Do Evropy přijde off-roadová legenda Ford Bronco

Ford oznámil, že na evropský trh uvede off-road Bronco, který se vyznačuje extrémní průchodností terénem a bude se dodávat výhradně s pohonem 4×4. Čtyřdveřový vůz bude na vybraných evropských trzích s levostranným řízením k dispozici v přísně omezeném počtu kusů od konce roku 2023.

FordBronco_HPRed_Dynamic_1

Nezaměnitelný design interiéru i exteriéru čerpá inspiraci z mnoha směrů: od původního Bronca z roku 1966, robustních užitkových modelů řady F ze severoamerického trhu i od sportovního ducha Fordu Mustang. Výsledkem je terénní automobil s jedinečným stylem a skutečným smyslem pro dobrodružství.

Propracovaný pohon všech kol a inovativní terénní technologie včetně systému Trail Control a až sedmi přepínatelných jízdních režimů vynesly Broncu přídomek „G.O.A.T“ (angl. koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), složený ze slov „Goes Over Any Type of Terrain“ (zvládne terén jakéhokoliv druhu). 

Všestranný model Bronco byl od počátku vyvíjen s ohledem na dobrodružství. Proto již v sériové výbavě nabízí unikátní prvky jako odnímatelné díly karoserie, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály. Zákazníci mohou také vybírat ze široké nabídky příslušenství schváleného Fordem, které je s vozem maximálně integrované a umožňuje přizpůsobit jej různým aktivitám.

Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe, zůstal věrný původní DNA a současně zavedl zcela nové, inovativní prvky zvyšující funkčnost vozu v terénu. Tým designérů začal s pomyslným čistým listem papíru. Nejprve vytvořil digitální sken modelu první generace ve skutečné velikosti, aby bylo zajištěno, že charakteristické proporce a okamžitě rozpoznatelný tvar se podaří přenést i na nový model. Krátké převisy, výrazné linie a nápadité funkční detaily udělují Broncu účelný a robustní vzhled, který zároveň přispívá i k jeho výjimečným terénním schopnostem.

Přídi dominuje široká maska s kruhovými světlomety a velkým nápisem. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu.

Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.

Vůz má odnímatelnou pevnou střechu s odhlučněným stropem, aby se v něm cestovalo pohodlněji. Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat  za pouhých osm minut. Vůz nabízí speciální úložné vaky, které umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit. Konstrukční tým také umístil zpětná zrcátka před čelní sklo, kde zůstanou na místě i po odstranění dveří.

Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.

2022 Ford Bronco in Eruption Green

Základem off-road technologií  je Terrain Management System, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek) a v některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.

Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby. Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně, na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.

FordBronco_HPRed_Static_1

Off-road stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování. Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců a jsou obuta do pneumatik typu All-terrain, jež vozu zajišťují dobré vlastnosti na silnici i jisté ovládání v terénu.

Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.

Design interiéru je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční a robustní. Do palubní desky i středové konzoly jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.

Dále je k dispozici světelná lišta na střechu, bodové reflektory na A-sloupky nebo hned několik variant přístřešků pro kempování v přírodě – zadní stan, střešní stan a boční markýza. Neoprenové potahy sedadel poskytují zvýšenou ochranu v nejnáročnějších terénních podmínkách, zatímco střešní ližiny a speciální nosiče na střechu a zadní dveře usnadňují přepravu lyží, jízdních kol nebo střešních boxů.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru