Víte, jaký byl popis původního modelu Renault 4 z roku 1961? Kompaktní, prostorný a všestranný, auto pro život v souladu s dobou, schopný jet kamkoli a udělat cokoli, robustní a stylový vůz univerzální jako „modré džíny“. Tak jsme se vydali do polské Vratislavi prozkoumat při prvních jízdách, jestli to platí i dnes pro Renault 4 E-Tech elektrický. Tento nový přírůstek do elektrické řady Renault čerpá z DNA vozu, který si získal ikonický status a stal se oblíbenou volbou běžných lidí, městských obyvatel i zemědělců, poštovních doručovatelů, hasičů a francouzských četníků.
Úspěch modelu Renault 4 ve Francii i po celém světě lze především připsat jeho všestrannosti. Během své výroby dosáhl skutečně fenomenálních čísel: mezi lety 1961 a 1992 se prodalo 8 135 424 kusů na pěti kontinentech a ve více než sto zemích, což z něj učinilo jeden z nejprodávanějších modelů značky Renault na celosvětové úrovni. Renault 4 se vyráběl v Evropě (Belgie, Španělsko atd.), Jižní Americe (Argentina, Kolumbie, Peru atd.), Africe (Alžírsko, Maroko, Jižní Afrika atd.) a dokonce i v Oceánii. Je čtvrtým nejprodávanějším vozem všech dob.
Renault 4 E-Tech elektrický chce přispět k rozšíření elektrických vozidel v celé Evropě. Zatímco Renault 5 E-Tech elektrický je určen spíše pro městské zákazníky, větší Renault 4 E-Tech elektrický cílí na širší publikum, včetně mladých rodin. V mnoha detailech lze rozpoznat ikonu 60. let, která byla aktualizována do moderní podoby: maska chladiče, kapota, nárazníky, zadní boční okna, ozdobné prvky dveří, kapslovité zadní svítilny atd.
Silueta vozu je uzpůsobena jeho postavení v horní části segmentu B. Je umístěn jako všestranný kompaktní elektromobil.
- S délkou 4,14 m je dlouhý a přitom kompaktní a nachází se mezi modely Clio (o 9 cm kratší) a Captur (o 9 cm delší).
- Rozvor je 2,62 m, což vozu poskytuje dostatek místa na palubě.
- Jeho šířka je 1,80 m. Dost na to, abyste se bez problémů pohybovali po městě.
- S výškou 1,57 m je na stejné úrovni jako Captur. Hlavním rozdílem mezi nimi je však světlá výška. Se svými 18,1 cm je světlá výška Renaultu 4 E-Tech elektrický o 1,2 cm vyšší než u modelu Captur.
Zavazadlový prostor má objem 420 litrů a nízkou nakládací hranu. V interiéru najdete sklopnou zadní lavici, a dokonce i sklopné opěradlo spolujezdce – což je u elektromobilu Renault novinkou. Díky zvýšené světlé výšce a pokročilému systému kontroly trakce Extended Grip je připraven i na blátivé nebo rozbité silnice. Zároveň usnadňuje každodenní jízdu pomocí funkce One Pedal, která maximalizuje rekuperativní brzdění až do úplného zastavení vozidla. Všechny verze modelu jsou vybaveny 18palcovými koly.
Renault 4 E-Tech elektrický stojí na specifické platformě AmpR Small, kterou sdílí s modelem Renault 5 E-tech elektrický. Důraz je kladen na agilní a dynamickou jízdu, kterou zajišťuje nízké těžiště a víceprvkové zadní zavěšení. Je zde také možnost tažení přívěsu nebo malého karavanu do hmotnosti 750 kg. Tato platforma je navržena tak, aby podporovala asistenční systémy z vyšších segmentů trhu, jako je active driver assist pro autonomní řízení úrovně 2. Obsahuje také připojené služby, především prostřednictvím multimediálního systému OpenR Link s integrovaným Googlem, stejně jako oficiálního avatara Reno, nového každodenního společníka, který pracuje s chatbotem ChatGPT AI.
Vůz je vybaven 11kW AC nabíječkou pro každodenní použití a 80 nebo 100kW DC nabíječkou pro delší cesty. Nabíječka 11 kW AC je navíc obousměrná, takže je kompatibilní s funkcemi V2L (vehicle-to-load) a V2G (vehicle-to-grid). Tímto způsobem se vůz může stát zdrojem energie nebo dokonce součástí ekosystému, protože pomocí služeb Mobilize vrací do sítě elektřinu bez uhlíkové stopy. Široká škála služeb podporuje také každodenní jízdu s elektromobilem: inteligentní nabíjení s Mobilize Smart Charge, přístup k více než 800 000 nabíjecích stanic v 25 evropských zemích s Mobilize Charge Pass a automatické nabíjení bez karty nebo kreditní karty s funkcí Plug & Charge.
V jeho hlavní nabídce kombinuje baterii o kapacitě 52 kWh s motorem o výkonu 110 kW, což umožňuje dojezd podle WLTP až 409 km. Lithium-iontová baterie s kapacitou 52 kWh využívá chemii NMC (nikl-mangan-kobalt), která se skládá ze čtyř velkých modulů umístěných v jednom obalu. Tato zjednodušená konstrukce šetří 30 kg ve srovnání s modelem ZOE. Výsledkem je, že baterie váží méně než 300 kg.
Motor o výkonu 110 kW (150 k / 245 Nm) je odvozen přímo z motoru používaného v modelu Mégane E-Tech elektrický a modelu Scénic E-Tech elektrický a je stejný jako motor, který je již k dispozici v Renaultu 5 E-Tech elektrický. S tímto motorem vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a z 80 na 120 km/h za 6,4 sekund. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.
Model je k dispozici také v konfiguraci s motorem o výkonu 90 kW (120 k / 225 Nm) a baterií o kapacitě 40 kWh. V tomto případě má palubní stejnosměrná nabíječka výkon 80 kW. Dojezd podle WLTP je 308 km.
Model se vyrábí v Evropě v rámci společnosti Ampere. Montuje se v továrně v Maubeuge, motor v Cléonu a bateriové moduly v Ruitz a samotná baterie v Gigafactory v Douai. 75 % dodavatelů se bude nacházet v okruhu 300 km od centra ElectriCity.
Ceník začíná na 725 tis. Kč.
Zdroj: Renault Foto: Josef Žídek