BMW i7 xDrive60 – Esence luxusu na elektřinu – test

Sedmá generace řady 7 – sedmičkovou souhru umocňuje fakt, že automobilka BMW uvádí tuto luxusní velkou limuzínu i v čistě elektrické verzi. Ze všech motorizací ji poslala na trh jako první, tudíž se i v naší testovací garáži ocitla dřív než verze se spalovacím motorem.

BMW i7 (1)

Narostla do délky hned o 13 centimetrů a překročila tak pětimetrovou hranici, přibylo i 5 milimetrů rozvoru na výsledných 3 215 milimetrů. Je o něco větší i na výšku a na šířku. Velká limuzína, kterou často využívají i nejvýše postavení státníci či politici, má za sebou 45 let historie. Ta byla vždycky spojena s požadavkem na mimořádný komfort jízdy a pohodlí cestujících na zadních sedadlech. Automobilka na tomto modelu často prezentovala své nejprogresivnější technologické novinky.

Například už první generace z roku 1977 představila poprvé elektronický tachometr či posilovač řízení s proměnným účinkem. O pár let později sedmička přinesla první palubní počítač. V druhé generaci se pod kapotu vrátil dvanáctiválec, o němž si německé sedany mohly od začátku druhé světové války nechat jen zdát. Třetí generace excelovala podvozkem s novými elektronickými systémy, čtvrtá generace nabídla noční vidění a asistent dálkových světel. Už pátá generace přišla s hybridním pohonem, šestá neobyčejně posílila možnosti relaxace posádky a také měla v nabídce plug-in hybridní verzi. Současný model si ponechal nabíjení v zásuvce, dokáže se už ale úplně obejít bez spalovacího motoru. Jak daleko dojede čistě na elektřinu?

BMW i7 (9)

Zvenku se svou čistokrevnou elektrifikací moc nechlubí, bezemisní model poznáte vlastně jen díky modrým detailům. Karoserie je mohutná, kapota rozlehlá a výrazně s tím kontrastují uzoučké čárky světlometů. Přední maska s obrovskými ledvinkami působí majestátně i díky dramatickým liniím nárazníku. Silueta je protáhlá a působí nečekaně štíhle, což je nejspíš způsobeno i dvoubarevným šedočerným provedením karoserie. Druhé dveře jsou dostatečně dlouhé pro snadný nástup a výstup i těch nejváženějších pasažérů, tiché automatické dovírání je u vozu této třídy samozřejmostí.

Interiér dává jasně najevo, že hýčkaní cestující tentokrát sedí vzadu. Přesto je pracoviště řidiče (a často tu opravdu sedí profesionální šofér) velmi příjemné a ergonomicky výborně vyřešené. Přístrojový štít nahrazuje sestava displejů, které tvoří dlouhý pás na vrcholku palubní desky. Široká středová konzola s měkkými područkami zahrnuje páčku automatické převodovky a otočný volič multimediálního systému, přičemž obojí je pojato ve stylu krystalů, jenž automobilka v současnosti využívá ve svých modelech vyšších tříd. Sedačky řidiče i spolujezdce jsou široké a pohodlné, křeslo spolujezdce má ještě speciální polohování, kdy se vlastně změní v podnožku pro pasažéra na zadním sedadle.

BMW i7 (2)

A jsme u komfortu, který si mohou užívat cestující v druhé řadě. Mimořádně pohodlná sedadla s měkkým čalouněním a sametově hebké podušky na opěrkách hlavy, to už známe z jiných luxusních modelů značky. Tentokrát nás ale testovaný model vítá něčím zbrusu novým. Od stropu se vyklápí velká obrazovka s úhlopříčkou 31 palců. Program zajistí Amazon Fire TV, ovládání je přes tablety uložené v madlech dveří. Každý pasažér má pochopitelně svůj. Co dál si mohou VIP cestující užívat? Čtyřzónová klimatizace je ve standardu, loketní opěrky jsou vyhřívané a sedadlo vpravo je možno nastavit do pololežící polohy. Už víme, že sedadlo spolujezdce se při té příležitosti stane taburetem, takže relax během jízdy je zaručen.

Elektromobilní verze poháněná čistě elektřinou disponuje dvěma elektromotory, jejichž celkový výkon je 544 koní. Tabulkami uváděný dojezd je 590 až 625 kilometrů a kombinovaná spotřeba elektřiny 19,6 – 18,4 kWh/100 km. Během testu jsme se vydali i na delší cestu po dálnici, abychom vyzkoušeli cestování „od nabíječky k nabíječce“. Dojezd dopadl celkem dobře – při nabití na sto procent jsme ujeli 450 kilometrů, spotřebu ovšem ukázal palubní počítač mezi 22 a 24 kWh/100 km. Výhodou je vysoký nabíjecí výkon – u nabíječek jsme nestrávili mnoho času a přitom nebyl problematický ani výlet k hraničím horám. Komfort jízdy je u vozu této třídy samozřejmostí a i7 má k tomu speciální podvozek se vzduchovým odpružením na obou nápravách a adaptivními stabilizátory. Na aktivní řízení podvozku s vyrovnáváním výšky karoserie v zatáčkách je potřeba si trochu zvyknout, protože nějaké naklánění vlastně automaticky očekáváte. Auto ale drží světlou výšku a tváří se, jako by tam ani žádná zatáčka nebyla. Cestující vzadu tak nemá problém například s psaním na notebooku během jízdy. Kromě celé plejády nejnovějších asistenčních systémů je tu jedna inovace – vylepšená automatická couvací a manévrovací schopnost, která dokáže sama vůz ovládat při parkování na předem uložených trasách.

BMW řady 7 je aktuálně už k dostání i se spalovacím motorem, a to od ceny 2 788 500 Kč. Elektromobil začíná v ceníku na 3 552 900 Kč, testovaná konfigurace s příplatkovou výbavu byla označena cenovkou 5 184 274 Kč.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru