Auta málokdy odslouží celý svůj život v jediné zemi. Spíše se setkáváme s tím, že po několika letech používání jsou vozidla prodána a vyvezena do jiných zemí, kde najdou nové majitele.V Česku je tento trend po léta setrvalý – většina dovezených ojetých vozidel pochází z Německa. Studie společnosti carVertical, která se specializuje na data v automobilovém průmyslu, ale ukazuje, že u vozidel dovážených z jiných zemí dochází k podvodům s tachometrem a zatajování závad.
Čeští kupující preferují auta ze západní Evropy a USA
Většina dovezených vozidel v Česku pochází ze západní Evropy a USA. Ze všech dovezených vozidel kontrolovaných společností carVertical za rok 2024 bylo 41,6 % dovezeno z Německa, 11,6 % z Itálie, 8,1 % ze Slovenska, 6,6 % z Polska a 6 % z Belgie.
„Čeští kupující silně preferují německé značky jako BMW, Audi a Volkswagen, proto není překvapením, že se většina aut dováží z Německa. Mnoho aut v Německu se s koncem leasingu vrací prodejcům, což vytváří velkou zásobu dobře udržovaných, relativně nových vozidel, která se pak prodávají do dalších evropských zemí,“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník společnosti carVertical na automobilový průmysl.
Kupující také preferují auta ze západní Evropy kvůli mírnějším klimatickým podmínkám. Vozidla z Itálie, Belgie a Francie jsou považována za obecně v lepším stavu a méně postižená korozí, což je běžný problém aut, která se po celou dobu své životnosti nacházela v Česku.
Významnou část dovozu z USA tvoří poškozená vozidla zakoupená z aukcí pojišťoven a levně opravená před dalším prodejem. To prodejcům umožňuje je nabízet za konkurenceschopné ceny, což vysvětluje, proč americký dovoz zůstává i přes rizika populární.
Dovezené vozy nejsou vždy nejlepší volbou – mnoho z nich má zfalšovaný stav tachometru
Přestože řada kupujících v Česku preferuje u ojetých aut dovoz, Buzelis varuje před uspěchaným nákupem, který může být bez řádného prověření vozidla riskantní. Velký počet importovaných vozidel má zmanipulovaný počet najetých kilometrů nebo skryté vady. Mnoho automobilů poškozených při nehodě je opraveno s použitím levných, neoriginálních dílů, což může později způsobit nespolehlivost vozidla.
Podle studie vykazovala auta dovezená do Česka z USA vyšší riziko podvodu s tachometrem, kdy byly zjištěné nesrovnalosti u 18,9 % kontrolovaných vozidel. V těsném sledu následovalo Polsko (10,6 %), Itálie (7,6 %), Dánsko (7 %) a Slovensko (6,1 %).
Zjišťování, kde mohl být stav tachometru zmanipulovaný, může být náročné. Auto často přijede ze zahraničí s určitým počtem najetých kilometrů, ale místní prodejci zfalšují stav tachometru, aby přifoukli hodnotu auta.
„Vzhledem k tomu, že různé země ne vždy sdílejí data o historii vozidel, tato situace prospívá nepoctivým prodejcům. Je zásadní, aby poskytovatelé dat a firmy sdíleli data o vozidlech a zvýšili tak transparentnost trhu. V některých případech si kupující ani neuvědomují, že bylo jejich auto dovezené. To umožňuje skrýt závažné problémy, jak jsou předchozí nehody, skutečný počet najetých kilometrů, nebo dokonce záznamy o krádeži,“ varuje Buzelis.
Kupujícím se doporučuje nejen zkontrolovat historii vozidla a ověřit si jeho původ, ale také ho vzít na profesionální kontrolu, kde by posoudili jeho skutečný stav.
Zdroj a foto: carVertical