Na představení a první jízdy s novými modely SUV Q5 a A6 e-tron na jižní Moravu jsem dostal krásné A6 RS Avant a téměř rozlučková jízda s končícím modelem s 630 k pod kapotou, nádherným zvukem 4 litrového motoru a spotřebou okolo 14 litrů byla skvělým začátkem celé akce. A co nás v cíli cesty čekalo?
Jako první se objevil na svazích uprostřed vinic vůz Audi Q5. Jde již o třetí generaci úspěšného modelu, který patří v Německu a Evropě již více než 15 let mezi nejoblíbenější SUV segmentu B. První generace měla premiéru v roce 2008. Nyní se prezentuje v modernější a dynamičtější podobě. První SUV na základě prémiové platformy PPC (Premium Platform Combustion) je poháněno hospodárnými zážehovými a vznětovými motory, které jsou úspornější díky technologii MHEV plus. Model má zákazníky přesvědčit moderními koncepty informačního a zábavního systému a ovládání, individuálně nastavitelnými digitálními světelnými designy a moderními asistenčními systémy.
Všechny designové prvky jsou v porovnání s předchůdcem umístěny o úroveň výš a dodávají přídi sebevědomý charakter. Sportovně široká maska chladiče Singleframe je na přídi umístěna vysoko a po stranách ji obklopují svislé otvory „vzduchových clon“. Výrazně vylepšené a skulpturálně tvarované světlomety vytvářejí zaostřený pohled. Pod maskou chladiče Singleframe je umístěn velký otvor pro přívod vzduchu se senzory.
Záď modelu má mimořádně čisté tvarové řešení s výrazně minimalizovanými liniemi. Od zadního okna až po spodní hranu trojrozměrně tvarovaného světelného pásu se rozkládá hladká plocha, kterou světelný pás ohraničuje ostrým přechodem probíhajícím v celé šířce vozu.
Q5 má mimořádně praktická, kompletně nastavitelná zadní sedadla, která jsou posuvná v podélném směru a mají nastavitelný sklon opěradla. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro přepravu zavazadel – v závislosti na variantě – až na 1473 litrů. Kryt zavazadlového prostoru lze v tomto případě uložit do přihrádky pod podlahou zavazadlového prostoru.
Moderní spalovací motory s technologií MHEV plus
Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor, snižuje emise CO2 a současně zlepšuje jízdní výkony a jízdní komfort. V omezeném rozsahu je možné dokonce manévrování a zaparkování vozu s čistě elektrickým pohonem.
Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu poskytuje dodatečnou hnací sílu s točivým momentem až 230 Nm a výkonem až 18 kW (24 k). Systém s napětím 48 V umožňuje používat elektricky poháněný kompresor klimatizace.
Sada lithium-iontových akumulátorů ve vozidlech se systémem MHEV plus používá lithium-železo-fosfátové akumulátorové články (LFP) a má kapacitu 1,7 kWh. Hlavním úkolem reverzního alternátoru (RSG) je spustit motor a dodávat elektrickou energii do sady akumulátorů. PTG umožňuje funkci krátkodobé elektrické podpory spalovacího motoru, která snižuje jeho zatížení, a pomáhá tak minimalizovat spotřebu paliva. Při zpomalování ukládá PTG energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů (rekuperace kinetické energie). Premium Platform Combustion přitom umožňuje postupnou elektrifikaci v podobě mild-hybridních pohonů. V pozdější fázi životního cyklu nového modelu Audi Q5 budou kromě toho následovat plug-in hybridní verze s velkou sadu akumulátorů a možností vnějšího nabíjení.
Tři pohony při uvedení na trh
Audi Q5 vstoupilo na evropský trh se třemi variantami pohonu. Všechny varianty nabízené v době uvedení na trh jsou vybaveny technologií MHEV plus, která dokáže krátkodobě poskytnout dodatečný výkon až 18 kW (24 k). Všechny modely používají rovněž 7stupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic.
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 150 kW (204 k), maximálním točivým momentem 340 Nm
a pohonem předních kol. Na přání je k dispozici pohon všech kol quattro.
Druhým je vznětový motor 2.0 TDI generace EA288 evo. Tato jednotka s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 400 Nm je nabízena výhradně s pohonem quattro.
Jako vrcholnou verzi modelové řady nabízí pro Audi SQ5 motor V6 TFSI se zdvihovým objemem tři litry, který dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) a poskytuje maximální točivý moment 550 Nm.
Asistenční systémy
Audi nabízí pro nové modely Q5 velký počet asistenčních systémů, jejichž funkce výrazně usnadňují každodenní
provoz a zvyšují bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Od uvedení na trh zahrnuje sériová výbava parkovací senzory vzadu s ukazatelem vzdálenosti od překážek, tempomat a omezovač rychlosti jízdy, pasivní asistenční systém pro jízdu v jízdním pruhu, asistenční systém pro hospodárnou jízdu a asistenční systém pro rozpoznávání nepozornosti a únavy řidiče.
Zobrazování a ovládání
Modelová řada Audi Q5 SUV obdržela kompletně síťově propojený digitální interiér na základě nové
elektronické architektury. Dominantou interiéru je „digitální pódium“ tvořené panoramatickým displejem Audi
MMI a displejem MMI pro spolujezdce vpředu. 10,9“ displej MMI pro spolujezdce vpředu je vybaven aktivním režimem pro ochranu soukromí. Active Privacy Mode zabraňuje rozptylování řidiče za jízdy. Zobrazení na displeji jsou totiž viditelná pouze pro spolujezdce vpředu. Řidič vidí pouze černou obrazovku.
Nová modelová řada Audi Q5 je vyráběna v mexickém závodě Audi San José Chiapa. Ceník začíná na 1 465 900,-Kč.
Druhým modelem, který zahajuje prodej v ČR, je elektromobil A6 e-tron. Model na platformě PPE je možné objednávat ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a se čtyřmi různými verzemi pohonu. Vůz má vynikat rychlým nabíjením stejnosměrným proudem a extrémně dlouhými dojezdy až 756 km na jedno nabití.
Modely Audi A6 e-tron nabízené na českém trhu mají standardně rozšířenou sériovou výbavu paketem Tech a prodlouženou tovární záruku na 4 roky /120 000 kilometrů. Paket Tech zahrnuje LED světlomety plus, ostřikovače světlometů, zadní světla LED Pro, asistent dálkových světel, 360° kamery a osvětlené zadní logo Audi. Zadní kola základní verze A6 e-tron pohání elektromotor o výkonu 210 kW (240 kW s funkcí Launch Control pro rozjezd s maximální akcelerací) napájený akumulátorovou baterií o kapacitě 83 kWh, která postačuje k ujetí vzdálenosti 627 km (Sportback), resp. 598 km (Avant) na jedno nabití.
Všechny verze modelové řady A6 e-tron disponují 800V elektrickou sítí, která umožňuje mimořádně rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Základní A6 e-tron využívá nabíjecí výkon až 225 kW, s nímž lze za 10 minut na vysokovýkonné nabíjecí stanici prodloužit dojezd až o 260 km (Sportback), resp. 245 km (Avant). Nabíjení z 10 % na 80 % kapacity akumulátorové baterie trvá pouhých 21 minut, což platí i pro ostatní verze, které jsou kompatibilní s nabíjecími výkony až 270 kW. U modelu A6 Sportback e-tron performance je tak možné prodloužit za 10 minut dojezd až o 310 km, u verze quattro se za stejnou dobu prodlouží dojezd až o 290 km (Sportback), resp. 280 km (Avant). Komfort nabíjení zvyšuje funkce Plug & Charge, s níž se vůz sám autorizuje na kompatibilních nabíjecích stanicích po připojení nabíjecího kabelu. Nabíjecí proces se poté automaticky aktivuje i ukončí.
Audi A6 e-tron je druhým modelem se čtyřmi kruhy na platformě PPE s 800V technologií stejně jako technicky spřízněný model Q6 e-tron. A6 e-tron je přitom prvním modelem na této platformě s konceptem nízké podlahy. V závislosti na úrovni výbavy nabízí řadu inovativních prvků, například druhou generaci virtuálních vnějších zpětných zrcátek, panoramatickou skleněnou střechu, která se zneprůhlední stisknutím tlačítka, digitální světla pro denní svícení s technologií LED, druhou generaci digitálních zadních svítilen OLED 2.0 a osvětlené kruhy na zádi.
Interiér modelu je orientován na uživatele. Dominantou vnitřního prostoru je přístrojová deska s panoramatickým displejem MMI se zakřivenou plochou a technologií OLED. Velkoplošnou digitální obrazovku s vizuálně čistým designem tvoří 11,9“ displej digitálního panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit, 14,5“ dotykový displej MMI a 10,9“ displej MMI pro spolujezdce vpředu. Kromě dotykového ovládání bylo hlasové ovládání výrazně rozšířeno a nyní hraje klíčovou roli. Hlasový asistent Audi assistant se od řidiče učí a umožňuje mu ovládat řadu funkcí vozidla pouhými hlasovými povely.
Ceník začíná na 1 659 900 Kč, pokud se zákazník rozhodne pro Sportback, resp. 1 701 900 Kč v případě ještě prostornějšího kombi Avant.
Zdroj: Audi Foto: Josef Žídek