštěných drážek Slush Blower. Pro jízdu v hlubokém sněhu má tato pneumatika posilovač pro hluboký sníh, který zajišťuje přilnavost v zatáčkách a při jízdě hlubokým sněhem.

Druhá pneumatika, kterou jsme měli možnost poznat, je určena pro celoroční použití. Hodí se pro použití právě v našich podmínkách, kdy dnů se sněhem či ledovkou je poměrně málo, takže odpadne jarní a podzimní výměna. Pneumatika je totiž oficiálně schválena i pro použití v zimě. Tato novinka v nabídce pro evropský trh prošla testováním v Německu a Španělsku pro letní použití a náročné zimní podmínky ji prověřily během tisíců testovacích hodin v Ivalu. Jak nám potvrdil Olli Seppälä, ředitel vývojového oddělení Nokian Tyres, označení symbolem vločky potvrzuje oficiální schválení pro zimní provoz. Bloky běhounu ve tvaru V se jako sekera zasekávají do zasněžené silnice, hluboké kanály na středových blocích zvyšují přilnavost na rozbředlém sněhu i na vodě. Hlazené drážky urychlují odvádění vody z pneumatiky. Použitá směs je namíchána tak, aby odolala extrémním teplotním výkyvům a zaručila dobré vlastnosti na rozpáleném asfaltu stejně jako na namrzlé silnici. Tato pneumatika existuje i v provedení pro SUV – ta má speciální zónu tuhosti v boční oblasti mezi bloky běhounu, aby více zpevnila boky pneumatiky.

Poté co jsme absolvovali školení o schopnostech nových pneumatik, usedáme za volant výkonných strojů klidněji, ale protože některé tratě jsou opravdu náročné, docela se mi uleví, když postupně všechny tři testovací vozy v pořádku odevzdávám. Čeká nás ale ještě sněžné safari na skútrech, pro které nám půjčí speciální kombinézu, boty i s termoizolačními ponožkami, rukavice a helmu. Tahle zdánlivě nevinná jízda je pořádný záběr pro ruce, ale také záda a ovšemže i zadek, který na sedátku pořádně nadskakuje.

Celá oblast Skandinávie dnes Středoevropany mimořádně láká a důvodů pro to mají víc než dost. Není to jen polární záře, na jejíž lov jsme se před půlnocí také vydali, ale především mnohem klidnější způsob života v odlehlých oblastech, kde shon a stres, na který jsme už skoro zvyklí, nemá žádné opodstatnění. Lidé jsou tu možná méně přístupní, můžete tu ale zažít věci, které se z našeho života už skoro vytratily. Například to, že vám někdo nezištně něco půjčí, nebo že vám nikdo neukradne bundu, kterou zapomenete v hospodě. Kromě toho tu můžete vyzkoušet opravdovou finskou saunu v dřevěné chalupě, z níž se půjdete ochladit do vody v zamrzlém jezeře.

 

Drsná krása Laponska

Nikdy tu nebývá víc než patnáct nad nulou. Roční období tady nemají čtyři, ale osm a nazývají se podle toho, jaké je zrovna počasí. O Vánocích tu jsou tak krátké dny, že tento čas nazývají „vánoční tma“. Můžete tu vidět soby, kteří patří víceméně k domácím zvířatům a i když se pohybují ve volné přírodě, každé stádo má svého majitele. Příroda ale skýtá řadu dalších zajímavých objektů k pozorování, ať už z říše rostlinné nebo živočišné. Jsou to třeba zvířata adaptovaná na život v mrazivých podmínkách, jako sněžný zajíc, či vzácné kultury lišejníků, nebo rybák dlouhoocasý, který musí absolvovat každý rok dlouhý let, aby se na léto vrátil do Laponska.

 

SONY DSC

Polární záře

Podle jedné z pověstí vytváří na obloze tento úkaz liška, které od ocasu odletují jiskry. Odborníci však tento světelný obraz definují jako interakce atmosféry s mrakem částic pocházejících ze sluneční erupce, které se vlivem magnetického pole Země stáčejí k pólům. Právě proto je v Ivalu jedno z nejlepších míst pro pozorování. Můžete ji pozorovat dlouhé hodiny, nebo také jenom jako krátký záblesk, což se podařilo i nám.

 

Už jste jedli sobí maso?

Maso ze soba chutná jako trochu divočejší hovězí a připravuje se na podobné způsoby. Nejčastěji k němu dostanete brambory nebo bramborovou kaši. Pokud milujete lososa, přijdete si tu na své. Je to zcela běžné jídlo, můžete ho mít stokrát jinak a mimo jiné i v obloženém chlebu, který má zvláštní houbovitou střídku. Kromě toho jsou ve Finsku i Laponsku oblíbené borůvky. Dělá se z nich džus, dorty, omáčky…



Facebook

Nejčtenější

Nahoru