České holky dobyly Dakar Classic. S kachnou a už podruhé.

V kategorii Classic s legendárním Citroënem 2CV a dámskou posádkou v osvědčeném složení Bára Holická a Lucie Engová startoval závodní tým již podruhé a znovu ve stylu ART CAR, v pop-artovém designu od Josefa Rataje s ručně stříkaným víkem kufru. Bára s Lucií dokonce závod dokončily jako první „dvoumotorová 2CV Sahara“ v historii a obstály i v „kachní“ konkurenci.

fotoD01

Tým složený z nezlomných závodnic, Barbory Holické a Lucie Engové, a neúnavných mechaniků Tomáše Nerudy, Jardy Jiráně a Tomáše Stolaře, znovu potvrdil, že nemožné se může stát skutečností. A ne jednou! Vloni vyrazili s „obyčejnou“ minimálně upravenou „kachnou“ do nejtěžšího závodu v písku a dunách a dojeli ho do cíle jako první v historii. V následujícím roce nejen že zvýšili výkon motoru, ale přidali i druhý motor „do kufru“. Vznikla tak replika historického modelu Citroën 2CV SAHARA, tedy modelu, který je v dnešní době velmi vzácný.

1740695123369

„Vznikl unikát, který je inspirován tímto raritním modelem, ale je konstrukčně jiný. Muselo se hodně zesilovat a vyztužovat a spousta dílů byla vyrobena na zakázku podle představ Tomáše Nerudy. A místo kufru, kde bychom měly místo na svačinu, se dal druhý motor, který pohání samostatně zadní nápravu. V řadicí páce se oba motory, potažmo převodovky spojily a řadí se zároveň. To samé platí pro spojkový a plynový pedál. Lanka k oběma motorům a spojkám jsou na jednom pedálu. Takže mě každý večer nejvíc bolely nohy,“ říká s úsměvem Bára Holická.

1740695249284

Celkově tým splnil základní úkol: dojel do cíle závodu. Navíc obstál v konkurenci holandské „kachny“, kterou porazil, a celkově si vybojoval 66. místo v celkovém pořadí Dakar Classic.

„Od začátku jsme bojovaly s technikou a defekty. Ty nám daly letos hodně zabrat. Nabraly jsme hned zkraje hodně penalizací. Měly jsme ale největší radost, když jsme si technický problém uměly opravit samy na trati, a dojet tak do cíle etapy a bivaku „po svých“. Výměnu kola jsme pak v průběhu prvních etap natrénovaly a zvládaly pod pět minut. Jinak auto s dvěma motory je „zbraň“. Když nám to sedlo, jely jsme bombasticky a neskutečně jsme si to užívaly. A nejvíc nás potěšila poslední etapa, která se jela v písku a dunách v oblasti Empty Quarter a začínala hromadným startem. Ten jsme vyhrály v naší rozjížďce a dojely si ve 12. etapě pro celkové 27. místo,“ říká Bára Holická.

1740695184397

Za neocenitelný přínos a neúnavnou péči o samotný stroj, ale i děvčata v zákulisí týmu, je nutné ocenit hlavního konstruktéra Tomáše Nerudu a mechaniky Jardu Kováře a Tomáše Stolaře. Jejich odbornost a preciznost hrály klíčovou roli při překonávání technických výzev, což bylo základem pro úspěšné absolvování Rallye Dakar v kategorii Dakar Classic.

Kluci si letos hodně mákli. Dva motory s sebou nesou mnohem více práce a každému se musí věnovat adekvátní péče, a to i ve stavu, kdy jim nic není. Důsledná kontrola je ale zásadní. Letos nás zlobila spojková lanka, což byla taková záhada, jelikož to je zrovna díl jako v každé jiné „kačeně“. A pak jsme klukům nechtěně přidělaly hodně práce hned při první etapě, kdy jsme skočily přes velký retardér, kterého jsme si na přejezdu všimly na poslední chvíli, a ohnuly celou zadní nápravu. Takže bylo skvělé vědět, že si kluci se vším poradí a ráno máte auto připravené jako nové. I když musím říct, že se mi po té první etapě usínalo velmi špatně, a spíš jsme noc probděla s myšlenkami, co jsme „kačence“ provedly,“ vypráví Bára.

Zdroj: Citroën Foto: Josef Žídek a Citroën



Facebook

Nejčtenější

Nahoru