Malý třídveřový městský vůz se představil v novém modelovém provedení. Chce si ovšem udržet i nadále svou ikonickou tvář, a proto zůstává roztomilým „mrkáčkem“, který vybízí děti k zamávání a milovníky stylu minimálně ke zkušební jízdě.
A bude mít vzadu tu britskou vlajku, složenou z LEDkových diod? Pokud patříte k fanouškům této designové hříčky u předchozího modelu, pak můžete zůstat v klidu. Světlený podpis odkazující k britským kořenům zůstal, jen má trochu upravené tvary, aby vynikla široká černá lišta mezi zadními svítilnami. Protože ta teď v automobilovém designu naprosto frčí a mini je v módních detailech jako doma.
Nový model je oproti předchůdci dost přepracovaný, pořád si ale zachovává svůj nenapodobitelný styl. Zůstává malým autíčkem, na délku má pouhých 3,876 metru. Pátá generace je co do rozměrů v podstatě shodná s tou předchozí, nová verze se ale posunula ještě o kousek dál ve schopnosti využití vnitřního prostoru. Díky tomu je možné naložit zavazadla do kufru o objemu 210 litrů, ten se ale po sklopení zadních sedadel může zvětšit až na neuvěřitelných 800 litrů.
Exteriér doznal kromě upraveného světelného podpisu (a můžete si jej nově nastavit podle svého ve třech různých variantách) i dalších změn, z nichž nejnápadnější jsou větší kola, výraznější lišty a důraznější barevné kontrasty. Střecha je totiž provedena v jiné barvě než karoserie a černé sloupky vytvářejí oblíbený plovoucí efekt. Sklon zádi odkazuje k původnímu „miníkovi“, střešní spoiler naznačuje chuť k rychlé jízdě. Zajímavostí je radarový senzor na přední masce, který je nejmenší, jaký kdy v rámci BMW Group u nějakého modelu použili.
Kabina zůstává minimalistická s netradičně řešenou ergonomií, tentokrát je tu ale jedna docela revoluční novinka – přístrojový štít zcela zmizel a nahradil jej vysouvací head-up displej, na němž se zobrazují všechny potřebné informace o jízdě. Displej infotainmentu zůstal velký a kruhový, jeho grafika je ale v sympaticky naivistickém retro stylu. Zobrazovací plocha už zabírá celý kruh, ne jenom hranatý výřez jako u předchůdce. Toto nové pojetí dodává mini ještě více stylovosti a designové odlišnosti od mainstreamu. Zmizely klávesové přepínače i vrtulovité výdechy klimatizace, stejně jako páčka převodovky. Startovací spínač se přestěhoval na lištu pod kruhovým displejem, octla se tam i titěrná páčka převodovky. Pak je tu už jen malé tlačítko elektrické parkovací brzdy, přepínač jízdních režimů a ovládání rádia.
Řešení palubní desky a ovladačů nemusí být hned pro každého srozumitelné, dá se ale na ně rychle zvyknout a co je důležité – minimalizace ovladačů znamená odlehčení vnitřního prostoru a jeho lepší využití. Díky tomu mají řidič a spolujezdec víc místa mezi sebou, pochvalu si zaslouží i dobře řešená sedadla. Na zadních sedačkách podle očekávání mnoho místa není, cestovat se tu ale dá.
Verze Cooper S, kterou jsme měli v testu, dostala pod kapotu dvoulitrový čtyřválec s výkonem 150 kW (204 koní), s nímž mini zrychlí z nuly na stovku za 6,6 sekundy. Dá se od něj očekávat dobrý odpich na každé křižovatce, líbil se nám jeho jadrný zvuk. Se spotřebou jsme se úplně nepotkali s tabulkami, ty uvádějí 6,7 – 6,1 l/100 km, my jsme jezdili s hodnotou kolem 8,6 l/100 km. Ceníme si ovšem skvěle naladěného podvozku, který je v dokonalém souladu s motorem i převodovkou. Jistě, nelze čekat dokonale hladký projev, to nemá mini v povaze. Pokud ale chcete za volantem zábavu, Cooper S vás nezklame.
Nový model je obdařen asistenčními systémy, které odpovídají dnešním vysokým technologickým standardům automobilky. Ve standardu je mimo jiné funkce Safe Exit, která ochrání posádku při výstupu. Chcete-li otevřít dveře a zezadu se blíží jiné auto, následuje světelné upozornění a pro jistotu i zpoždění zámku dveří. Technologie pro asistovanou jízdu jsou sdruženy do paketu Driving Assistant Plus, který obsahuje pomocníky pro udržení v jízdním pruhu i dodržování bezpečné vzdálenosti a povolené rychlosti. Kromě toho se dá auto ovládat prostřednictvím mobilního telefonu, který mimo jiné auto i odemyká a spouští uvítací světelnou show.
Mini Cooper páté generace v 3dveřovém provedení začíná s cenou na 670 800 Kč. Verze Cooper S, kterou jsme testovali, je v základu za 780 000 Kč. Konkrétní testovaný model měl pak s příplatky cenovku 1 040 264 Kč, a to například díky metalickému laku, 18palcovým kolům či paketu komfortních řešení v interiéru.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá