Zábavná a přívětivá studie Concept-i od Toyoty představena v Las Vegas

Na veletrhu spotřební elektroniky CES 2017 v Las Vegas byla odhalena průkopnická studie Concept-i, jež zhmotňuje představy automobilky Toyota o budoucích vozech vycházejících z potřeb lidí, kteří s nimi cestují.

toyota-concept-i-sketch-02-4424fd5a318ed9fd92b9557f3c75b415ca59501f-low

Za návrhem studie Concept-i stálo firemní designové studio Calty (Newport Beach, stát Kalifornie), které využilo technologie uživatelského rozhraní vyvinuté inovačním centrem Toyota Innovation Hub v kalifornském San Francisku na základě filozofie „pohybové přívětivosti“ a přesvědčení, že technologie mobility by měly být vřelé, přívětivé a především zábavné. Vývoj nově představovaného koncepčního vozu se proto zaměřil na vytvoření mimořádně atraktivního uživatelského prostředí. Studie Concept-i kromě toho efektivně využívá možností vyspělého systému umělé inteligence (AI), který dokáže předvídat potřeby lidí, podněcovat jejich představivost a zlepšovat kvalitu života.

Srdcem koncepčního modelu Concept-i je výkonný systém umělé inteligence, který se spolu s řidičem učí budovat smysluplný vztah. Nejde pouze o zvyklosti při řízení nebo jízdní časy. Koncept byl navržený tak, aby efektivně využíval nejrůznější technologie k odměřování emocí na základě toho, kde a za jaké situace řidič cestuje. Díky těmto schopnostem je Concept-i vybavený k tomu, aby využíval mobilitu ke zlepšování kvality života.

Systém umělé inteligence navíc efektivně využívá vyspělé technologie autonomního řízení ke zvyšování bezpečnosti jízdy, zde v kombinaci s optickými a hmatovými signály na podporu komunikace v souvislosti s reakcemi řidiče. Za určitých podmínek si uživatelé mohou podle nálady vybrat mezi autonomním nebo manuálním řízením, nicméně Concept-i na pozadí sleduje pozornost, jakou řidič věnuje dopravní situaci, s cílem podle potřeby posílit podporu autonomního řízení, ať již ve snaze varovat řidiče, nebo mu pomoci vyhnout se nebezpečné situaci.

Snahou návrhářů z CALTY bylo zajistit, aby i ty nejmodernější palubní technologie zůstaly přívětivé a dostupné. Proto postavili Concept-i směrem zevnitř ven, počínaje uživatelským rozhraním příští generace, které slouží jako platforma palubního agenta AI, přezdívaného „Yui“.

Rozhraní začíná vizuálním znázorněním agenta Yui, oslovujícího uživatele z celého světa bez ohledu na kulturu. Výchozím místem agenta Yui je přístrojová deska, přičemž interiér studie Concept-i se odvíjí od pozice řidiče a předního spolujezdce a dále pokračuje kolem celého vozidla v podobě splývajících křivek. Interiér je přitom ztvárněn tak, aby podporoval komunikaci agenta Yui pomocí světla, zvuku a dokonce i hmatu.

Concept-i ke zprostředkování potřebných informací nepoužívá obrazovky na středovém panelu. Například různobarevné světlo v prostoru pro nohy informuje o tom, zda je vůz v režimu autonomního, nebo ručního řízení. Nenápadné projektory umístěné na zadním panelu promítají na sloupek u sedadel obraz, který pomáhá varovat před nebezpečím v mrtvém úhlu výhledu. Displej HUD nové generace pak zprostředkuje řidiči další informace bez nutnosti odklánět zrak od vozovky.

Dokonce i exteriér vozu je navržený s ohledem na snazší propojení studie Concept-i s okolním světem. Agent Yui se objevuje na vnějších panelech dveří, aby uvítal řidiče a posádku blížící se k vozidlu. V zadní části vozidla se zobrazují zprávy, které informují o blížící se zatáčce nebo varují před možným nebezpečím. Na předku vozidla se zase zobrazuje informace o tom, zda je Concept-i v režimu autonomního nebo ručního řízení.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru