Ojetým autem roku je Škoda Enyaq

Před dvěma měsíci vyhlásil AURES Holdings, provozovatel sítí AAA AUTO a Mototechna, spolu s Asociací obchodu ojetými automobily AOOA anketu, v níž vyzvali veřejnost k hlasování o nejoblíbenější automobil sekundárního trhu. Nikdo v Česku dosud soutěž o Ojeté auto roku nikdy nezorganizoval. Premiérový ročník však přinesl několik překvapení. Tím prvním byla účast – svým favoritům dalo hlas 4 219 lidí. A druhým to, že 1 456 z nich poslalo „na bednu“ elektromobil Škoda Enyaq.

Auto_roku_vizuál

V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA AUTO v posledních šesti letech, tedy od roku 2019 do roku 2025. To je důvod, proč se kupříkladu v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, například Toyota Corolla – ta se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala. Dalším překvapením může být, že samostatnou kategorii nedostaly hybridy – protože nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a nemá smysl podle ní auta dělit.

Každá kategorie má nyní svého vítěze. Jak už bylo řečeno, tím celkovým je Škoda Enyaq, která dostala absolutně nejvíce hlasů (1 456) a převálcovala svou kategorii elektromobilů (druhá skončila Kia e-Niro, třetí Tesla Y). Překvapení je o to větší, že na sekundárním trhu kupují lidé hlavně Teslu Model 3, jichž se za necelý půlrok v Česku prodalo 588 – v anketě však skončila až čtvrtá; ojetých enyaqů se prodalo 230 kusů.

Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů – zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc Kč, tedy o pětinu méně; což je v přímém protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích.

Vítězem kompaktní třídy je Škoda Octavia (1 206 hlasů). Ta je už několik let nejprodávanějším vozem sekundárního trhu poté, co předběhla dlouhá léta vedoucí fabii.

Škoda Fabia. To je s 953 hlasy vítěz kategorie malých vozů. Malá auta s délkou kolem čtyř metrů bývala v minulých letech velmi oblíbená, na českém trhu se jich ročně prodávaly desítky tisíc, často sloužívaly jako jediné auto v rodině. V současné době se z nabídky nových vozů začínají vytrácet, protože je zdražuje legislativně nařízené použití nákladné moderní výbavy a hybridizace kvůli přísným emisním normám. Vymizela třeba celá jedna podkategorie – malé kombíky. O tuto verzi přišla i fabia.

V kategorii SUV, tedy takzvaných sportovně-užitkových vozů, které jsou hitem současné doby, zvítězila Škoda Kodiaq (886 hlasů). Vítězství kodiaqu v kategorii není překvapením – velké rodinné SUV se od svého uvedení na trh v roce 2016 stalo jedním z klíčových modelů značky Škoda; je jedním z nejprodávanějších SUV v Česku, v některých měsících bylo dokonce jedničkou. Kodiaq je dnes vedle superbu typickým českým služebním vozem pro vyšší manažery, často je vnímán jako vlajková loď Škodovky se spalovacím motorem.

Další na řadě je kategorie MPV, tedy prostorných rodinných vozů. Mezi nimi zvítězil Volkswagen Touran (832 hlasy). Středně velký vůz má až sedmimístný interiér, díky neustálým modernizacím disponuje i poslední generace postavená na platformě MQB aktuálními moderními technologiemi a asistenčními systémy.

Poslední kategorií byla auta užitková, protože na tuto třídu kladou v AAA AUTO v poslední době velký důraz – před pár dny otevřeli specializované centrum AAA AUTO Užitkové vozy ve Zdibsku u dálnice D8. Vítězem kategorie užitkových vozů je Volkswagen Transporter (804 hlasy), legenda této třídy s tradicí od roku 1950, čímž patří k nejdéle vyráběným modelům na světě.

Zdroj a foto: AAA Auto



Facebook

Nejčtenější

Nahoru