Toyota Corolla má po faceliftu – první seznámení

Do španělské Malagy na první jízdy s novou Toyotou Corollou jsem se velmi těšil. Corolla je přece klíčovým modelem značky a dlouhodobě je nejprodávanějším autem na světě. Vývoj tohoto modelu probíhá už více než půl století, aktuálně jde o 12. generaci. Historie Corolly je názornou ukázkou koncepce kaizen, tedy závazku značky k průběžnému zlepšování. 

IMG_20230217_082154_resized_20230227_100440322

Facelift exteriéru je skutku decentní, postřehnutelný snad jen okem znalce, modernizované jsou např. světlomety nebo kola a taktéž nové jsou barevné odstíny karoserie. Velká změna ale proběhla pod kapotou uvedením páté generace hybridního elektrického pohonu od Toyoty – elektrifikovaných ústrojí 1,8 a 2,0 litru s vyšším výkonem a lepšími jízdními schopnostmi při současném snížení spotřeby.

Nové modely jsou standardně vybaveny nejnovějším multimediálním systémem s rychlejší odezvou a bohatší nabídkou funkcí plus plně digitálním a přizpůsobitelným panelem sdružených přístrojů o velikosti 12,3″ v kapličce před řidičem. Zásadních vylepšení doznaly i systémy aktivní bezpečnosti a systémy na podporu řízení v rámci paketu Toyota Safety Sense s novými a zdokonalenými detekčními funkcemi.

2023_COROLLA_DPL_Combo_shots_10_9

Pojďme se detailněji seznámit se srdcem nové Corolly, kterým je plně hybridní pohon páté generace s autonomním dobíjením. Z provedených úprav je nutno jmenovat novou konstrukci jednotky řízení energie, nové provedení převodovky, výkonnější lithium-iontovou baterii a novou kalibraci ve prospěch přirozenější vazby mezi používáním akceleračního pedálu a dávkováním hnacího momentu. Pro novou Corollu jsou k dispozici pohonné jednotky 1,8 a 2,0 litru. Celkový výkon 1,8litrového systému je 140 k/103 kW, což přináší zkrácení doby zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,8 sekundy na 9,1 sekundy. I přes toto zvýšení výkonu jsou emise CO2 nižší o 2 g/km a rovnají se 100 g/km. U 2,0litrového systému se celkový výkon zvýšil na 196 k/144 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h se o půl sekundy zkrátilo na 7,4 sekundy. Hodnota CO2  se v kombinovaném cyklu snížila o 12 g/km na 98 g/km.

Při vývoji páté generace plně hybridního pohonu se Toyota zaměřila na analýzu všech klíčových součástí systému s cílem tyto komponenty zmenšit a zároveň snížit jejich hmotnost. Nová jednotka řízení energie (PCU) pomáhá snižovat elektrické ztráty pohonné soustavy (-14 % u jednotky 1,8 litru; -6 % u 2,0 litru) a přispívá k příznivé spotřebě paliva. Uvedená jednotka používá nový oboustranný systém chlazení a pracuje s vyšším kmitočtem v zájmu snížení hladiny hluku.

Jednotka PCU je namontována přímo nad převodovkou a je vybavena kompaktním vysoce výkonným motorgenerátorem s novými interními komponentami ke snížení spotřeby paliva a zabezpečení požadované dynamiky. Ke zmenšení rozměrů elektromotoru napomohl i nový způsob vinutí cívek statoru. Celá převodovka je nyní o 15 % lehčí díky novým materiálům a novým trakčním motorům o vysokém výkonu. Z ostatních detailnějších změn jmenujme menší převodová kola s upraveným profilem zubů ke zvětšení kontaktní plochy nebo nasazení menšího a lehčího diferenciálu.

IMG_20230217_090535_resized_20230227_100459882

Parametry nové lithium-iontová hybridní baterie jsou pozoruhodné: přestože se hmotnost snížila o 14 %, výkon akumulátoru o 14 % vzrostl. Delší je i potenciální životnost akumulátoru a díky novému systému chlazení je jeho provoz tišší. Vzhledem ke kompaktním rozměrům se navíc podařilo celý akumulátor vměstnat pod zadní sedadla tak, aby nezasahoval do prostoru kabiny ani zavazadelníku.

Vůz upravuje nabíjení a vybíjení baterie v závislosti na jízdní situaci. Systém během jízdy shromažďuje nejrůznější data, která následně pomáhají dosáhnout nižší spotřeby. Na pravidelných trasách se evidují informace o místech, kde řidič pokaždé zpomaluje. Když se pak vůz blíží k místu na trase, které má systém uložené v paměti, doporučí řidiči, aby uvolnil akcelerační pedál (přes asistenta hospodárné jízdy na multi-informačním displeji), a následně zesílí účinek brzdění motorem pro maximální rekuperaci energie.

Funkce prediktivního řízení systému dobíjení baterie předvídá úseky klesání a hustotu dopravy na trase zadané v palubní navigaci. Dobíjení baterie je tak možné řídit efektivněji, například optimalizovat využívání zbývající kapacity baterie před dlouhým úsekem klesání, kde bude možné opět baterii dobít. S využitím dopravních informací v reálném čase je systém schopen zachovat určitý stav nabití baterie ještě před dojetím konce kolony. Následně pak vozidlo nemusí v dopravní zácpě tak často spouštět motor kvůli dobíjení baterie.

S dalšími technickými novinkami tohoto modelu seznámíme naše čtenáře po celotýdenním testu v průběhu jara. Vůz ve verzích hatchback, Touring Sport (kombi) a sedan je již možno objednávat u dealerů v ČR.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru