Ford Bronco – Americká ikona v akci – první jízda

Tak jsme se konečně dočkali. Terénní krasavec, který přispěl ke zrodu nové kategorie tzv. dobrodružných terénních vozů, se ukázal vybraným českým novinářům. Svezli jsme se nejprve po dálnici z Prahy do Jihlavy a následně do bývalého vojenského prostoru – již hodně zarostlých Pístovských Mokřadů, kde jsme tyto robustní vozy podrobili náročným, téměř vojenským zkouškám v terénu. 

IMG_20230823_101419_resized_20230831_124135170

Původní Bronco se ve Spojených státech začalo prodávat v roce 1966. Inspirací k jeho vzniku byly vojenské vozy Ford, stejně jako sportovní duch Mustangu. Výsledkem byl robustní lehký užitkový automobil s pohonem všech kol. Bronco první generace prokázalo své přednosti vítězstvím v off-road maratonu Baja 1000 v roce 1969, což se po dalších více než 50 let nepovedlo žádnému jinému sériově vyráběnému automobilu. Jen první generace Bronca nalezla ve Spojených státech více než 200 tisíc zákazníků. Celkově se v letech 1966 až 1996 vyrobil více než milion vozů, rozložený do pěti generací.

V Evropě je tento model nabízen v omezených počtech. Na výběr jsou dvě varianty, hardcore Outer Banks a extrémní Badlands,  obě s vysokou úrovní terénních schopností a poháněné motorem Ford 2.7 EcoBoost V6 Twin-Turbo o výkonu 246 kW (335 k) a točivém momentu 563 Nm. Jízdu v terénu usnadňuje mimo jiné pohon všech kol s redukční převodovkou, systém Trail Control a až sedm jízdních režimů. Nové Bronco si tak zaslouží kultovní přezdívku „G.O.A.T“ (angl. koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), vzniklou složením slov „Goes Over Any Type of Terrain“ (zvládne terén jakéhokoliv druhu).

IMG_20230823_101506_resized_20230831_124150295

Všestranný model byl od počátku vyvíjen s ohledem na dobrodružství daleko od zpevněných silnic. Proto nabízí unikátní a praktické prvky jako odnímatelné dveře, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály.

Přídi dominuje široká maska s ikonickými kruhovými světlomety. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu. Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg.

Odnímatelná pevná střecha s odhlučněným stropem je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut. Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce.

IMG_20230823_101609_resized_20230831_124204185

Po celém Broncu se nachází několik designových „Easter Eggs“ – skrytých detailů, které oslavují historii modelu a jsou vymyšlené tak, aby je majitel objevil při používání svého vozu. Příkladem jsou skrytá loga, grafika ilustrující původní modelovou řadu z roku 1966, otvírák na lahve v interiéru nebo skryté GPS souřadnice míst, na nichž se Bronco během vývoje testovalo.

Dynamiku na silnici i v terénu zajišťuje Broncu motor 2.7 EcoBoost V6, přeplňovaný dvěma turbodmychadly a vybavený přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Blok válců z vermikulární litiny je při zachování hmotnosti výrazně tužší než tradiční litinové odlitky. K lepší odezvě a nižším emisím pomáhají motoru technologie jako elektronicky řízený obtokový ventil turbodmychadla a systém vysokotlaké recirkulace výfukových plynů.

Sériově montovaná desetistupňová samočinná převodovka zajišťuje plynulý přísun hnací síly na silnici i v terénu. Při zařazeném redukovaném převodu odpovídá točivý moment na kolech 64,33 násobku točivého momentu na výstupu z motoru a Bronco se může pohybovat rychlostí pouhých 6 km/h při 2400 ot/min. Výsledkem je preciznější kontrola nad vozem ve velmi nízkých rychlostech a menší riziko zhasnutí motoru při překonávání nejnáročnějších terénních překážek.

Bronco Outer Banks je vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou, takže mezi standardním a redukovaným převodem lze přepínat stiskem tlačítka, a to i během jízdy. Bronco Badlands přidává uzávěrku předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav. Navíc má dvoustupňovou elektromechanickou rozvodovku se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby.

Vůz stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování (až 259 mm), jimž částečně vděčí za skvělou průchodnost terénem.

Odpružení High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) sestává na přední nápravě z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Tlumiče pérování jsou samozřejmě dimenzované na nekompromisní terénní nasazení.

Bronco Badlands jde ještě dál. Pyšní se propracovanými tlumiči Bilstein s externími zásobníky, díky nimiž olejová náplň tlumičů lépe odolává přehřívání při extrémním namáhání. Tlumící účinek roste s mírou stlačení či roztažení tlumiče, takže podvozek dokáže zajistit jak potřebnou jistotu v terénu, tak komfortní jízdu po silnici v běžném každodenním provozu.

Zákazníci ocení robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou tak odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.

IMG_20230823_142858_resized_20230831_124508074

Základem off-road technologií je Terrain Management System, který usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normální, Eco, Sport a Kluzký povrch jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Bahno/vyjeté, Písek a v případě Bronca Badlands ještě režim Skály a Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.

Dále model nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.

Systém Trail Turn Assist zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive pak umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrace jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.

IMG_20230823_104357_resized_20230831_124447090

Design interiéru nového Bronca je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách. Palubní deska se ve svém designu inspiruje první generací Bronca, barvy jsou inspirovány přírodními paletami a outdoorovým vybavením a materiály jsou zvoleny s ohledem na odolnost.

V palubní desce i středové konzole jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.

IMG_20230823_101750_resized_20230831_124300078

Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat.

Bronco také nabízí na horní straně palubní desky úchyty pro držáky elektronických zařízení typu kamer a mobilních telefonů, pro něž jsou k dispozici i 12V a USB napájecí vstupy.

Základní cena modelu Ford Bronco Outer Banks je v České republice stanovena na 1 949 900 Kč s DPH, základní cena modelu Bronco Badlands je stanovena na 2 054 900 Kč s DPH.

Foto: Ford

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru