Porsche 911 Carrera RS 2.7 – Padesát let kachního ocasu

Dodnes je Porsche 911 Carrera RS 2.7 známé pod mnoha přezdívkami.  „Kachní ocas“, „RS“ nebo 2.7“. Jeho význam však zůstává jedinečný: byl to nejrychlejší německý sériově vyráběný vůz své doby a také to byl první sériový vůz s předním a zadním spoilerem – odtud přezdívka „kachní ocas“. V roce 1972 tak Porsche zahájilo trend spoilerů na sérově vyráběných automobilech.

 S22_2786_fine

Před zhruba 50 lety začala automobilka Porsche s vývojem modelu 911 Carrera RS 2.7. Bylo zamýšleno jako homologační speciál. I když byla modelová varianta RS založena na typu 911, nakonec se stala novým výchozím vozem pro okruhové závody a rallye, který měl mnoho technických inovací. Nejvýkonnějším modelem první generace řady 911 byla „devětsetjedenáctka“, která byla pokřtěna jako „Carrera“ – vrchol této řady u Porsche. Na hmotnosti, aerodynamice, motoru a podvozku se intenzivně pracovalo. Od května 1972 vyvíjelo vůz přibližně 15 inženýrů, k nimž se postupně připojovali také pracovníci z výroby.

Porsche původně plánovalo vyrobit jen 500 exemplářů z důvodu homologace typu 911 Carrera 2.7 pro vozy Group 4 Special GT. Tento vůz se stal závodním vozem se silniční homologací pro klienty, kteří se chtěli účastnit různých závodních akcí. Dne 5. října 1972 byla novinka představena na autosalonu v Paříži, který se konal v Porte de Versailles a do konce listopadu bylo prodáno všech 500 aut. Samotná automobilka Porsche byla překvapena úspěchem vozu a do července 1973 dokázala ztrojnásobit prodejní čísla. Celkem tak bylo vyrobeno 1 580 exemplářů, přičemž s tisícím vyrobeným vozidlem bylo Porsche 911 Carrera RS 2.7 homologováno pro skupinu 3 i 4. Volitelný balíček výbavy M471 vedl k tomu, že Porsche postavilo 200 lehkých „sportovních“ specifikací. Bylo vyrobeno dalších 55 kusů závodní verze, 17 základních vozidel a 1 308 cestovních verzí (M472).

Interiér modelu 911 Carrera RS 2.7 „Light“ (M471) byl dle požadavků zákazníka a data výroby upraven tak, aby zde zůstaly jen nejnutnější věci. Pryč šla mimo jiné zadní sedadla, koberce, hodiny, háčky na oblečení nebo loketní opěrky. Na přání zákazníka byly těžší sportovní sedadla nahrazena dvěma lehkými skořepinami a dokonce i znak Porsche byl zpočátku na kapotě jen nalepen. Ve srovnání s verzí „Touring“ (M472) vážil „Sport“ o 115 kg méně, přičemž pohotovostní hmotnost činila jen 960 kg. Jeho cena tehdy byla 34 000 německých marek. Paket Sport (M471) stál 700 marek, zatímco za paket Touring (M472) zákazník zaplatil 2 500 marek. Zvolený balíček proto definoval příslušnou verzi modelu 911 Carrera RS 2.7.

Pod zadní kapotou se ukrýval 2,7litrový plochý šestiválec se vstřikováním paliva, který dosahoval výkonu 210 koní při 6 300 ot/min a točivého momentu 255 N.m při 5 100 ot/min. To umožnilo verzi Sport zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy (Touring 6,3 s), čímž se Porsche 911 Carrera RS 2.7 stalo prvním sériovým vozem, který pokořil šestisekundovou hranici stanovenou německým odborným časopisem „auto, motor und sport“. Maximální rychlost překročila 245 km/h (Touring 240 km/h). Model RS 2.7 se stal ideální syntézou hmotnosti, výkonu, aerodynamiky a ovladatelnosti.

Vše se točilo kolem snižování hmotnosti. Tenké plechy a okna, plastové díly a eliminace izolací pomohly snížit celkovou hmotnost závodních vozů na méně než 900 kg potřebných pro homologaci nového modelu. Současně byla vylepšena aerodynamika. Cílem bylo minimalizovat vztlak na přední nápravě při vysokých rychlostech tak, aby se dosáhlo neutrálnějšího chování. Inženýři Hermann Burst a Tilman Brodbeck společně se stylistou Rolfem Wienerem poprvé vyvinuli zadní spoiler a testovali jej v aerodynamickém tunelu a na testovacích tratích. Cílem bylo zachovat karosářský styl modelu 911 a zároveň kompenzovat nevýhody šikmé zadní části vhodnými opatřeními stejně jako zlepšit aerodynamiku modelu 911. Výška nového „kachního ocasu“ tlačila typ 911 Carrera RS 2.7 blíže k silnici. Efekt byl dosažen bez zvýšení odporu – ve skutečnosti se maximální rychlost zvýšila o 4,5 km/h.

 

Jméno Carrera

Nápis „Carrera“ se poprvé u Porsche objevil právě na karoserii modelu 911 Carrera RS 2.7. Španělské slovo se v angličtině překládá jako „závod“ a na zadním spoileru znamená RS „Rennsport“, tedy závodění. Pro Porsche byl vytrvalostní podnik „Carrera Panamericana“ inspirací pro nové jméno. V roce 1953 zde Porsche získalo své první vítězství s modelem 550 Spyder. V roce 1954 pak Porsche skončilo celkově třetí – senzace, která přinesla nový přírůstek do názvu. V následujících letech Porsche používalo jméno Carrera pro nejvýkonnější vozidla se čtyřvačkovými motory Fuhrmann z roku 1954, jako byl typ 356 A 1500 GS Carrera nebo 356 B 2000 GS Carrera GT. Písmo Carrera zdobilo zadní část Porsche 904 Carrera GTS z roku 1963 a na 906 Carrera 6 z roku 1965 se nacházelo na křídle za podběhy předních kol. „Chtěli jsme přiřadit již slavné jméno Carrera sériovému modelu a přemýšleli jsme o tom, jak bychom to mohli nejlépe prezentovat,“ dodává Harm Lagaaij, který byl v té době designérem v Porsche.

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru