Dacia Duster – třetí generace kultovního bestselleru se představila v Jizerkách

Na trase z Prahy do Jizerských hor se naše posádka v novém Dusteru na chvíli zastavila na Ještědu, tedy nikoliv na parkovišti pod Ještědem, ale až nahoře, těsně u paty ikonického vysílače. Pro Dustera byla strmá cesta do oblak bezproblémová. Výhled do kraje byl úchvatný, viditelnost dost dobrá, kafe ucházející. Odpoledne jsme se vydali do hor, Jizerka nás přivítala malebným údolím s voňavými loukami a tradičními horskými chalupami. Prostředí pro typ auta kterým je Dacia Duster jako stvořené.

IMG_20240606_092914_resized_20240607_074753624

Nový model je robustní a outdoorový, je zároveň cool, a jak automobilka deklaruje, je ekonomickou, ale i ekologickou volbou. Poprvé byl uveden na trh v roce 2010 a poprvé inovován v roce 2017, prosadil se tím, že zbořil tradiční pravidla trhu SUV. Za 13 let své kariéry získal více než 40 ocenění a bylo ho vyrobeno více než 2,4 milionu kusů. Do roku 2022 byl Duster nejprodávanějším SUV v Evropě. Každý den sjede z výrobních linek v rumunském závodě v Pitesti téměř 1 000 vozů – to je přibližně jedno vozidlo každou minutu.

Nový Duster využívá platformu CMF-B, která je základem průmyslové strategie značky Dacia. Tato mimořádně flexibilní platforma, představená u nejnovějších modelů Sandero a Logan a následně použita u modelu Jogger, nabízí značce velkou agilitu a umožňuje jí co nejlépe realizovat její produktový plán.

O co jde? Díky použití platformy CMF-B nabízí nový Duster větší vnitřní prostor pro cestující i zavazadla než předchozí generace při zachování stejné celkové délky 4,34 metru. Vývoj modelu výrazně zlepšil jeho dynamické vlastnosti optimalizací stabilizátorů. Zvýšením jejich tuhosti se dosáhlo výrazného snížení náklonů karoserie (u verze 4×2 o 21 %), což se projevuje větší stabilitou při průjezdu zatáčkou nebo změně směru jízdy. Z této inovace těží i verze 4×4, u níž se její obratnost zvýšila o 17 %. Vyšší tuhost zadní nápravy je při jízdě v terénu kompenzována zcela novým elektronickým systémem řízení (snížení náklonu odpovídá změně úhlu náklonu pro každý m/s² příčného zrychlení). Vývojem prošlo také nastavení tlumičů, převodového poměru a nastavení posilovače řízení a pneumatik. Tyto prvky byly přepracovány tak, aby zajistily přesnější reakce v různých podmínkách provozu. Hluk odvalování kol se zlepšil v průměru o -2 dB, čímž se výrazně snížila celková hladina hluku uvnitř vozidla a cestujícím se tak dostalo příjemnějšího zážitku z jízdy. Platforma CMF-B umožňuje modelu  vstoupit na cestu elektrifikace tím, že nabízí motory využívající mild-hybridní a plně hybridní technologie.

IMG_20240606_092552_resized_20240607_074902963

Design modelu je nový. Jednoduchost tvarů přispívá k jeho síle: vertikální přední část, podběhy kol se zkosenými hranami, široké dveře zavazadlového prostoru, boční okna, která se jedním tahem rozšiřují od přídě k zádi. Vůz je  chráněn pomocí plastových krytů, které se táhnou po celém obvodu vozu bez jakéhokoli přerušení.

IMG_20240606_092807_resized_20240607_074806990

V interiéru zákazník najde novou palubní desku, která je vysoká, svislá a široká a obsahuje široký panel. Tvar výdechů ventilace je inspirovaný designem podběhů kol. Zvláštní pozornost byla věnována ergonomii s centrální 10,1palcovou obrazovkou umístěnou v zorném poli řidiče a nakloněnou o 10° směrem k řidiči. Nové automatické ovládání převodovky ve spojení s motorem HYBRID 140 je ergonomické. Volant se dvěma zploštělými částmi v horní a dolní části se velmi pohodlně ovládá a zároveň usnadňuje nastupování.

IMG_20240606_092622_resized_20240607_074847060

Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:

– AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti.

– SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.

– MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty.

– OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.

– ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.

Světlá výška v terénu: 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4×4. Přední a zadní nájezdové úhly až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4×4.

IMG_20240606_092647_resized_20240607_074829272

A nakonec jaké pohonné jednotky nový model nabízí:

– Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka, kterou Dacia použila na začátku roku 2023 pro model Jogger, se skládá z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťového startér/generátoru a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.

– Duster TCe 130. Tato pohonná jednotka kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %. Vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela transparentní. TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4.

– Duster ECO-G 100. Dacia nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G. Také nový Duster těží z technologie přímo z výroby. Při provozu na LPG vypouští nový Duster ECO-G 100 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 400 km díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru). Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači integrovanému do palubní desky.

Ceník začíná u motoru ECO-G 100 na 429 900 Kč a vyšplhá u nejvyšší výbavy a motoru Hybrid 140 na 622 900 Kč.

Zdroj: Dacia Foto: Josef Žídek

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru