Citroën C5 X – Létající koberec do zásuvky – test

Dříve představený model C5 X dostal během léta do party sourozence – verzi s plug-in hybridním pohonem. Komfortní velký vůz s aktivním odpružením využívajícím hydraulické dorazy teď nabídne ekologickou a úspornou jízdu. Vyzkoušeli jsme ho ve všech jízdních režimech.

Citroen C5 X (1)

Na délku měří 4,8 metru a má štíhlý přitažlivý profil, stejně jako jeho předchůdce. Písmeno „X“ v názvu ale naznačuje, že podvozek a plastové lemy na spodním okraji karoserie směřují k outdoorovým modelům. Tvary světlometů mu dávají velmi dynamický vzhled, stejně jako tvar střechy. Optické zúžení směrem vzad autu sluší, zároveň ale neomezuje prostor nad hlavami cestujících vzadu.

Situace v kabině je nadmíru příznivá i díky dlouhému rozvoru. Místa tudíž mají dost nejen řidič a spolujezdec, ale také posádka v druhé řadě sedadel. Sedačky jsou pohodlné a výborně nastavitelné, potěší i slušné boční vedení na sedácích i opěradlech.

Palubní deska má docela klasické ergonomické řešení, na vrcholu středového panelu je umístěný volně stojící displej infotainmentu a virtuální přístrojový štít najdete v kapličce. Ovládání je příjemné, dole zploštělý volant dobře padne do ruky, a tak si nováčci musí zvykat jen na tlačítkové přepínání automatické převodovky. Manévrování bylo i s tak rozměrným autem překvapivě snadné.

Citroen C5 X (2)

Hybridní systém s externím dobíjením tvoří spalovací benzínový motor o výkonu 133 kW a elektromotor s výkonem 81 kW. Celkový výkon motoru je působivých 225 koní, poháněna jsou přední kola. Akcelerace z nuly na stovku za 7,8 sekundy naznačuje, že auto bude svižné, což se během testu ve všech směrech potvrdilo.

Vyzkoušeli jsme všechny čtyři jízdní režimy – v čistě elektrickém módu můžete jet rychlostí až 135 km/h a odpružení je nastaveno na normální hodnoty. Když volíte režim Hybrid, řídicí jednotka kombinuje jízdu na elektrický pohon a se spalovacím motorem, i tady je odpružení nastaveno na Normal.  Styl „létající koberec“ nastupuje v případě, pokud volíte nastavení Komfort. Aktivní odpružení filtruje veškeré nerovnosti, subjektivně je ale dost houpavý a během testu jsme ho často nevolili. Je také dobré vědět, že se režim odpružení mění podle rychlosti jízdy. Do 50 km/h se Normal a Komfort neliší tak výrazně, jako když tuto rychlost překročíte. Na výběr je ještě režim Sport, kdy spalovacímu motoru pomáhá elektromotor a odpružení je tužší. Tento režim se nám zdál nejlepší, i když je náročnější na spotřebu – pohybovala se nad šesti litry.

Citroen C5 X (6)

I když Citroën využil aktivní odpružení již u modelů C4 a C5 Aircross, neškodí zopakovat si jeho řešení. Navíc model C5 X Plug-in Hybrid jde v komfortním nastavení ještě dál. Odpružení každého kola je řízeno nezávisle na základě informací od senzorů, které v milisekundách analyzují stav silnice a případných nerovností. Odpružení pracuje ve dvou fázích – při lehkém stlačení nevyužívá hydraulických dorazů, zato při velké kompresi hydraulický doraz zpomaluje pohyb při zdvihu a na rozdíl od běžného mechanického dorazu absorbuje vzniklou energii a nedochází k žádnému odrazu. Cílem je dosažení maximálního komfortu i při jízdě na nerovném povrchu.

Jak je to s nabíjením akumulátorů? Jejich reálná kapacita je 12,4 kWh a měla by umožnit dojezd čistě na elektřinu až 55 kilometrů. Při nabíjení u stojanu se 7,4 kW by měly na dobití stačit necelé dvě hodiny. Vyplatí se baterii vždy dobíjet, protože schopnosti auta jsou pak mnohem lépe využitelné, ať už se jedná o schopnost akcelerace nebo spotřebu benzínu.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid začíná s akční cenou na 1 130 000 Kč. V případě, že dáte přednost konvenčnímu základnímu modelu s motorem 1.2 PureTech a výkonem 130 koní, je akční cena stanovena na 800 000 Kč.

Testovaný model:

Citroën C5 X Plug-in Hybrid

motor:  zážehový čtyřválec 1 598 cm3

výkon:  133 kW/181 k při 6 000 ot./min

elektromotor: 81 kW/110 k při 2 500 ot./min

točivý moment:  250 Nm při 1 750  ot./min

systémový výkon: 165 kW/225 k

rozměry:  délka 4 805 mm, šířka 1 815 mm, výška 1 485 mm

rozvor náprav: 2 785 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru