Rolls-Royce Phantom slaví 100 let

Od roku 1925 je Rolls-Royce Phantom nejnápadnějším symbolem úspěchu. V osmi generacích přepravoval členy královských rodin, představitele států, umělce i průmyslníky a byl svědkem mnoha klíčových událostí moderní historie. Proslul nadčasovou elegancí a stal se dokonalým vyjádřením autority, vytříbeného vkusu a osobního stylu – a dosáhl nedostižného postavení na samotném vrcholu světa luxusu.

rolls phantom

K oslavám stoletého výročí vytvořili designéři značky Rolls-Royce novou sérii uměleckých děl, která vzdávají hold kulturnímu odkazu modelu Phantom. Inspirací se stala zakázka z roku 1910, kdy byl autor sošky Spirit of Ecstasy Charles Sykes požádán, aby vytvořil sérii olejomaleb zachycujících vozy Phantom v prostředích typických pro životní styl jejich majitelů. Dnešní umělci navázali na tuto tradici a připomněli pestré příběhy a různorodost prostředí, jimiž Phantom za uplynulých sto let prošel.

Při výjimečné příležitosti sta let modelu Phantom se značka Rolls-Royce Motor Cars ohlíží za slavnou historií – a zároveň vzdává poctu výjimečným osobnostem, které ji spoluutvářely.

rolls phantom 2

VYJÁDŘENÍ AUTORITY

Jednou z nejvýznamnějších vojenských osobností druhé světové války byl polní maršál Bernard Law Montgomery, kterému se pro jeho asketický životní styl říkalo „spartánský generál“. Jedinou výjimkou bylo jeho osobní vozidlo. Uvědomoval si sílu symboliky, a proto si „Monty“ pořídil dva vozy Phantom III, které měly vyjadřovat stálou přítomnost, nezlomnost a spolehlivost – jako zřetelný signál jeho vojákům, že s nimi zůstane i v nejtěžších chvílích.

V předvečer vylodění v Normandii v červnu 1944 použil jeden ze svých vozů Phantom k přepravě Winstona Churchilla, generála Eisenhowera i krále Jiřího VI. na plánovací schůzky Vrchního velitelství spojeneckých expedičních sil (SHAEF) v hrabství Hampshire. Po válce pak druhým vozem Phantom přepravoval předsedy vlád Kanady, Austrálie a Nového Zélandu.

rolls phantom 3

KRÁLOVSKÝ STANDARD

Zatímco Montgomeryho vozy Phantom stály u zásadních dějinných zlomů, jiné se staly pevnou součástí královských dvorů – zejména v domovské Velké Británii.

V roce 1948, krátce po svatbě s Její královskou výsostí princeznou Alžbětou, požádal vévoda z Edinburghu společnost Rolls-Royce o výrobu vozu pro jejich společné užívání. Výsledný automobil, interně nazvaný Mahárádža z Nábhá, se stal vůbec prvním vozem řady Phantom IV a pod stejným jménem slouží britské královské rodině dodnes. Tento vůz představuje jeden z milníků dlouhého spojení s královskou rodinou.

Královský dvůr následně objednal další Phantom IV, dva vozy Phantom V a dva modely Phantom VI, které přepravovaly panovnici. Jeden z nejdéle sloužících automobilů – slavný Phantom VI – byl královně Alžbětě II. darován britským automobilovým průmyslem v roce 1977 při příležitosti stříbrného jubilea, tedy 25. výročí její vlády. V roce 2011 pak posloužil při svatbě vévody a vévodkyně z Cambridge, když přivezl nevěstu k Westminsterskému opatství.

Na jiném kontinentu sehrál další Phantom V roli při zrodu státu. V roce 1966 byl dodán šejkovi Zájidovi bin Sultánovi Ál Nahjánovi, zakladateli Spojených arabských emirátů, a účastnil se jeho inaugurace coby vládce Abú Zabí. V roce 1971 vezl Jamese Treadwella, prvního britského velvyslance v SAE, na slavnostní akt ustavení federace.

Model Phantom se stal také diplomatickým nástrojem britských velvyslanců po celém světě – od Tokia přes Washington a Nové Dillí až po další důležité posty. Sir John Fretwell, bývalý britský velvyslanec v Paříži, řekl listu The Times: „Můj Rolls-Royce mi bezesporu pomáhal i při návštěvách Elysejského paláce – stráž na bráně nemohla popřít, že si je vědoma příjezdu britského velvyslance.“

Ať už na světové scéně nebo v tichosti na domácí půdě, Phantom vždy vzbuzoval respekt. Model Phantom V, uvedený v roce 1959, měřil 5,8 metru – ačkoliv neexistuje oficiální dokumentace, někteří historici se domnívají, že minimální rozestupy mezi britskými parkovacími automaty byly upraveny právě kvůli jeho rozměrům.

Zdroj a foto: Rolls-Royce



Facebook

Nejčtenější

Nahoru