116 let značky Rolls-Royce

Na den přesně v roce 1904 se poprvé setkal Charles Rolls s Henrym Roycem v hotelu Midland v Manchesteru. Bylo to setkání, které už napořád změnilo svět motorových vozidel a luxusu. Rolls odcházel z této schůzky se slibem, že vyrobí každé auto, které Royce navrhne, a prohlásil: „Potkal jsem toho největšího inženýra na světě.“

P90388500_lowRes_the-honourable-charl

Pánové Rolls a Royce společně sdíleli vizi, že motorismus čeká velkolepá budoucnost. Inženýr Henry Royce měl smysl pro dokonalost a pracovní morálku, která se později stala hlavním pilířem filozofie společnosti Rolls-Royce. Sir Henry Royce doslova řekl: „Vezměte to nejlepší, co existuje, a udělejte to ještě lepším.“  Charles Rolls byl  pro změnu vynikající motorista se zkušenostmi s prodejem dovezených automobilů. Jeho obchodní partner, Claude Johnson, se ujmul role generálního ředitele společnosti Rolls & Royce a rozšířil jméno začínající firmy do světa.

P90117945_lowRes_sir-henry-royce

Podnik čelil během své 116 leté historie řadě mimořádných výzev a obtíží. Přestože byla společnost tehdy ještě v plenkách, přestála v roce 1918 pandemii španělské chřipky, která zasáhla celý svět. O deset let později, kdy světovou ekonomikou zmítala velká hospodářská krize, znovu stála firma pevně na nohou. Otřesům hospodářských a politických krizí doma i ve světě značka úspěšně odolávala i v následujících letech, a stala se tak symbolem klidu a stability v bouřlivém nestálém světě.

Pro současnou generaci rodiny Rolls-Royce byla práce z domova novou zkušeností. Pro sira Henryho Royce to však bylo zcela běžné. Některé z jeho nejvýznamnějších návrhů byly totiž vyrobeny v soukromém domácím studiu v obci West Wittering, která se nachází pouhých osm kilometrů od současného výrobního závodu a globálního ředitelství v Goodwoodu.

Není pochyb o tom, že Royce našel inspiraci a tvůrčí energii právě v klidu, tichu a samotě, které byly na hony vzdálené shonu kanceláře v továrně. Jednoho dne při procházce po nedaleké pláži načrtl vycházkovou holí do písku prvotní návrh konstrukce leteckého motoru. Pozdější vývojová verze tohoto motoru zvaného Merlin získala věhlas jako motor, jenž poháněl legendární stíhací letoun Spitfire.

Roycovo studio dalo vzniknout i méně známému, ale neméně významnému motoru, který zaujal důležité místo v historii leteckých úspěchů. Motor Eagle VIII stvořený Henrym Roycem poskytl v roce 1919 pohon pro vůbec první transatlantický let vedený britskými dobrodruhy, kapitánem Johnem Alcockem a poručíkem Artuhrem Brownem. Trasa vedla z města St. John na kanadském ostrově Newfoundland do County Galway v Irsku. Rolls-Royce Motor Cars si připomněla sté výročí nejen jejich ohromujícího výkonu, ale také motoru, který významný okamžik umožnil,  a to formou velkolepého vozu Wraith Eagle VIII Collection Car. Jedinečný sběratelský vůz byl vyroben pouze v omezeném množství 50 kusů v roce 2019.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru