Ohlédnutí za Rallye Český Krumlov – soutěží plné příběhů a emocí

19. a 20. května 2023 se konala jubilejní 50. Rallye Český Krumlov. Takové významné výročí si zaslouží ohlédnutí do minulosti. Začněme prvním rokem, tedy 1973. Tenkrát odstartovalo asi 160 posádek, přičemž drtivá většina jela vozem značky Škoda. Objevilo se i pár Fiatů, desítka Trabantů či jeden Wartburg. O desetiletí později vládly krumlovské rallye Lady a o dalších deset let později dominoval Ford Escort. Ve 21. století, konkrétně v roce 2003, se objevily první Peugeoty. Na Rallye Český Krumlov začala značka Peugeot poměrně v malém zastoupení z hlediska počtu posádek. Nicméně právě tato jihočeská soutěž se stala francouzské automobilce v mnoha ohledech osudnou, z hlediska Peugeotu se dá dokonce označit jako soutěž vzestupů a pádů.

Rally_KRUMLOV_03_237

Píše se rok 2002, a Peugeot Česká republika překvapuje českou veřejnost oznámením spolupráce s mladou hvězdou rallye, Romanem Krestou. Ten s vozem Peugeot 206 WRC v roce 2003 šokuje na legendární Rally Monte Carlo, kde se umisťuje v první desítce. Po návratu do Česka s přehledem vyhrává Rally Šumava. Soupeřům nedává nejmenší šanci. Kromě dvou rychlostních zkoušek všechny vyhrál, přičemž své konkurenty porazil o více než minutu. Všem je jasné, že Kresta má našlápnuto na skvělou sezónu. Rallye Český Krumlov však šampióna srazí tvrdě k zemi. Přestože v osmi erzetách posádka Kresta – Hůlka s Peugeotem 206 WRC soupeře nemilosrdně drtí, 16. rychlostní zkouška jejich vítězné tažení zastavila. Auto dostalo zdrcující ránu do spodní části, a to byl konec všem nadějím. Roman Kresta zřejmě na krutou Rallye Český Krumlov 2003 vzpomíná dodnes.

źerně (9)

Jen o deset let později se v Krumlově odehrál další emotivní příběh v Peugeotem v hlavní roli. Tentokrát se šťastným koncem. V roce 2013 vzal v Českém Krumlově značku Peugeot pod křídla Černý Kohout, neboli posádka Jan Černý – Pavel Kohout s vozem Peugeot 208 R2. Tato posádka se mohla pochlubit mnoha úspěchy, nicméně v Krumlově to tenkrát na nijak oslnivý výkon nevypadalo. Počasí i tratě totiž nahrávaly spíš čtyřkolkám. Většina rychlostních zkoušek byla totiž zkrápěna deštěm a velmi kluzká. Navíc Honza Černý s vozem Peugeot 208 R2 neměl takřka žádné zkušenosti. Přesto se mu podařila naprosto famózní premiéra. Vyhrál ve třídě dvoukolek i ve třídě 6 a v celkovém pořadí se mu podařilo porazit mnoho silnějších vozů a obsadit celkové 8. místo. Honza Černý na Krumlov 2013 zřejmě také vzpomíná dodnes, i když se zcela jinými emocemi než Roman Kresta.

Rally_CK_2023-5799

Posuňme se o dalších deset let, tedy na jubilejní 50. ročník Rallye Český Krumlov, který se konal před několika dny. A opět se zde odehrál silný příběh, v němž sehrál hlavní roli Peugeot. Tentokrát v nejnovější specifikaci 208 Rally4. Za volant tohoto vozu usedl René Dohnal navigovaný Romanem Švecem. René Dohnal byl hvězdou Peugeot Rally Cupu po několik let. Předloni dosáhl na nejvyšší cupovou příčku. Pak přišel osudný závod, ve kterém si René prošel osobní tragédií, a z rallye se stáhl. K obrovské radosti jeho fanoušků se po dlouhé přestávce znovu objevil. Na Rallye Český Krumlov 2023 navázal na svou hvězdnou kariéru a tuto soutěž vyhrál. Zvítězil také v kategorii dvoukolek, což je vzhledem k drsné konkurenci obrovský úspěch. Radost z triumfu byla veliká, jak potvrzuje sám René Dohnal:

„Krumlov byl jedna velká pohádka, i když jsem nevěděl, co od něho můžu očekávat. Na suchu jsem s tímhle autem už dlouho nejel, takže prioritou bylo především bezpečné tempo a body do hodnocení evropské trofeje. Nastavení jsem odzkoušel už v Budějovicích na výstavišti, což ale není úplně vypovídající pro ostatní erzety. V pátek jsme se trochu trápili v nočních průjezdech, protože máme ještě klasickou světelnou rampu, a ta se na rozbitých cestách hodně chvěla. Chvílemi jsem pořádně neviděl, kam jedeme. Takže to bylo spíše na jistotu. V sobotu odstoupil Filip Ocelka a později i Honza Kundlák, takže jsme rázem ztratili dva soupeře. To ale není úplně výhoda, protože jet, jak se říká na jistotu, je hodně ošemetné a často to vede k nějaké chybě. Obzvlášť, když máte před sebou takovou výzvu jako jsou Malonty. Takže jsem si našel dalšího soupeře v absolutním pořadí a snažil se držet nastavené tempo. Byly to nervy, ale dopadlo to skvěle. Ani jsem netušil, že takový pocit ještě někdy zažiju.“

Rallye Český Krumlov zkrátka umí vždycky překvapit. Dobře či špatně. Vždy je to ovšem soutěž plná emocí a neuvěřitelné atmosféry. A jubilejní padesátý ročník to potvrdil na 100 %.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru