Nová vlajková loď značky vstoupila letos na jaře na český trh. Je k dispozici v několika verzích pohonu: jako „čistý“ elektromobil Grandland Electric, jako Plug-In hybrid i jako 48 V hybrid se spalovacím motorem 1.2 Turbo – a právě tato verze, která bude podle importéra nejprodávanější, se na českém trhu objevila jako první. A naše redakce ji vyzkoušela v týdenním testu.
Nový Grandland je prvním modelem značky, který dostal inovativní platformu Stellantis STLA Medium, jež byla speciálně navržena pro modely s bateriovým elektrickým pohonem. Vůz se 48 V hybridní technologií kombinuje přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo 100 kW/136 k s elektromotorem o výkonu 21kW/28 k. Synchronní 6-fázový elektromotor, který je napájen vodou chlazenou Li-Ion baterii o kapacitě 0,9 kWh, je vestavěný do zcela nové elektrifikované šestistupňové dvouspojkové převodovky eDCT6.
Srdcem hybridního Grandlandu je vylepšený zážehový přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo řady Puretech s rozvodovým řetězem. Motor pracuje v tzv. Millerově cyklu, tedy s menším kompresním a delším expanzním/pracovním zdvihem. Díky podpoře elektromotoru má hybridní Grandland nižší spotřebu i emise: Podle metodiky WLTP si řekne jen o 5,5 l/100 km a jeho emise činí jen 124 g CO2 na 100 km. Z 0 na 100 km/h zrychluje vůz za 10,2 sekundy, maximální rychlost činí 202 km/h. Při našem testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,7 litrů/100 km, přičemž ve městě to často bylo až 8,5 litrů. S plnou nádrží bychom tak ujeli cca 740 km.
Na baterii poskytuje Opel záruku 8 let/160 000 km. Trakční elektromotor zabudovaný do dvouspojkové převodovky se stará také o první „studený“ start spalovacího motoru, za jízdy pak restarty spalovacího motoru provádí samostatný řemenový spouštěč.
Šestistupňová dvouspojková automatická převodovka s elektro-hydraulickým řazením eDCT6 vyniká hladkým chodem a kompaktními rozměry. Hlavním kouzlem hybridní 48 V technologie je co nejvyšší využívání setrvačné jízdy, kdy se spalovací motor co nejčastěji odpojuje a vypíná. Při rozjezdech a zrychlování, což jsou pro spalovací motor nejnepříznivější režimy, přidává svoji sílu vestavěný elektromotor. Ten se až do rychlosti 135 km/h snaží co nejčastěji se zapojovat do hry. Při pomalé jízdě v husté městské zástavbě dokáže elektromobil sám pohánět vůz (spalovací motor stojí), podle testů automobilky Opel v takových podmínkách až 50 % jízdního času spalovací motor nepracuje – a jízda je tedy výrazně ekologická. V nízkých rychlostech dokáže Grandland Hybrid ujet až cca 1 km v kuse.
V novém Grandlandu mají premiéru sofistikované LED matrixové světlomety Intelli-Lux HD, které mají (poprvé) více než 50 000 prvků (přesně 51 200, tedy 25 600 v jednom světlometu). V závislosti na dopravní situaci palubní kamera detekuje účastníky silničního provozu a světlo Intelli-Lux HD je „vyřízne“ ještě rychleji a přesněji než předchozí LED matrixové světlomety. „Světelný tunel“, tedy oblast nezasažená světelným paprskem, je užší než dříve, zatímco zbytek silnice a okolí je mnohem lépe osvětlen. Při rychlosti 80 km/h lze předměty před vozem detekovat přibližně o 30 až 40 metrů dříve než u běžných halogenových světlometů. To umožňuje řidiči reagovat na případné překážky o jednu až dvě sekundy dříve.
Grandland nabízí ergonomická sedadla Intelli-Seat, která mají speciální prohlubeň uprostřed sedáku, čímž se výrazně snižuje tlak na kostrč. Patentovaná funkce Intelli-Seat zvyšuje pohodlí řidiče i spolujezdce a garantuje požitek z jízdy i na dlouhých cestách. AGR sedadla mají poprvé nastavitelné boční opěrky. Dva vzduchové polštáře umístěné v bocích opěradel zlepšují boční oporu a lze je upravit podle osobních preferencí. Cestující vzadu mají ve srovnání s předchozí generací SUV o 20 mm více místa pro nohy.
Základní akční cena Grandlandu s hybridním 48 V pohonem ve verzi Edition začíná na 769 990 Kč (včetně DPH). Lépe vybavená verze GS začíná na 819 990 Kč. Námi testovaný vůz s příplatky stál 945 990 Kč.
Text: Opel a Josef Žídek Foto: Romana Černá