Výroba čtvrté generace modelu Škoda Superb byla zahájena

Vypravili jsme se na slavnostní zahájení výroby nového Superbu kombi do Bratislavy, které bylo naplánováno na 1. prosince. V tamním závodě koncernu Volkswagen byla spuštěna výroba již čtvrté generace tohoto modelu. Byli jsme u toho a prohlédli jsme si také výrobní provozy. Přesunem z Kvasin na Slovensko se uvolní výrobní kapacita, která bude využita pro výrobu modelu Octavia. Od uvedení první generace v roce 2001 je tento vůz vlajkovou lodí mezi modely Škoda se spalovacími motory.

231201_Skoda-Superb-production-in-Bratislava-3_38110d49

Rozhodnutí o výrobě čtvrté generace modelu Superb v bratislavském závodě koncernu Volkswagen bylo oznámeno již v listopadu 2020. Tento krok se stal součástí projektu Beta+, jehož cílem je především využití synergií ve výrobní síti a další zvýšení efektivity. Společnost Škoda Auto byla zodpovědná za kompletní vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat, výroba bude probíhat na stejné lince. Přesunem modelu Superb do Bratislavy vytvoří Škoda v závodě v Kvasinách od léta 2024 kapacitu pro výrobu vozů Octavia. Díky tomu bude zároveň možné v závodě v Mladé Boleslavi vyrábět více elektromobilů.

231201_Skoda-Superb-production-in-Bratislava-2_46ade400

Výroba modelu Škoda Superb na Slovensku začíná u dílů karoserie. Mnoho z nich se lisuje v bratislavském závodě a kompletace probíhá v nové karosárně. Hala byla dosud nevyužívaná a v rámci projektu Beta+ prošla kompletní přeměnou. Během necelých dvou let zde Škoda Auto instalovala více než 500 nejmodernějších výrobních strojů a ovládacích řídících zařízení spolu s pokročilou technologií lepení dílů, důležité bylo taktéž navázat spolupráci s novými dodavateli. Kromě toho byla rozsáhle přestavěna montážní hala: samotná linka, do které byly nové modely plynule začleněny, dosud nesloužila k výrobě plug-in hybridních vozidel, ale pouze konvenčních modelů Škoda a Volkswagen. Komplexní modernizace výrobní haly tak zahrnovala instalaci automatizačních manipulačních zařízení, průmyslových kamerových systémů a dalších technologií pro montážní linku. Vedle toho byla oblast výroby podvozků upravena tak, aby bylo možné na jedné lince vyrábět i plug-in hybridní verze. Zásadní proměnou prošla v bratislavském závodě také lakovna, čímž bylo dosaženo vylepšených hodnot v oblasti ekologie. Přínosem pro ekologičtější provoz je například zavedení nových lakovacích kabin vybavených moderními systémy cirkulace vzduchu se schopností zachycovat těkavé organické látky.

Výrobu čtvrté generace modelu Škoda Superb zahájila verze kombi, po níž bude v první polovině roku 2024 následovat hatchback. Nabídka agregátů zahrnuje tři benzinové motory s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) a dva naftové motory o výkonech 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vedle toho nabídka zahrnuje nový plug-in hybridní pohon s čistě elektrickým dojezdem přes 100 km, který je určen výhradně pro verzi kombi, a také mild hybridní verzi – u modelové řady Superb použitou poprvé.

Odkaz modelu sahá až do roku 1934, kdy byl představen vůbec první nositel tohoto jména: Škoda 640 Superb. Špičkové modely si slavné jméno uchovaly až do roku 1949. V roce 2001 Škoda historické označení oživila pro první novodobou generaci modelu Superb. Do dnešního dne bylo vyrobeno více než 1,6 milionu vozů této vlajkové lodi značky se spalovacím motorem.

Foto: archiv Škoda Auto



Facebook

Nejčtenější

Nahoru