Světová premiéra sportovního elektromobilu Porsche Taycan

 Porsche veřejnosti představilo svůj plně elektrický sportovní vůz v rámci efektní světové premiéry, pořádané na třech kontinentech současně.

porsche taycan 1

Čtyřdveřový sportovní sedan má být spojením typických jízdních schopností a konektivity Porsche s každodenní využitelností. Prvními modely z nové řady jsou Taycan Turbo S a Taycan Turbo. Stojí na vrcholu Porsche E-Performance a patří k nejvýkonnějším sériovým modelům, které tento výrobce sportovních vozů v současnosti nabízí. Méně výkonné varianty těchto vozů s pohonem všech kol budou následovat ještě v letošním roce. Koncem roku se objeví první odvozená varianta, kterou je Taycan Cross Turismo. Porsche plánuje do roku 2022 investovat do elektromobility přes 6 mld. eur.

Vlajková verze Turbo S modelu Taycan dosáhne v režimu overboost výkonu až 560 kW (761 k) v kombinaci se systémem Launch Control; nejvyšší výkon Taycanu Turbo činí 500 kW (680 k). Taycan Turbo S zrychluje na 100 km/h za 2,8 sekundy; Taycan Turbo pak ve sprintu dosahuje času 3,2 sekundy. Turbo S se chlubí dojezdem až 412 kilometrů; maximální dojezd provedení Turbo je 450 km (v obou případech dle metodiky WLTP). Nejvyšší rychlost obou vozů s pohonem všech kol činí 260 km/h.

Taycan je prvním sériovým elektromobilem, který pracuje se systémovým napětím 800 V namísto obvyklých 400 V. To pro řidiče Taycanu znamená praktickou výhodu: během cca pěti minut může baterii dobít na dalších až 100 km jízdy (podmínkou je stejnosměrná vysokovýkonná dobíjecí stanice, platí pro metodiku WLTP). Doba nabíjení z 5 na 80 procent stavu nabití činí za ideálních podmínek 22,5 minuty; maximální nabíjecí výkon je 270 kW. Výkonnostní baterie (Performance Plus) disponuje celkovou kapacitou 93,4 kWh. Majitel Taycanu může vůz pohodlně nabíjet pomocí domácí stanice na střídavý proud s výkonem až 11 kW.

porsche taycan 3

Porsche Taycan Turbo S a Porsche Taycan Turbo je možné v Německu již objednávat za cenu 185 456 eur, resp. 152 136 eur (včetně specifické výbavy pro daný trh a DPH).

Kokpit svým čistým provedením a novou architekturou signalizuje začátek nové epochy. Nejvyšším místem přístrojové desky je samostatný přístrojový štít oblých tvarů. Ten klade jednoznačný důraz na řidiče. Centrální obrazovka palubního infotainmentu o úhlopříčce 10,9″ je spojena s (volitelným) displejem spolujezdce v podobě jednolitého skleněného pásu se vzhledem černého panelu. Všechna uživatelská rozhraní byla pro Taycan nově přepracována. Výrazně se snížil počet klasických hardwarových ovladačů, např. spínačů a tlačítek. Ovládání je však promyšlené a intuitivní – pomocí dotykového displeje nebo funkce hlasového ovládání, která reaguje na povel „Hey Porsche“.

porsche taycan 5

S modelem Taycan Porsche poprvé nabízí interiér zcela bez kožených prvků. Udržitelný koncept sportovního vozu na elektřinu podtrhuje kabina využívající pokrokové recyklované materiály. „Garáž pro chodidla“ – zahloubení v prostoru akumulátoru na podlaze za předními sedadly – zaručuje pohodlné usazení zadních pasažérů a umožňuje zachovat nízkou siluetu, typickou pro sportovní vozy. K dispozici jsou dva zavazadlové prostory: přední zavazadelník nabídne 81 litrů, zatímco zadní 366 litrů.

Taycan Turbo S a Taycan Turbo používají dva elektromotory, jeden na přední nápravě a jeden na zadní, a tak oba modely automaticky disponují pohonem všech kol. Na dlouhém dojezdu a plynulém toku hnací síly bez přerušení se podílí vysoká efektivita synchronních elektromotorů s permanentními magnety. Elektromotor, převodovka a pulzně řízený měnič dohromady tvoří kompaktní modul pohonu. Použité moduly vykazují nejvyšší výkonovou hustotu (kW na jednotku objemu komponenty) v rámci všech elektrických hnacích ústrojí na současném trhu. Specifikem těchto elektromotorů je „vlásenkové“ vinutí cívek statoru. Uvedená technologie dovoluje začlenit do statoru více mědi, což vede ke zvýšení výkonu a točivého momentu při zachování stejného objemu komponenty. Inovací z vývoje Porsche je dvourychlostní převodovka zabudovaná do zadní nápravy. První převodový stupeň vede k lepší akceleraci Taycanu z místa, zatímco druhý stupeň s dlouhým převodem zajišťuje vysokou hospodárnost a neméně vysokou výkonovou rezervu. To samé platí i pro velmi vysoké rychlosti.

V rámci podvozkové platformy modelu Taycan používá Porsche řídicí systém s centrální sběrnicí. Integrovaný systém Porsche 4D Chassis Control v reálném čase analyzuje a synchronizuje všechny podvozkové systémy vozidla. Mezi vyspělými podvozkovými systémy najdeme adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií vč. elektronického řízení tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management) nebo systém ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport) vč. systému vektorování točivého momentu PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jedinečný je systém řízení pohonu všech kol se dvěma elektromotory a systémem rekuperace. Maximální výkon systému rekuperace až 265 kW výrazně převyšuje konkurenci. Jízdní zkoušky ukázaly, že cca 90 procent běžného brzdění zajišťují samotné elektromotory – bez zapojování hydraulických brzd na kolech.

Profil různých jízdních režimů se v zásadě drží stejné filozofie jako ostatní modelové řady Porsche. K tomu se přidává speciální nastavení pro optimální využití čistě elektrického pohonu. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy: „Range“, „Normal“, „Sport“ a „Sport Plus“. Kromě toho je zde režim „Individual“ pro nastavení jednotlivých systémů podle osobních preferencí.

Světová premiéra modelu Porsche Taycan proběhla současně v Severní Americe, Číně a Evropě. Nejdůležitější trhy nového elektrického sportovního vozu se nacházejí právě na těchto třech kontinentech. Místa zvolená pro premiéru zároveň symbolizují tři způsoby trvale udržitelného hospodaření s energiemi: Niagarské vodopády na hranici mezi americkým státem New York a kanadskou provincií Ontario představují hydroenergetiku; solární elektrárna v Neuhardenbergu poblíž Berlína reprezentuje energii ze slunce; a větrná farma na ostrově Pingtan, cca 150 km od čínského města Fu-čou v provincii Fu-ťien představuje energii získávanou z větru.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru