První dojem po projetí několika desítek kilometrů silnic kolem Čelákovic – je to malý sympaťák, hbitý, mrštný a přitom stabilní v zatáčkách, s příjemným interiérem, ve kterém se člověk dobře cítí. Zdá se, že Renault 5 E-Tech elektrický má vše, co je potřeba, aby se prosadil, stejně jako jeho předchůdce v sedmdesátých letech.
Renault se tedy vědomě rozhodl vyrábět elektrický Renault 5 E-Tech v krátkém výrobním okruhu, v srdci svého průmyslového centra ElectriCity na severu Francie a s kompaktním ekosystémem dodavatelů v okruhu 300 km. Každé vozidlo a jeho baterie se budou montovat v závodě Douai, který byl jedním z původních výrobních závodů pro Renault 5 – s motorem (elektrickým, převodovkou, výkonovou elektronikou) vyráběným v Cléonu a moduly vyráběnými v Douai Gigafactory (partnerství AESC). Díky odborným znalostem divize The Future is NEUTRAL, dceřiné společnosti skupiny Renault specializující se na cirkulární ekonomiku, dosáhne elektrický Renault 5 E-Tech celkové recyklovatelnosti nejméně 88,6 % a bude obsahovat 19,4 % recyklovaných materiálů (norma ISO14021) a 26,4 % materiálů z cirkulární ekonomiky. To jsou rekordní hodnoty pro danou kategorii.
Design elektrického modelu v sobě spojuje prvky tří modelů : celkový vzhled původního modelu Renault 5 a modelu Supercinq a styl Renault 5 Turbo s rozšířenými blatníky pevně přiléhajícími k vozovce.
Světelný podpis, který je v modelové řadě Renault jedinečný, tvoří dva obdélníky se zaoblenými rohy umístěné v předním nárazníku, kde byly umístěny mlhové světlomety modelu Renault 5 Turbo. Doplňuje je plovoucí motiv se stejným obdélníkovým efektem, vygravírovaný do skla Full LED světlometů.
Zatímco podběhy kol jsou kruhové, struktura blatníků kopíruje charakteristický tvar podběhů tehdejšího modelu Renault 5. Barevná lišta zvýrazňující střechu (v černé, červené nebo teplé titanové barvě), svislá zadní světla ve velmi sytě červené barvě a popové barvy karoserie jsou dalšími prvky, které stejně jako u původního Renault 5 naznačují schopnost upoutat pozornost.
Kompaktnější, než vypadá
Model je atraktivní svými proporcemi, jeho rozměry odpovídají malému a obratnému městskému vozu.
- S délkou 3,92 m se nachází mezi modely Twingo (o 30 cm kratší) a Clio (o 13 cm delší).
- Optimalizovaný rozvor (2,54 m) s velmi krátkými převisy slibuje dobrý vnitřní prostor, přitom je jen o 4 cm kratší než u modelu Clio.
- Díky šířce 1,77 m je vůz atraktivní na pohled, aniž by to bylo na úkor jeho obratnosti ve městě.
- Výška vozu (1,50 m), který je díky baterii umístěné v podlaze výborně ovladatelný, je o 6 cm vyšší než Clio.
Klíčovým prvkem ideálních proporcí modelu jsou velká 18“ kola, která jsou součástí všech verzí.
Nová platforma AmpR Small určená pro elektromobily segmentu B byla kalibrována tak, aby poskytovala vozu výkon a jízdní zážitky, které odpovídají dynamickému a emocionálnímu charakteru jeho designu :
- Přední náprava vozů Clio a Captur, která je ve svém segmentu etalonem, byla dále optimalizována pomocí řízení s velmi krátkým převodovým poměrem (13,7), podobně jako u modelu Mégane E-Tech elektrický, a nabízí tak bezkonkurenční agilitu.
- Zmenšený průměr otáčení 10,3 m usnadňuje manévrování ve městě.
- Tlumiče byly speciálně navrženy tak, aby zvládly hmotnost baterie.
Hmotnost
Po vzoru modelu Scénic E-Tech elektrický pokračuje Renault v osvědčené politice snižování hmotnosti, která je pro elektromobily, jež musí nést dodatečnou hmotnost baterií, klíčová. Baterie v tomto modelu váží přibližně 300 kg, což je o 20 kg méně než v modelu ZOE. Její instalace pod podlahou navíc snižuje těžiště vozu, takže je vůz ještě agilnější. Motor odvozený z modelu Mégane E-Tech elektrický je také o 15 kg lehčí.
S celkovou hmotností 1 450 kg (baterie 52 kWh) je na poměry elektrický vozů opravdu lehký a zároveň těží z nízkého těžiště.
Výkon
Renault 5 E-Tech elektrický je nabízen s nejvýkonnějším motorem při uvedení na trh, který disponuje solidním výkonem 110 kW (150 k) a okamžitě dostupným točivým momentem 245 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8 sekund a z 80 na 120 km/h za 6,1 sekundy. Jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h a spotřeba podle WLTP činí 14,9 kWh (tzv. spotřeba „plug-in“, která zahrnuje energii ztracenou při dobíjení).
Elektromotor, který je přímo odvozen od elektromotoru Mégane E-Tech elektrický, využívá synchronní technologii s vinutým rotorem bez permanentního magnetu, což eliminuje použití vzácných zemin, a tím snižuje jeho dopad na životní prostředí. Byl vylepšen o řadu nových prvků, včetně výkonové elektroniky nové generace (měnič) a přepracované převodovky. Jeho hlavním rozdílem oproti modelu Mégane je velikost a hmotnost. Je lehčí o 15 kg a délka jeho rotoru se zmenšila o 3 cm, aby se vešel pod kapotu tohoto městského vozu. Do nabíječky byl také integrován měnič AC/DC, který transformuje napětí 400 V z baterie na 12 V, a jednotka příslušenství, která řídí rozvod proudu, aby se optimalizovalo využití prostoru. Nová pohonná jednotka váží včetně nabíječky 105 kg.
Na našem trhu bude k dispozici také verze motoru s výkonem 90 kW (120 k/225 Nm), a to v kombinaci s baterií o využitelné kapacitě 40 kWh. Motor o výkonu 110 kW je kombinován s velkou lithium-iontovou baterií o kapacitě 52 kWh s chemickým složením NMC (nikl-mangan-kobalt), která umožňuje dojezd až 410 km podle WLTP.
Ceník začíná na 675 tisících Kč za slabší verzi a 799 tis. Kč za silnější verzi.
Zdroj: Renault Foto: Josef Žídek