Audi Q8 e-tron – test

Inovace elektromobilů se valnou měrou soustředí na prodlužování dojezdu. Kapacita bateriových článků totiž stále má své limity, a tak se hranice dojezdových kilometrů posouvá jen pozvolna. Také Audi Q8 e-tron nabídne ve své modernizované verzi o něco delší vzdálenost ujetou na jedno nabití. Přidává výraznější design a ekonomičtější provoz.

Audi q8 etron (8)

Vrcholný elektrický model existuje v nabídce automobilky přes pět let. Dříve se označoval jen e-tron, nyní si do názvu přidal ještě Q8. Kromě toho se rozšířila nabídka karosářských verzí – existuje jako SUV nebo jako Sportback. Námi testovaný vůz byl Sportback, který v červené barvě rozhodně budí pozornost. Zvlášť když jsou detaily ve výrazné černé – přední mřížka, kapsy po bocích předního nárazníku či okenní lišty. V našem případě se uplatnila i kontrastní černá zrcátka, jinak ale může mít auto i kamerový systém, který vnější zpětná zrcátka nahrazuje. Obraz se pak promítá uvnitř vozu na dveřích, což působí hodně moderně, trochu hůř se na to ale zvyká.

Délka vozu 4 915 milimetrů naznačuje, že se jedná o rozměrné auto, jehož robustnost je podpořena vysokou přední mřížkou a rozlehlou kapotou. Rozvor, na němž je vůz postaven, měří 2 928 milimetrů. Rovněž zavazadelník svým objemem 569 litrů u SUV nebo 528 litrů u Sportbacku je víc než dostatečný, a to se dá díky absenci spalovacího motoru použít ještě přední část vozu, kdy je pod kapotou k dispozici 62 litrů prostoru navíc.

Audi q8 etron (3)

Kabina výrazně nevybočuje z ergonomie konvenčních vozů značky, funguje tu osvědčený princip velkého virtuálního přístrojového štítu a dvou displejů nad sebou na středovém panelu. Že se většina tlačítkových ovladačů přesunula na dotykové obrazovky, to je změna, kterou procházejí nové generace vozů napříč trhem. Q8 e-tron na tom není jinak. Kromě toho ale nabízí Q8 e-tron také hlasové ovládání, kdy je možné zadávat i delší příkazy. A také za vás napíše textovou zprávu, kterou mu nadiktujete, a odešle ji na zvolené telefonní číslo. Interiér je ve znamení pohodlí, a tak vedle luxusních materiálů poskytuje také rychlé připojení k internetu s vestavěným Wi-fi hotspotem.

Ačkoliv to není úplně obvyklé, Audi nabízí u tohoto čistě elektrického modelu tři výkonové verze pohonu. Vždycky jsou ale poháněna kola obou náprav. Testovali jsme model s výkonem 300 kW, na výběr je pak ještě 250 nebo 370 kW výkonu. Podle technických parametrů by tato konfigurace měla nabídnout v případě Sportbacku dojezd  až 600 kilometrů, nám palubní počítač spočítal dojezd 380 kilometrů, přičemž spotřeba se ukazovala 24,5 kWh/100 km. Nižší spotřebu elektřiny by měly zaručit úpravy elektromotorů, kdy bylo vinutí navýšeno z dvanácti na čtrnáct, takže se vytváří silnější magnetické pole. Hodí se i navýšení nabíjecího výkonu na 150 kW, takže z deseti na osmdesát procent kapacity se dá akumulátor dobít za půl hodiny. Jaké jsou jízdní vlastnosti? Ve většině případů veškeré dojmy vyjadřuje jediné slovo – komfort. Vzduchový podvozek ve standardu vyžehlí do hladka každou nerovnost, skvělé odhlučnění kabiny zaručí báječné ticho pro poslech hudby.

Audi q8 etron (7)

Obavy z manévrování a parkování s tak rozměrným autem nejsou na místě. Funguje tady pět radarových senzorů, dvanáct ultrazvukových čidel a pět kamer. Centrální řídící jednotka pak vše zpracuje do samostatného parkování, které lze ovládat i zvenku pomocí aplikace v mobilu. Pak se jen automaticky vypne zapalování, zajistí elektronická brzda a zamknou dveře. Stejným systém lze následně z místa i vyparkovat.

Audi Q8 e-tron s cenou začíná na 2 168 900 Kč, přičemž verze Sportback je o něco dražší už v základu, za 2 235 900 Kč.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru